ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

لولا داسیلوا در انتخابات برزیل پیروز شد، بولسونارو شکست خود را نپذیرفت

لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، سیاستمدار چپ‌گرای برزیل در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور، ژائیر بولسونارو رئیس‌ جمهوری کنونی را با اختلاف کمی شکست داد، اما بولسونارو راست افراطی شکست خود را نپذیرفت و نگرانی‌ها در مورد احتمال مخالفت با نتیجه انتخابات افزایش یافت.

دادگاه عالی انتخابات برزیل (TSE) اعلام کرد که لولا داسیلوا با به‌دست آوردن ۵۰,۹ درصد آرا در مقابل ۴۹,۱ درصد آرای ژائیر بولسونارو، رئیس جمهوری بعدی برزیل است. مراسم تحلیف لولای ۷۷ ساله قرار است در ۱۱ دی / یکم ژانویه ۲۰۲۳ برگزار شود.

این بازگشتی خیره‌کننده برای رئیس‌جمهور چپ‌گرای سابق و شکستی سخت برای بولسونارو، رئیس‌جمهور فعلی برزیل است که مواضع راست افراطی دارد.

لولا به ده‌ها هزار هوادار شادش که پیروزی او را در خیابان پائولیستا سائوپائولو جشن می‌گرفتند، گفت:

«تاکنون بولسونارو با من تماس نگرفته تا پیروزی من را به‌رسمیت بشناسد، و من نمی‌دانم تماس خواهد گرفت یا پیروزی من را قبول خواهد کرد یا نه.»

یک منبع آگاه در کارزار انتخاباتی بولسونارو به رویترز گفت او تا روز دوشنبه اظهارنظر عمومی نخواهد کرد. کارزار انتخاباتی بولسونارو به درخواست برای اظهار نظر پاسخی نداد.

بولسونارو سال گذشته آشکارا درباره پرهیز از پذیرش نتایج انتخابات صحبت کرده و ادعاهای بی‌پایه‌ای مبنی بر آسیب‌پذیری سامانه الکترونیکی رأی‌گیری در برابر تقلب مطرح کرده بود.

کارلا زامبلی، نماینده پارلمان و یکی از متحدان نزدیک بولسونارو، با اشاره آشکار به نتایج انتخابات در توییتر نوشت:

«به شما قول می‌دهم که من بزرگترین مخالفی خواهم بود که لولا تا کنون تصور می‌کرد.»

لولا داسیلوا در گردهمایی طرفدارانش با بیان این‌که «این انتخابات تنها یک برنده دارد و آن مردم برزیل است»، گفت:

«تلاش کردند، من را زنده به گور کنند، اما اکنون من زمام امور کشور را به‌دست گرفتم، شرایط بسیار دشواری بود، اما اطمینان کامل دارم به کمک مردم برزیل راه برون‌رفتی پیدا خواهیم کرد و آرامش را بار دیگر به‌دست خواهیم آورد.»

گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه لولا و خطر زیر سئوال بردن نتایج انتخابات از سوی بولسونارو ممکن است در هفته پیش رو بازارهای مالی را پرنوسان کند.

نتایج این انتخابات در واقع تنبیه پوپولیسم راست افراطی و آتشین بولسونارو بود که از کنگره سر بر کشید و ائتلاف جدیدی از محافظه‌کاران ایجاد کرد و با بدترین تلفات ناشی از همه‌گیری کرونا حمایت مردم برزیل را از دست داد.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا پیروزی لولا در «انتخابات آزاد، عادلانه و معتبر» را تبریک گفت و به گروهی از رهبران اروپا و آمریکای لاتین پیوست که به لولا شادباش گفته‌اند.

ناظران بین‌المللی انتخابات گفتند که رأی‌گیری روز یکشنبه به خوبی برگزار شد. یکی از ناظران به رویترز گفت هیچ نقصی در راستی‌آزمایی سامانه رأی‌گیری دیده نشده است.

روز گذشته گروهی از رانندگان کامیون که گفته می‌شود حامیان بولسونارو بودند، بزرگراهی را در چهار نقطه ایالت ماتو گروسو، یکی از تولیدکنندگان عمده غلات، مسدود کردند.

در یکی از ویدئوهای منتشرشده در فضای مجازی، مردی گفت کامیون‌داران قصد داشتند بزرگراه‌های اصلی کشور را مسدود کنند و خواهان کودتای نظامی برای جلوگیری از روی کار آمدن لولا بودند.

پیروزی لولا داسیلوا در برزیل، پس از پیروزی‌ چپ‌گرایان در انتخابات کلمبیا و شیلی، چهره تازه‌ای از آمریکای لاتین ثبت می‌کند که بازتاب‌دهنده تغییرات سیاسی منطقه‌ای دو دهه پیش بود که لولا را به صحنه جهانی معرفی کرد.

او قول بازگشت به رشد اقتصادی دولت‌محور و پیشبرد سیاست‌های اجتماعی را داده است که به رهایی میلیون‌ها نفر از فقر در دو دوره ریاست جمهوری‌اش از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ کمک کرد. او همچنین وعده داده است که برزیل را به رهبری در مذاکرات اقلیمی در جهان تبدیل کند. با این حال، حزب کارگران او در انتهای دو دوره با رکود اقتصادی عمیق و یک رسوایی مالی بی‌سابقه روبه‌رو شد و لولا به ۱۹ ماه زندان محکوم شد. سال گذشته دادگاه عالی برزیل این حکم را لغو کرد. لولا همواره اتهامات علیه خود را رد کرده بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.