ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گزارش میدانی از جوانرود: «میدان فلسطین قتلگاه بود»

یک شاهد عینی از جوانرود به زمانه می‌گوید امروز دوشنبه ۳۰ آبان نیروهای امنیتی پس از مراسم خاکسپاری کشته‌شده‌های شب گذشته با انواع سلاح‌های جنگی به مردم تیراندازی کردند و شماری را زخمی کردند و کشتند.

صبح روز دوشنبه ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۱ با مراسم خاکسپاری دو تن از کشته‌شدگان اعتراضات شب گذشته جوانرود استان کرمانشاه به نام‌های عرفان کاکایی، معلم و بهاءالدین ویسی، دانش‌آموز ۱۶ ساله آغاز شد. جمعیت زیادی از مردم شهر جوانرود در این مراسم شرکت کردند تا شهدای خود را به خاک بسپارند.

زن‌ها در این مراسم شعار می‌دادند:

«آزادی خون می‌خواهند / فرزند نترس می‌خواهد»

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

اما دیری نپایید که نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی این مراسم را برنتابیدند و زمانی که مردم در حال برگشت از آرامستان حاجی ابراهیم بودند، آنها را به گلوله بستند.

یک شاهد عینی و معترضی که این روزها در جوانرود در اعتراضات حضور داشته، در گفت‌وگو با «زمانه» وقایع روز دوشنبه ۳۰ آبان با بازگو کرده است. هویت این شهروند جوانرودی به دلیل مسائل امنیتی نزد زمانه محفوظ است.

به گفته این شهروند معترض، شب گذاشته مردم شهر جوانرود مقابل منزل کاکایی جمع شده بودند تا از ربودن توسط نیروهای امنیتی جلوگیری کنند:

«می‌خواستند پیکر کاک عرفان را همان شب به خاک بسپارند، ولی مردم تا صبح مقابل خانه آنها ماندند و اجازه ندادند. صبح مردم پیکر شهید عرفان را بر روی دست‌شان گرفتند، در شهر چرخاندند تا به آرامستان [حاجی ابراهیم] رسیدند.»

بر اساس ویدیوهایی که از شب گذشته در جوانرود منتشر شده، حضور گسترده مردم مقابل خانه عرفان کاکایی را نشان می‌دهد و صبح امروز نیز ویدیوهایی از تشییع پیکر این جوان جوانرودی توسط مردم شهر منتشر شد.

مردم حین مراسم تشییع پیکر عرفان کاکایی و بهاءالدین ویسی شعارهایی ضدحکومتی مانند «مرگ برخامنه‌ای» سر دادند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

شهروند معترضی که با زمانه گفت‌وگو کرده، در ادامه می‌گوید:

«هنگام تشییع جنازه پاسدارها و بسیجی‌ها در خیابان‌ها حضور داشتند، اما مردم هر چقدر هم شعار می‌دادند آنها ابتدا واکنشی نداشتند. در آرامستان به شمار جمعیت افزوده شد و جمعیت زیادی جمع شده بودند. هنگام برگشت چند روحانی جلوی جمعیت حرکت کردند و قرار بود مردم همگی از آرامستان به مقابل منزل هر دو شهید بروند... راه برگشت آرامستان از مقابل پایگاه سپاه عبور می‌کند، گروهی از مردم علیه سپاه پاسداران شعار دادند و تعدادی به سمت پایگاه سپاه سنگ پرتاب کردند. سپس آنها [سپاه] هم ابتدا کمی به تیراندازی کردند، یک دوشکا هم مقابل چشمان قرار داده بودند، ولی در آن قسمت از دوشکا تیراندازی نکردند. پس از تیراندازی نیروهای سپاه اوضاع کمی آرام شد و مردم به سمت میدان فلسطین آمدند. از میدان فلسطین وقتی مردم خواستند به سمت خیابانی که منزل شهید بهاءالدین آنجاست بروند، درگیری شروع شد و به سمت مردم تیراندازی کردند... یک جنگ تمام عیار بود. همزمان از چند طرف به سمت مردم تیراندازی می‌کردند.»

در نقشه زیر محل‌هایی که در صحبت‌های شاهد عینی اشاره شد، نشانه‌گذاری شده است:

۱- آرامستان حاجی ابراهیم
۲- پایگاه بسیج سپاه در خیابان پاسداران و در مسیر آرامستان
۳- میدان فلسطین واقع در مرکز شهر

نقشه: Google maps

بر اساس ویدیوهای منتشر شده نیروهای سپاه در میدان فلسطین به صورت گسترده رو به معترضان آتش گشودند که به کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از شهروندان منجر شد.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

هنوز آمار مشخصی از تعداد کشته‌شدگان وجود ندارد، اما منبع آگاه زمانه می‌گوید دو شهروند دیگر به نام‌های «حسام حسینی» و «اسماعیل گل‌عنبری» در جریان تیراندازی نیروهای امینی کشته شد.

شبکه حقوق بشر کردستان نیز گزارش داده که سه شهروند به نام‌های جوهر فتاحی، جمال اعظمی و تحسین میری نیز کشته شدند. بر اساس ویدیوها و تصاویر منتشر شده نیز تعداد زیادی از شهروندان در جوانرود زخمی شده‌اند که در خانه‌ها مردم مشغول مداوا و پانسمان زخم‌های آنها هستند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

شهروند معترضی که با زمانه گفت‌وگو کرده به انواع سلاح‌های به کار گرفته شده توسط نیروهای امنیتی علیه شهروندان اشاره می‌کند. این منبع می‌گوید در جریان اعتراضات دوشنبه ۳۰ آبان ماه در جوانرود نیروهای سپاه پاسدران، بسیج و یگان ویژه حضور داشتند:

«دور میدان فلسطین قتلگاه بود. یگان ویژه زیاد درگیر نشد، بیشتر سپاه بود. با کلاشنیکف، شات‌گان و دوشکا به سمت مردم تیراندازی کردند. بیشتر درگیری‌های امروز در خیابان فرهنگان و میدان فلسطین بود...»

در یکی از ویدیوهایی که از اعتراضات امروز جوانرود منتشر شده است، کسی که فیلم گرفته می‌گوید «حرامزاده‌ها با دوشکا با دوشکا در مقابل مردم جوانرود....» و صدای ممتد تیراندازی شنیده می‌شود.

در این ویدیو که شهروند جوانرودی می‌گوید با دوشکا به مردم تیراندازی کردند، نه تنها همزمان صدای تیراندازی سلاح‌های جنگی شنیده می‌شود، بلکه یک خودروی پیکاپ خاکی رنگ سپاه دیده می‌شود، شبیه پیکاپ‌هایی که مجهز به دوشکا است.

نماگرفت از ویدیوی اعتراضات جوانرود - ۳۰ آبان ۱۴۰۱

اکانت عظیم (Old boy) در توییتر که به صورت حرفه‌ای درباره سلاح و تجهیزات نظامی می‌نویسند، با انتشار عکسی از پیکاپ‌های مجهز به دوشکای سپاه که روز یک‌شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۱ در مهاباد دیده شد، نوشته است:

«صدای شلیک در جوانرود، به صدای شلیک دوشکا یا نمونه چینی اون تیربار سنگین W85 هست. ما قبل از این شاهد ارسال W85 به مهاباد بودیم.»

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

این شهروند معترض در ادامه می‌گوید تعداد زیادی از شهروندان از جمله یک دختر هم زخمی شده‌اند.

او همچنین به زمانه می‌گوید عرفان کاکایی معلم ۴۵ ساله و دو فرزند پسر داشت که شب گذشته مقابل منزل‌اش بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی کشته شد.

به گفته این شاهد عینی، فضای شهر اکنون کمی آرام‌تر است، اما هم‌چنان صدای تیراندازی در سطح شهر شنیده می‌شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.