ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گزارش رخدادها - رزم شبانه به خیابان‌های دهلران رسید

دهلران تازه‌ترین شهری است که به خیزش پیوسته‌ است. در دهلران، شهری محروم در مرز ایران و عراق معترضان در خیابان آتش افروختند و با نیروی سرکوب درگیر شدند. در تربت‌جام هم شعارهای انقلابی بر دیوار شهر نقش بستند. اعتراضات محله‌محور در چند شهر از جمله سنندج، تهران، بندرعباس و مریوان تداوم یافت.

تقسیم کار نانوشته‌ای میان معترضان انجام شده است: دانشگاه و مدرسه در طول روز صحنه اعتراض باشد و شب نیز محله‌ها به صحنه اعتراض تبدیل شوند. صبح سه‌شنبه با تحصن و اعتراض گسترده دانشجویان و دانش‌آموزان آغاز شد و در شامگاه در چند شهر اعتراضات محله‌محور با مسدود کردن خیابان پیش رفت. دیوارنویسی و دستکاری بنرهای تبلیغاتی حکومتی از دیگر شیوه‌های اعتراض در چند شهر بود.

بیشتر بخوانید:

دهلران

دهلران شهر مرزی در استان ایلام شامگاه سه‌شنبه دهم آباد برای نخستین بار از آغاز خیزش ژن، ژیان، ئازادی شاهد اعتراضات محله‌محور بود. جمعیت این شهر بر اساس آخرین سرشماری حدود ۳۰ هزار نفر برآورد شده است. این شهر به لحاظ برخورداری از امکانات رفاهی در شمار محروم‌ترین‌ نقاط ایران قرار دارد و کسر بزرگی از جمعیت آن در بافت‌های فرسوده یا سکونت‌گاه‌های حاشیه‌ای زیست می‌کند.

چند ویدئو از اعتراض شبانه در دهلران در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. در هیچ یک از این ویدئوها زمان وقوع اعتراض اعلام نمی‌شود. معترضان در دهلران همانند دیگر شهرها در میان یک خیابان آتش افروختند و شعار دادند: مرگ بر دیکتاتور و توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه.

منابع نزدیک به فعالان کُرد روایت کردند حکومت برای سرکوب معترضان از نیروهای هنگ مرزی استفاده کرده است. در یکی از ویدئوهای منتشر شده از اعتراضات در دهلران ماموران سرکوب با لباس فرم و لباس شخصی که به سوی معترضان شلیک می‌کنند دیده می‌شوند. صدای تیراندازی نیز در این ویدئو قابل شنیدن است.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

رسانه‌های حکومتی ایران یک روز قبل، نهم آبان به نقل از مقام‌های امنیتی ادعا کرده بودند چند قبضه سلاح جنگی در یکی از مناطق این شهر «کشف» شده است.

شهر دهلران از یک سو به مرز ایران و عراق می‌رسد و از سوی دیگر به آبدانان که در شب‌های گذشته صحنه اعتراض بود.

تهران:

در تهران اعتراضات محله‌محور تداوم یافت. دو ویدئو از اعتراض خیابانی معترضان همراه با شعار مرگ بر دیکتاتور و مرگ بر خامنه‌ای در این شهر منتشر شد. در محله تهران‌پارس یک زن به تنهایی در وسط خیابان آغازگر اعتراض بود. او با صدای بلند فریاد زد مرگ بر دیکتاتور. ساکنان و رهگذران هم با گفتن مرگ بر خامنه‌ای و مرگ بر دیکتاتور با او همراه شدند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در یک ویدئو دیگر از تهران که صدای راوی پشت دوربین می‌گوید چهار راه باهنر، خیابان پیامبر مرکزی طبق معمول مرگ بر خامنه‌ای، صدای معترضانی که شعار می‌دهند مرگ بر دیکتاتور به گوش می‌رسد.

شهرداری و احتمالا دیگر نهادهای حکومتی طی روزهای گذشته با نصب بنرهایی با شعار «مرد میهن آبادی» و یا استفاده از «برای..» در تابلوهای شهری تلاش کردند برخی از شعارهای معترضان را از آن خود کنند. «مرد میهن آبادی» که تکرار آن در برخی دانشگاه‌ها با انتقاد گسترده فعالان برابری جنسیتی روبرو شده است، پیشتر نیز از سوی سخنگوی دولت و گروه‌های سایبری وابسته به نهادهای امنیتی و نظامی ایران در شبکه‌های اجتماعی به عنوان «شعار تراز» حکومت مطرح شده بود. معترضان با دیوارنویسی، نوشتن بر روی تابلو/ بیلبوردهای تبلیغاتی دولتی و یا آویختن بنرهایی که حاوی شعارهایی چون مرگ بر دیکتاتور و مرگ بر خامنه‌ای هستند و یا آتش زدن تبلیغات حکومتی به این سرکوب معترضان اعتراض می‌کنند.

شامگاه سه‌شنبه یک تابلوی تبلیغاتی حکومت در نزدیکی پل حافظ تهران که حاوی جمله «از خون جوانان حرم لاله دمیده» بود، به آتش کشیده شد. در خیابان شریعتی نیز بر روی یکی از تابلوهای تبلیغاتی حکومت نوشته شد: «مرگ بر دیکتاتور علی خامنه‌ای قاتل».

در اسلامشهر نیز معترضان یک پارچه نوشته که بر آن نوشته شده بود «مرگ بر ستمگر چه شاه باشه چه رهبر» را از یک پل عابر پیاده آویختند.

سنندج و مریوان

سنندج از جمله شهرهایی است که از ۲۶ شهریور تا شامگاه دهم آبان همواره صحنه اعتراض بوده است. اعتراضات پراکنده محله‌محور در نقاط مختلف این شهر یک الگو از رزم شبانه است که به دیگر نقاط ایران نیز گسترده شد.

به گفته فعالان کُرد سرکوب در سنندج روز به روز شدیدتر می‌شود و نیروهای امنیتی و نظامی بیشتری به شهر گسیل داده شده‌اند. در برخی از محلات شهری سنندج، نیروهای مسلح خودرو و در ورودی منازل مسکونی را تخریب می‌کنند.

شامگاه سه‌شنبه در محله ننله، یکی از مناطق حاشیه‌نشین در سنندج که در سال‌های اخیر از روستا به شهرک تغییر کرده است، معترضان خیابان اصلی را با روشن کردن آتش مسدود کردند.

در مریوان هم همانند شب‌های قبل در محله کوره موسوی معترض با روشن کردن آتش خیابان را مسدود کردند. یک ویدئو نیز از برافروختن آتش در مقابل شهرک بهاران (فاز ۱) این شهر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.شهرک بهاران یکی از مناطق «نوسازی» شده در مریوان است که بخشی از آن همچنان در شمار «مناطق فرسوده» و حاشیه‌نشین قرار دارد.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

موسک از دیگر مناطق حاشیه‌نشین در مریوان هم به مانند شب‌های گذشته صحنه اعتراض بود.

بوکان و دیواندره

در چند محله بوکان هم رزم شبانه ادامه یافت. معترضان در خیابان عشایر معترضان با روشن کردن آتش رفت و آمد خودروها را مختل کردند. در یک ویدئو از این منطقه که از درون یک خودرو در حال عبور ضبط شده است، سرود بلا چاو به زبان کردی در حال پخش است.

یک ویدئو نیز از افروختن آتش در خیابان کمربندی این شهر که محل استقرار نهادهای دولتی است، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

دیگر شهرها

در بندرعباس معترضان یک خیابان را مسدود کردند و شعار دادند: مرگ بر دیکتاتور.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در مشهد دیوارنویسی همچنان ادامه یافت. تربت جام نیز از دیگر شهرهایی بود که تصاویری از دیوارنویسی معترضان در آنجا منتشر شد. خبرهای تایید نشده‌ای هم از اعتراض در چابهار منتشر شد. شعار نویسی نیز در شهرهای مختلف بلوچستان به عنوان یک شیوه اعتراض ادامه داشت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.