ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دیدار مسیح علی‌نژاد و فعالان زن ایرانی با امانوئل مکرون

چهار زن ایرانی با امانوئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه دیدار کردند. مکرون پس از این دیدار خیزش جاری در ایران را «انقلاب» خواند و گفت این انقلاب را تحسین می‌کند.

مسیح علی‌نژاد، فعال سیاسی ایرانی-آمریکایی، که بنیانگذار کمپین‌های متعدد علیه حجاب اجباری در جمهوری اسلامی ایران است، عصر جمعه ۱۱ نوامبر/۲۰آبان با امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه دیدار کرد. این دیدار، اولین دیدار یک چهره اپوزیسیون ایرانی با رییس‌جمهوری فرانسه در جریان اعتراضات جاری در ایران است.

عصر جمعه، عکس مسیح علی‌نژاد، در حال دست دادن با رئیس‌جمهوری فرانسه در رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور منتشر شد. سه زن ایرانی دیگر در این نشست شرکت کردند: لادن برومند، یکی از بنیانگذاران مرکز عبدالرحمن برومند، یک سازمان غیردولتی که از سال ۲۰۰۲ برای ارتقای حقوق بشر در ایران فعالیت می‌کند؛ شیما بابایی، زندانی سیاسی سابق که به دلیل شرکت در اعتراضات سال ۱۳۹۶ تا ابتدای سال ۱۳۹۷ بازداشت شد و اکنون به بلژیک تبعید شده است و رویا پیرایی که مادرش مینو مجیدی، در اعتراضی در آغاز قیام جاری توسط حکومت ایران کشته شد. عکس این جوان ۲۵ ساله ایرانی با قیافه‌ای مصمم و سر تراشیده در کنار مزار مادرش در کرمانشاه (یکی از شهرهای کردنشین ایران)، به یکی از تصاویر قوی اعتراضات جنبش «زن، زندگی، آزادی» تبدیل شده است.

دیدار مسیح علینژاد، لادن برومند، شیما بابایی، رویا پیرایی با امانوئل مکرون
دیدار مسیح علینژاد، لادن برومند، شیما بابایی، رویا پیرایی با امانوئل مکرون

مسیح علی‌نژاد، یک روز قبل از دیدار با مکرون در مصاحبه‌ای گفت:

«ایرانی‌ها در خیابان هستند. من از کسی نمی‌خواهم که برای سرنگونی رژیم مداخله کند. اما صدای مردم ایران را بشنوید. ما از شما نمی‌خواهیم که ایرانی ها را نجات دهید، اما از نجات کسانی که آنها را می‌کشند دست بردارید.»

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه پس از این دیدار، جنبش اعتراضی تحت رهبری زنان در ایران را «انقلاب» خواند.

مکرون پس از دیدار با فعالان زن ایرانی در کاخ الیزه، در نشستی در مجمع صلح پاریس، کنفرانس سالانه‌ای که در پایتخت فرانسه برگزار می‌شود، گفت:

«با افتخار و خوشحالی از هیاتی از زنان ایرانی استقبال کردیم.»

او افزود: «من در اینجا می‌خواهم دوباره به آنها ادای احترام کنم و تحسین خود را نسبت به انقلابی که آنها رهبری می‌کنند بیان کنم.»

مکرون ماه گذشته گفته بود فرانسه «در کنار» معترضان در ایران ایستاده است. او «تحسین» خود را از تظاهرات زنان و جوانان در این کشور ابراز کرد و در عین حال آنچه را «سرکوب» توسط مقامات خواند، محکوم کرد.

وزارت امور خارجه ایران پاسخ داد که اظهارات او «مداخله‌گرانه» بوده و تشویق «افراد خشن و قانون شکنان» محسوب می‌شود.

معترضانی که در پاریس در حمایت از اعتراضات در ایران به خیابان‌ها آمده‌اند، از دولت فرانسه انتقاد کرده و از پاریس خواسته‌اند که روابط دیپلماتیک خود را با تهران قطع کند.

برخی به شدت از تصمیم مکرون برای دیدار با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در سپتامبر در حالی که او به دنبال احیای توافق ۲۰۱۶ درباره برنامه هسته ای ایران بود، انتقاد کردند.

ایران از شهریور امسال یک خیزش بی‌سابقه را آغاز کرده که به شکل خونینی سرکوب شده است ولی به رغم سرکوب همچنان ادامه دارد. تاکنون دست کم ۳۲۸ غیرنظامی از جمله ۵۰ کودک کشته شده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرهاد - فرهادیان

    تقلیل یک دیدار رسمی رئیس دولت فرانسه برای تلافی دست دادن با رئیس جمهور ایران درکی کودکانه است مسیح علینژاد که نماینده ی راست ترین جریان جمهوریخواهی در امریکاست و همکاریهای نزدیکش با دولت ترامپ کاملا مبرهن است از حمایت دولت بایدن ناامید به سمت آلمان و فرانسه آمده است و مکرون هم که از قطار حمایت جهانی از انقلاب ایران جا مانده بود فرصت را غنیمت شمرد تا با یک شعبده بازی خودش را به صف اول برساند اما واقعیات جهانی آنگونه نیست که برخی راستگراهای سلطنت طلب و شورای گذار تصور می کنند من در هفته های پیش بارها شکست انقلاب 1917 و متدولوژی ساختمان سوسیالیستی از طریق معیارهای حکومت شورائی که نتیجه اش استالینیسم بود برشمردم و اعلام کردم شوروی بدلیل همان درک غلط تغییر از بالای سر مردم توسط حزب آهنین لنین به استالین رسید و شکست خورد غرب هم ما بارها شاهد پارلمانتاریسم منحط بوده ایم که از درونش هیتلر پینوشه محمدرضا شاه و دیگر دیکتاتورها تحویل داده شد و میوه ی فساد پارلمانتاریسم هم که از بالای سر مردم توسط احزاب دولتی یا شبه احزاب دموکراتیک اما مافوق مردم جز این نمی توانست باشد خمینی از درون همین دیدگاه فرمالیستی خارج شد لذا هر دو جریان امروز واقفند که دموکراسی چه از نوع مالکیت خصوصی غربی و چه از نوع فراگیر سوسیالیستی هرگز از طریق افراد جریانات و احزاب مافوق مردم نتیجه نخواهد داد از اینرو سه جریان عمده ی جهانی یعنی بریتانیا و امریکا یا اتحادیه ی اروپا در راس آن سه کشور هلند آلمان و فرانسه و همینطور چین و روسیه بخصوص غربی ها دیگر دنبال تمرین با انقلاب ایران هستند لذا فرصت مغتنمی ست تا انقلاب ایران را با دقت مطالعه کنند و از هیچ کمکی هم دریغ نخواهند کرد از اینرو جریانات سلطنت طلب و شورای گذار و بخصوص تلویزیونهای فارسی زبان راستگرایشان مانند آریائی پارس ایران فردا ایران اینترنشنال و حتی رادیو فردا وکه دائما تلاش دارند این دو جریان راست را عمده کنند متوجه نیستند که دنیای غرب از این دست جریان سازی های سنتی متعلق به عهد دایناسورها گذشته است و دیگر خمینی پاپتی را اینهمه با دستک و دمبک راهی یک کشور همسو نمی کنند و هزینه هائی که خمینی بر غرب تحمیل کرده است گواه این بینش غلط سنتی ست که غرب از آن عبور کرده است پس حضرات زیاد دست و پا نزنند همانگونه که بریتانیا و امریکا دست رد بر سینه ی جریانهای راستگرا زده است اتحادیه ی اروپا نیز از آنها فاصله خواهد گرفت زیرا تغییر چهره ی خاورمینه و دنیای جهل و خرافه با رهبران سنتی عقب مانده ای که حتی انقلاب ایران را نفهمیده اند غیر ممکن است لذا رهبران رادیکالی که رهبران واقعی انقلاب هستند خیلی زود پس از عبور از مرحله ی اختناق به منیدان آمده و دنیا را تغییر خواهند داد . از اینرو وقتی مکرون و کاخ الیزه با چنین افرادی که هیچ اطلاعی از انقلاب ایران ندارند صحبت می کند نشان می دهند که اینها از درون تهی و پوسیده هستند و خیلی زود دنبال رهبران واقعی انقلاب می گردند . باز هم به ایرانی های مقیم خارج تذکر می دهم به در و دیوار نزنید سعی نکنید به انقلابیون سیاه مشق های سنتی و غلط خودتان را بعنوان انقلاب جابزنید . بهتر است از انقلاب پیروی کنید تا شما هم در قطار انقلاب جائی واقعی و به اندازه ی ظرفیت واقعی خودتان بدست آورید هوچی گری و شعارهای توخالی مربوط به دوران جمهوری اسلامی و قبل از آن است لذا با گذشته بهتر است وداع کنید