ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بی‌‌کفایتی دولت در تأمین دارو: کمبود منابع ارزی، دست باز احتکارگران و زیان تولیدکنندگان داخلی

سرم، برخی دارو‌های بیماران دیابتی، اسپری‌های استنشاقی و آنتی بیوتیک‌ها از داروهای کمیاب‌اند. نایب رئیس انجمن داروسازان تهران می‌گوید: «مسئولان وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و وزارت صمت، دارو را به مثابه چیپس و پفک و سیم برق می‌دانند و به زنگ خطر کمبود آن توجه نمی‌کنند.»

در بیمارستان‌های ایران سهمیه‌بندی داروهای حیاتی مانند داروهای بی‌هوشی و کمبود وسیع دارو وجود دارد که به سرم محدود نمی‌شود. دولت سرکوبگر دلایل کمبود دارو را با شفافیت اعلام نمی‌کند. ظاهراً اجرای طرح «دارویاری» به کمبود دارو در ایران دامن زده است. کمبود منابع ارزی اما قطعاً بی‌تأثیر نیست.

احمد توکلی، عضو اصولگرای مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس هیئت مدیره نهادی به ‌نام «دیده‌بان شفافیت و عدالت» گفته بود «حدود ۲۰۰ قلم از اقلام دارویی در معرض کمبود هستند که ۸۰ تای آن در مرحله بسیار پرخطر و مابقی در مراحل بعدی قرار دارند».

بر اساس طرح دارویار که از نیمه دوم تیر سال جاری اجرا شد، قرار بود بود یارانه دارو  از طریق بیمه به مردم منتقل شود تا پرداخت از جیب شهروندان ثابت بماند و پوشش بیمه‌ای دارو را توسعه ببخشد. با این‌ حال با اجرای این طرح قیمت برخی از داروها حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافته است. کمبود منابع ارزی هم به این بحران دامن زده است. بهمن صبور، نایب رئیس انجمن داروسازان تهران در مصاحبه با اقتصاد ۲۴ گفت:

«چالش ما در تأمین آنتی بیوتیک به خصوص برای کودکان است، در حال حاضر در تأمین سوسپانسیون‌ها، شربت‌ها، آزیترومایسین، آموکسی سیلین، آموکسی کلاو، فاراموکس، فاموتیدین، سوپانسیون سفیکسیم و... دچار مشکل هستیم.»

 صبور در ادامه افزود:

«وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و مسئولانی که تصمیم‌گیر بخش دارو هستند به دارو به عنوان یک کالای استراتژیک نگاه نمی‌کنند، بلکه دارو را شبیه چیپس و پفک و سیم برق می‌بینند.»

کمبود دارو به این زودی‌ها برطرف نمی‌شود

وزارت بهداشت ادعا می‌‌کند که تا دو الی سه ماه آینده کمبود دارو تا حدی جبران می‌شود. علاوه بر طرح دارویار،  افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگر، حمل و نقل و مواد اولیه بر قیمت‌گذاری دارو از سمت تولیدکنندگان اثر گذاشته است. نایب رئیس انجمن داروسازان تهران گفت:

«تازه کارخانجات در پروسه تولید دارو وارد شده‌اند. این در حالی است که در بسیاری از دارو‌ها کسری داریم منتها الان با توجه به شیوع آنفولانزا، مصرف آنتی بیوتیک بیشتر به چشم می‌آید وگرنه در تأمین سرم، اسپری‌های استنشاقی، یک سری دارو‌های دیابت و.. مشکل داریم.»

محمدعلی محسنی بندپی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دو هفته قبل در مصاحبه با رسانه‌های داخلی گفته بود عملاً برخی از تولیدکنندگان دارو از عدم تعادل بین قیمت محصولات‌شان و قیمت تمام شده خودشان گله‌مندند و اعلام کرده‌اند که در شرایط فعلی با ۲۵ درصد ضرر محصولات‌شان را تولید می‌کنند. معاونت غذا و دارو موظف شده است که دوباره فرآیند تولید دارو‌های مختلف را بررسی و قیمت منطقی و مناسب را اعلام کند تا برای تولیدکننده‌ها هم صرف داشته باشد.

با این حال به سبب کمبود منابع ارزی و دست باز احتکارگران در احتکار دارو،  انتظار نمی‌رود که دولت رئیسی بتواند با کمبود دارو به طور مؤثر مقابله کند. نایب رئیس انجمن داروسازان تهران با ابراز نگرانی از کمبود دارو در ماه‌های آینده گفت:

«اگر از الان تدبیری برای آینده نیندیشند و به موقع مواردی که گفتم را تهیه نکنند ما دوباره در اسفند و بهمن مشکل کمبود دارو خواهیم داشت. پیش از این ما خودمان صادرکننده آنتی بیوتیک بودیم، ولی ناهماهنگی‌ها باعث کمبود شد و متأسفانه این اتفاق افتاد. البته یکی، دو محموله هم آنتی بیوتیک وارد کرده‌اند و خرد خرد توزیع می‌کنند، ولی هنوز به کف داروخانه‌ها نرسیده است.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرهاد - فرهادیان

    این دولت برساخته ی علی خامنه ای نتیجه ی یک دست شدن است از اینرو این دولت مدیریت قطع رابطه با 40 سال مدیریت خود رژیم است از اینروست که بدلیل گسست از مدیران سابق و روی آوری به حزب اللهی های جوان غیرمتخصص سبب شده است که خودش علیه خودش کارشکنی کند قطع رابطه با گذشته و نبود یک مدیریت سیستمی و تکیه بر مدیریت جهادی و هیاتی شرایطی را ایجاد کرده است که در واقع کشور را بدلیل بی کفایتی قفل کرد و بن بست فکری اش را با بن بست مدیریتی اش کامل نموده است یک سفارش ساده انجام نمی پذیرد یا انبارها به موقع خذروجی ندارند و در نهایت بی کفایتی . گزارش برنامه و بودجه نشان می دهد که اهداف برنامه ای این دولت در تامین بودجه فقط 13 درصد عملی شده و 200 هزار میلیارد تومان دولت با کسری روبروست یعنی بیش از 80 درصد کسر بودجه . حاصل و نتیجه ی مدیریت «آقای بصیرت » (یعنی علی خامنه ای ) بخاطر ایجاد شرایط جانشینی فرزندش کشور را در آستانه ی یک انقلاب و فروپاشی کامل در هر عرصه ای روبرو کرده است مدیریتی را ایجاد نموده که حتی قابلیت انتقال قدرت را هم ندارد و در طی 56 روز اعتراضات هیچ ابتکاری نداشته و فقط معاونش یا گفته می توانستیم تیرجنگی استفاده کنیم یا اینکه امروز در مشهد گفته باید پا ها را قطع کنیم و ... این حکومت حتی دیگر قادر به حفظ خودش هم نخواهد بود