ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گزارش رخدادها − اینترنت را قطع کرده‌اند تا بزنند و بکشند

کردستان همچنان پهنه‌ اصلی قیام و هدف عمده سرکوب است. از هنگام غروب ۳۰ آبان خبرهایی از تظاهرات در تهران و شهرهای دیگر می‌رسید که جزئیات آن به سبب مسدود بودن اینترنت هنوز روشن نیست.

خشونت ماموران حکومتی در شهرهای کردستان- استان کردستان، کرمانشاه، ایلام و بخش‌هایی از آذربایجان غربی- شدت بیشتری گرفته است. سپاه پاسداران به صورت رسمی اعلام کرده است برای سرکوب معترضان نیروهایش را تقویت می‌کند.

از صبح روز دوشنبه ۳۰ آبان همزمان با خاکسپاری پیکر کشته شدگان شامگاه ۲۹ آبان، جوانرود خو‌ن‌بار بود. نیروهای نظامی به سوی مردمی که برای خاکسپاری به آرامستان جوانرود رفته بودند، با سلاح‌های کشنده شلیک کردند.

شبکه حقوق بشر کردستان قتل ۵ شهروند در جوانرود را تایید کرد. ده‌ها تن مجروح شده‌اند. حال یکی از مجروحان وخیم گزارش شده است. در پیرانشهر هم خشونت ماموران حکومتی نسبت به روزهای قبل افزایش یافت.

در دیگر شهرهای کردستان شهروندان از بعدازظهر به خیابان آمدند. دامنه اعتراضات انتظار می‌رفت به سراسر ایران گسترده شود. در دره‌دریژ ، به مناسبت چهلم سینا نادری که ۲۰ مهر به دست ماموران حکومتی به قتل رسید، شمار زیادی از شهروندان به خیابان آمدند.

در ویدئوهایی که از اعتراضات روز دوشنبه ۳۰ مهر در محله دره دریژ در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، شعارهای "مرگ بر دیکتاتور" و "مهاباد تنها نیست، یارسان پشتیبان آن است" شنیده می‌شود. در یک ویدئوی دیگر هم معترضان که تصویر سینا قنبری را در دست دارند "مرگ بر علی خامنه‌ای" را فریاد می‌زنند.

این محله از مناطق حاشیه نشین کرمانشاه است.

پیروان آئین یاری که کمتر در سیاست دخالت می‌کردند و در تمام سال‌های استقرار جمهوری اسلامی تحت سرکوب و تحقیر بوده‌اند، از آغاز اعتراضات گسترده به قتل ژینا امینی در شهرهای مختلف به خیابان آمده‌اند و یا با انتشار بیانیه با قیام در ایران اعلام همبستگی کرده‌اند.

جمعه ۲۷ آبان در صحنه، بیکی از پایگاه های اصلی یارسان‌ها، شمار زیادی با در دست داشتن عکس خلیل عالی نژاد، تنبورنوازی که در سوئد به طرز مشکوکی جان باخت، بر مزار او جمع شدند و خواستار آزادی زندانیان سیاسی شدند.

عصر دوشنبه در ثلاث باباجانی در همسایگی جوانرود هم شمار زیادی به خیابان آمدند. ثلاث باباجانی شهری است با ترکیب جمعیتی چند فرهنگی- مذهبی متشکل از سنی‌های شافعی و یارسان‌ها. نرخ فقر و بیکاری در ثلاث باباجانی همانند دیگر مناطق استان کرمانشاه بالا است. در سال‌های گذشته چند مرتبه مردم ثلاث باباجانی در اعتراض به تحمیل فقر و بیکاری تجمع کردند.

در یک ویدئو از کنش اعتراضی شامگاه ۳۰ آبان در این شهر منتشر شد شعار "جوانرود تنها نیست ثلاث پشتیبان آن است"، شنیده می‌شود.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

روانسر از دیگر شهرهای استان کرمانشاه هم شامگاه دوشنبه صحنه اعتراض بود. روانسر شهری است شهره به کولبران پرشمار.

در دهگلان، سنندج، مهاباد، مریوان و سقز هم تظاهرات محله‌محور رخ داد. سپاه پاسداران ۲۸ آبان به مهاباد لشکر کشید و شبانه شمار زیادی از منازل مسکونی را با هدف بازداشت معترضان با خشونت بازرسی کرد. خشونت ماموران سرکوب در روز بعد نیز ادامه داشت اما مانع تداوم مقاومت مردم در خیابان نشد. معترضان در مهاباد شامگاه ۳۰ آبان هم یک بار دیگر از بلندگوی یک مسجد در محله زمین‌های شهرداری که از مناطق حاشیه‌نشین به شمار می‌رود، سرود انقلابی پخش کردند. صدای راوی این دوربین می‌گوید مسجد عایشه در زمین‌های شهرداری، ۳۰ آبان.

در یک ویدئوی دیگر از مهاباد، گروهی از معترضان جاده‌ای را که گفته می‌شود محور ارتباطی ارومیه مهاباد است، با افروختن آتش مسدود کرده‌اند.

این اقدام اعتراضی در محور ارتباطی بوکان -سقز نیز تکرار شد. روای یک ویدئو که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد می‌گوید جاده را برای کامیون‌دارانی که اعتصاب نمی‌کنند، مسدود می‌کند.

در مریوان هم به سیاق روز و شب‌های گذشته در محله تپه موسک معترضان آتش افروختند و خیابان را مسدود کردند. در مریوان همزمان با نزدیک شدن به غروب آفتاب مبارزان شیپورهایی را که حالا به شیپور انقلاب شهره شده‌اند به صدا درمی‌آورند تا دیگران را از آغاز رزم شبانه با خبر کنند. در یک ویدئو از این شهر صدای شیپور به گوش می‌رسد. در یک ویدئو دیگر هم گروهی از مبارزان سطل زباله را واژگون و در خیابان آتش روشن کرده‌اند و شعار می‌دهند ژن، ژیان، ئازادی.

سنندج نیز به رغم سرکوب گسترده و مرگبار نیروهای سرکوب در روز و شب‌های گذشته همچنان به رزم شبانه می‌دهد. شامگاه شنبه مبارزان در سنندج در چند محله به خیابان آمدند. نایسر و شهرک بهاران که دو سکونتگاه حاشیه‌نشینان به شمار می‌روند و از ۲۶ شهریور خاموش نشده‌اند، بار دیگر صحنه اعتراض بود.

در کمربندی ۲۵ و محله غفور نیز معترضان به خیابان آمدند. عمار گلی، همکار مرکز حقوق بشر کردستان در توییتر نوشت انقلابیون با ماموران سرکوب درگیر شده‌اند. در نایسر به سوی مردم گلوله جنگی شلیک شده است.

یک ویدئو نیز از محله شریف‌آباد سنندج در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که صدای راوی پشت دوربین می‌گوید بعد از باخت تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی به انگلیس جوانان شریف آباد به خیابان آمده‌اند. در این ویدئو که از فاصله دور ضبط شده است، شعله‌های آتش در خیابان دیده می‌شود.

سقز، زادگاه ژینا (مهسا) امینی هم در شامگاه دوشنبه شاهد اعتراضات محله محور بود. در کریم‌آباد سقز که یکی از کانون‌های اعتراضی در دو ماه اخیر بوده است، گروهی از مبارزان در خیابان آتش برافروختند و شعار دادند: جوانرود تنها نیست، سقز، سقز پشتیبان آن است.

در بانه، شهری که با بازار و دسترنج کولبران شناخته می‌شود هم گروهی از شهروندان در همبستگی با جوانرود به خیابان آمدند.

در استان ایلام که پیش از این آبدانان و مورموری صحنه اعتراض گسترده‌ای که به اذعان مسئولان حکومتی موجب خسارت ساختمان نهادهای حکومتی و بانک‌ها شده، به خیابان آمده بودند این بار نوبت به دهلران رسید. در یک ویدئو از دهلران صدای معترضانی که شعار مرگ بر دیکتاتور را تکرار می‌کنند، شنیده می‌شود.

سی‌سخت و ایذه: خاکسپاری کشته‌شدگان

در سی‌سخت، شهری که نامش به فقر و تاخیر در پرداخت دستمزد کارگران نهادهای عمومی از جمله شهرداری گره خورده است، پیکر رضا شرفی بر دوش مردم به خاک سپرده شد. رضا شرفی شامگاه ۲۸ آبان به دست ماموران حکومتی کشته شد. در ویدئوهایی که از مراسم خاکسپاری او منتشر شده "از سی سخت تا کردستان جانم فدای ایران" شنیده می‌شود.

یک ویدئو نیز از خاکسپاری علی مولایی که در ایذه به قتل رسید، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. در این ویدئو دیده می‌شود که همسر او که تازه با او ازدواج کرده بود، با لباس سفید حضور دارد و شمار زیادی از زنان سیاه‌پوش به رسم بخیتاری‌ها سوگواری می‌کنند. رسانه‌های حکومتی ایران پیش از این مدعی شده بودند که پیکر مولایی در روز ۲۸ آبان به خاک سپرده شده است.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

یک ویدئو نیز از خیابان هویزه بندرعباس در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن گروهی از معترضان در خیابان دیده می‌شوند.

اینترنت را قطع کردند

شبکه دانشجویان انقلابی مردم را به حضور در خیابان در شامگاه ۳۰ آبان فراخوانده بود. چند ویدئو از شعار دادن گروه‌های چند نفره در تهران منتشر شد اما به نظر می‌رسد حکومت برای جلوگیری از انتشار ویدئو و خبررسانی در باره اعتراضات شبکه اینترنت را به صورت کامل مختل کرده است. شهریار شمس، دانشجویی که به تازگی با سپردن وثیقه آزاد شده است، در توییتر نوشت:

«من از تهران توییت می‌کنم. نت ها رو اینجا ملی کردن، یعنی فقط سایت های داخلی باز میشه.(حتی گوگل هم باز نمیشه!) فیلتر شکن هایی که قبلا کار می‌کردن، مثل پروتن و اکسپرس، هم دیگه کار نمی‌کنن! لطفا اگه این توییت رو می‌بینید بازتاب صدای ما باشید تا آبان دیگه‌ای رخ نده.....»

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

اعتراضات گسترده در ایران که در واکنش به قتل حکومتی ژینا امینی آغاز شد، بیش از دو ماه است ادامه دارد. بنا بر گزارش نهادهای حقوق بشر تا به حال صد تن از شهروندان به دست ماموران حکومتی به قتل رسیده‌اند و بیش از ۱۴ هزار تن بازداشت شده‌اند. ابراهیم رئیسی، رئیس دولت جمهوری اسلامی و عضو هیئت مرگ کشتار زندانیان سیاسی در دهه ۶۰ صبح ۳۰ شهریور به دستگاه‌های مسئول دستور داد معترضان را به فوریت سرکوب کنند. پیش از او نیز علی خامنه‌ای در ۲۸ آبان گفته بود که معترضان سرکوب خواهند شد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.