ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح ایران هم فروش پهپاد به روسیه را تایید کرد

پس از وزیر خارجه نوبت به سخنگوی ارشد نیروهای مسلح رسید تا ضمن تایید فروش پهپاد به روسیه مدعی شود که این تبادل قبل از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین بوده است. زلنسکی در پیامی ویدئویی گفت: تهران حتی وقتی که اعتراف می‌کند، دروغ می‌گوید.

شنبه ۱۴ آبان چند ساعت پس از اینکه حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران ارسال پهپاد به روسیه را تأیید کرد، ابوالفضل شکارچی، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح هم گفت: «مبادلاتی که ایران با روسیه دارد، مربوط به سال‌ها قبل از جنگ روسیه با اوکراین است.»

شکارچی اما در ادامه «حرف‌های روسای جمهوری اوکراین و آمریکا» در باره ارسال تسلیحات نظامی از ایران به روسیه را «تهمت‌هایی که به ایران نسبت می‌دهند» خواند و مدعی شد که «به طور کامل دروغ است».

پیش از او امیرعبداللهیان هم در سخنانی مشابه موضع‌گیری «کشورهای عربی» در باره ارسال موشک و پهپاد به روسیه را «هیاهویی که به راه انداخته‌اند» توصیف اما در ادامه ارسال پهپاد را تایید کرده بود. او گفته بود:

این هیاهویی که برخی از کشورهای غربی به راه انداخته‌اند که ایران برای کمک به جنگ اوکراین موشک و پهپاد در اختیار روسیه قرار داده است، بخش موشک آن کاملا غلط است و بخش پهپاد آن درست است.»

وزیر خارجه ایران از مقام‌های اوکراینی خواسته بود اگر شواهدی مبنی بر استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی دارند، ارائه کنند.

هم او و هم سخنگوی ارشد مدعی شدند که ایران در جنگ طرفدار هیچ یک از طرف‌ها نیست. امیرعبداللهیان حتی ادعا کرده بود که ایران آماده گفت و گو با اوکراین است.

وزیر خارجه ایران گفته بود که ایران یک هیئت نظامی و سیاسی برای دیدار با مقام های اکراینی به اروپا اعزام کرده بود اما به دلیل فشار دولت های آمریکا و اروپایی هیئت اوکراینی حاضر به ملاقات با آن‌ها نشد:

«هیأت سیاسی و دفاعی ما به آن کشور اروپایی رفت. اما متاسفانه در دقیقه ۹۰ طرف اوکراینی حضور نیافت. علت آن این بود که آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی به طور ویژه آلمان از اوکراین خواسته بودند که در حالی که ما می‌خواهیم علیه ایران تحریم را به واسطه پهپاد اعمال کنیم، شما می‌خواهید با ایرانی‌ها در یک کشور اروپایی قهوه بنوشید.»

امیرعبداللهیان ادعا کرده بود «اگر ثابت شود روسیه از پهپاد ایرانی در جنگ علیه اوکراین استفاده کرده، ایران نسبت به این مسئله بی تفاوت نخواهد بود.»

به فاصله کوتاهی پس از سخنان وزیر خارجه ایران، ولادیمیر زلنسکی در یک پیام ویدئویی گفت که آن‌ها «حتی در حال اعتراف هم دروغ می‌گویند. تعداد پهپادهای ایرانی که توسط پدافند اکراین منهدم شده است از معدود پهپادهای مورد ادعا بیشتر است.»

رئیس جمهوری اوکراین همکاری ایران و روسیه را «تروریستی» خواند و افزود هر چه تهران بیشتر دروغ بگوید جامعه جهانی همکاری تروریستی را بیشتر درک می‌کند.

اوکراین پیشتر به ایران در باره ارسال پهپاد و کمک نظامی به روسیه هشدار داده بود. سخنگوی وزارت خارجه اکراین در فیس بوک نوشته بود: ایران باید بداند عواقب همدستی در تجاوز نظامی روسیه به اوکراین بسیار بیشتر از سود حمایت از روسیه خواهد بود.

جنگ در اوکراین از زمستان ۱۴۰۰/ ۲۰۲۲ آغاز شد و همچنان ادامه دارد. روسیه بخشی از خاک اوکراین را آشغال و در یک همه‌پرسی که نهادهای بین‌المللی و بسیاری از دولت ها آن را محکوم کردند مناطق آشغال شده را به خاک روسیه الحاق کرد.

ایران از آغاز تهاجم نظامی به صورت آشکار در کنار روسیه ایستاده است. مقام‌ها و رسانه‌های حکومتی ایران در آغاز تهاجم نظامی روسیه را عملیات ویژه توصیف کردند و «ناتو» را مسئول آنچه که رخ داده است، خواندند.

در این دوره حدود ۹ ماهه روابط اقتصادی، تجاری و نظامی ایران و روسیه گسترش یافته و منابع اوکراینی و بین‌المللی گفته‌اند که پهپادهای ساخت ایران برای تداوم حملات روسیه مورد استفاده قرار گرفته است.

اتحادیه اروپا و آمریکا در همین راستا تحریم های جدیدی را علیه برخی مقام‌های ایرانی تصویب کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • mashang

    اسلام تنها مذهبی ست ذاتأ سیاسی و تهاجمی که تاریخ برده داری و برده فروشی،همکاری وهمدلی با هیتلر را در چنته دارد، هوادارانش متأسفانه از گذشته ومحتوای آیات خشونت آمیز مدنی بی اطلاع اند،این مذهب همواره بعنوان ابزاری محبوب برای سرکوب اهل اندیشه و تحمیق نوع بشر بکار گرفته شده و میشود