ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نیروهای سرکوب مراسم خاکسپاری جان‌باختگان جوانرود و پیرانشهر را به خاک و خون کشاندند

در جریان حمله به مراسم به خاکسپاری جان‌باختگان در شهرهای پیرانشهر و جوانرود ده‌ها تن کشته و زخمی شدند. فضای شهرهای جوانرود و پیرانشهر به شدت میلیتاریزه شده توصیف شده است و سرکوب مبارزان در این شهر کماکان ادامه دارد.

نیروهای سرکوب در جوانرود صبح امروز دوشنبه، ۳۰ آبان ۱۴۰۱، جمعیت بزرگی از این شهر را که در حال بازگشت از مراسم خاکسپاری عرفان کاکایی و بهاالدین ویسی، کودک ۱۶ ساله بودند، به رگبار گلوله بستند و این مراسم را به خاک و خون کشاندند.

در این ویدئو یکی از معترضان به کُردی به دیگر معترضانی که در حال گریز هستند، می‌گوید به کمک این دختر (اشاره به یکی از زخمی‌شدگان روی زمین)، بروید

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

عرفان کاکایی (معلم) و بهالدین ویسی (کودک) ۱۶ ساله یکشنبه شب ۲۹ آبان در اثر تیراندازی نیروهای سرکوب در جوانرود کشته شدند.

جمعیت بزرگی از مردم این شهر در جریان مراسم خاکسپاری شعار: «بهاالدین قاره‌مانه، شه‌هیدی کوردستانه» (بهاالدینِ قهرمان، شهیدِ کُردستان)، «مرگ بر جمهوری اسلامی» و «مرگ بر جاش» (جاش در کُردی به نیروهای کُرد وابسته به حکومت گفتته می‌شود)، سر می‌دهند.

جوانرود-دوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱، مراسم خاکسپاری عرفان کاکایی، معلم و بهاالدین ویسی، دانش‌آموز ۱۶ ساله

تصاویر و ویدئوهای منتشر شده صبح روز دوشنبه ۳۰ آبان از این شهر مردم در حال گریز را نشان می‌دهد که از سوی نیروهای امنیتی به سمت‌شان تیراندازی می‌شود.

شبکه حقوق بشر کردستان به نقل از شاهدان عینی گزارش کرده است که نیروهای سپاه پاسداران در برخی از نقاط شهر جوانرود با دوشکا مردم را هدف قرار دادند.

در روزهای اخیر شدت برخورد با معترضان در شهرهای کردستان افزایش یافته است و در ادامه خیزش «زن زندگی، آزادی» ده‌ها نفر کشته یا زخمی شدند.

حکومت همواره در تلاش است تا با ایجاد رعب و وحشت در میان مردم و یک قتل‌عام وسیع که تاکنون به کشته شدن ده‌ها تن از معترضان انجامیده، اعتراضات مردمی در کردستان را که از بیش از دو ماه پیش جریان دارد، خاتمه دهد.

جمعه و شنبه شب ۲۷ و ۲۸ آبان نیروهای سرکوبگر با تشدید حمله به معترضان  و منازل مردم در مهاباد، فضای رعب و وحشت و سرکوب را در این شهر که روزهاست شاهد اعتراضات خیابانی، اعتصاب گسترده کسبه و بازاریان و خلق صحنه‌های انقلابی است، بیشتر کردند.

حمله سپاه پاسداران و دیگر نیروهای سرکوب به معترضان در مهاباد که همراه بود با گسیل ادوات سنگین و نیروهای نظامی از شهرهای میاندوآب و ارومیه، منجر به اعلام همبستگی با مردم مهاباد و حضور بیشتر معترضان در دیگر شهرهای مختلف کردستان شد.

در روزهای اخیر نیروهای سرکوب بارها مراسم یادبود، تشییع و خاکسپاری جانبا‌ختگان خیزش «ژن، ژیان، ئازادی» را به خشونت کشاندند و به سمت شرکت‌کنندگان این مراسم به منظور پایان یافتن هر چه سریع اعتراضات به سمت مردم تیراندازی مستقیم کردند.

صبح روز دوشنبه ۳۰ آبان، شبکه حقوق بشر کردستان خبر داد که در جریان تیراندازی نیروهای سرکوب ده‌ها شهروند در اثر اصابت گلوله جنگی در جوانرود زخمی شدند و پنج تن دیگر از معترضان این شهر به نام‌های جمال اعظمی و تحسین میری، جوهر فتاحی، اسماعیل گل‌عنبر و مسعود تیموری جان خود را از دست دادند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

شبکه حقوق بشر کردستان نوشته است، آمار جان‌باختگان جوانرود هر لحظه در حال افزایش است.

منابع کُردی هم‌چنین گزارش کردند مراسم خاکسپاری تحسین میری و جمال اعظمی از جان‌باختگان امروز جوانرود در «آرامستان حاجی ابراهیم» این شهر در حال برگزاری است.

تعدادی از زخمی‌شدگان حمله امروز سپاه پاسداران در جوانرود به بیمارستان این شهر منتقل شدند.

بیمارستان «حضرت رسول» این شهر مملو از زخمی‌شدگان گزارش شده است. گفته می‌شود که شماری دیگر از زخمی‌شدگان به دلیل خطر بازداشت در منازل مسکونی درمان می‌شوند. منابع نزدیک به فعالان کُرد نیز از نیاز مراکز درمانی و بیمارستان جوانرود به خون خبر داده‌اند.

تا لحظه تنطیم این گزارش وضعیت شهر جوانرود در استان کرمانشاه به شدت نظامی-امنیتی توصیف شده است. تصاویر منتشر شده از خیابان‌های این که به یک میدان جنگ شباهت دارد، گویای سرکوب خونین معترضان در این شهر است.

هم‌چنین صبح دوشنبه ۳۰ آبان، مراسم خاکسپاری کاروان قادر شکری، کودک ١٦ سالە اهل پیرانشهر کە یکشنبه ٢٩ آبان‌ماه جان‌باخت، با حضور هزاران تن از مردم پیرانشهر با سر دادن شعار «شه‌هید نامری» (شهید نمی‌میرد) و «کُرد، بلوچ، آذری؛ آزادی برابری» برگزار شد.

پیرانشهر- دوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱، مراسم خاکسپاری کاروان قادر شکری

کاروان قادر شکری شامگاه  شنبه ۲۸ آبان در جریان اعتراضات پیرانشهر بر اثر شلیک نیروهای سرکوب به شدت زخمی شده بود.

پدر کاروان قادر شکری در مراسم خاکسپاری و بر سر مزار فرزندش می‌گوید:

«بە عنوان یک پدر شهید از تمام ملت کُرد و خواهران و مادران سپاسگزارم. این قهرمان زیبا وقتی بە دنیا آمد بە نام "کاروان شهیدان" نام او را کاروان نهادم و اکنون بە نام کاروان شهیدان تقدیمش می‌کنم. امیدوارم یک روز انتقام همە شهیدان را بگیریم، بەهمین زودی‌ها...»

بخشی از سخنان پدر کاروان قادر شکری در مراسم خاکسپاری فرزندش

پس از مراسم خاکسپاری کاروان قادر شکری، اعتراضات به خیابان‌های پیرانشهر کشیده شد. حضور معترضان در خیابان پس از مراسم تشییع و خاکسپاری جانباختگان، به یک سنت اعتراضی در شهرهای کردستان درآمده است و در این مدت بارها این اقدام اعتراضی در حمایت از خانواده‌ها از سوی معترضان کُرد صورت گرفته است.

در تصاویر و ویدئوهای منتشر شده از پیرانشهر، جمعیت بزرگی از این شهر شعار ضد حکومتی می‌دهند.

در ویدئوی دیگری از این شهر رویارویی معترضان با نیروهای سرکوب را نشان‌ می‌دهد. در این ویدئو صدای ممتد تیراندازی به گوش می‌رسد.

آژانس خبری «کردپا» بر اساس ویدئویی که به دست آن‌ها رسیده، خبر داده است که در جریان تیراندازی نیروهای سرکوب به سمت معترضان در پیرانشهر یک شهروند به نام حسن آسایش به شدت رخمی شده و حال او وخیم است.

طبق گزارش «هرانا»، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، از ۲۶ شهریور تا ۲۹ آبان ۱۴۰۱ دست‌کم ۱۷۴۵۱ نفر در سرتاسر ایران بازداشت و ۴۱۹ معترض در شهرهای مختلف ایران کشته شدند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.