ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تداوم اعتصاب‌های کارگری: از بهمن دیزل قزوین تا آتش‌نشانی مشهد

کارگران اعتصابی روز دوم آذر این پیام را به مدیران خصوصی و مسئولان نهادهای دولتی رساندند که دیگر حاضر به شنیدن وعده‌های بدون پشتوانه نیستند. بیانیه انجمن کارگران و استادکاران ساختمانی استان کردستان، اولین مورد از اعلام علنی رویگردانی تشکل‌های کارگری دولتی و نیمه دولتی از حکومت و نویددهنده ریزش بیشتر نیرو در تشکل‌های رسمی و تقویت مبارزه مستقل کارگران است

چهارشنبه دوم آذر ۱۴۰۱ اعتصاب‌های کارگری در مراکز جدیدی انجام شد. آتش‌نشان‌های مشهد مقابل استانداری خراسان رضوی تجمع کردند. کارگران بهمن دیزل قزوین اعتصاب گسترده‌ای را سازمان دادند. در مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب (سالکو) واقع در لامرد کارگران اعتصاب کردند. کارکنان صندوق بازنشستگی کشوری مقابل دفتر این سازمان در خیابان فاطمی تهران تجمع کردند. تشکل نیمه دولتی کارگران و استادکاران ساختمانی استان کردستان هم با انتشار بیانیه‌ای تحت عنوان «تعرض به مطالبات مردم و کارگران قابل قبول نیست» از مبارزات مردم حمایت کرده و اعلام کردند «تا اطلاع ثانوی در هیچ نوع جلسه و یا گردهمایی و سمینار دولتی» شرکت نخواهند کرد.

کارگران اعتصابی روز دوم آذر با سردادن شعارهای «وعده وعید نمی‌خوایم، ما حقمون رو می‌خوایم» و «نگاه پشت شیشه، جواب ما نمی‌شه» این پیام را به مدیران خصوصی و مسئولان نهادهای دولتی رساندند که دیگر حاضر به شنیدن وعده‌های بدون پشتوانه نیستند.

بیانیه انجمن کارگران و استادکاران ساختمانی استان کردستان که روز دوم آذر منتشر شد، اولین مورد از اعلام علنی رویگردانی تشکل‌های کارگری دولتی و نیمه دولتی از حکومت و نویددهنده ریزش بیشتر نیرو در تشکل‌های رسمی و تقویت مبارزه مستقل کارگران است.

نگاهی به اعتصاب‌ها و بیانیه:

اعتصاب کارگران بهمن دیزل قزوین: وعده وعید نمی‌خوایم، ما حقمون رو می‌خوایم

چهارشنبه ۲ آذرماه ۱۴۰۱، کارگران شرکت بهمن دیزل واقع در شهرک صنعتی الوند قزوین در اعتراض به افزایش ساعات کار، اضافه کاری اجباری، کمی دستمزد، عدم اجرای قانون مشاغل سخت و زیان‌آور دست از کار کشیدند و در حالی که شعار می‌دادند: «کارگر داد بزن، حقتو فریاد بزن» و «وعده وعید نمی‌خوایم، ما حقمون رو می‌خوایم» در محوطه کارخانه تجمع کردند.

کار کارگران بهمن دیزل سخت و زیان‌آور است آن‌ها به جای ۶ ساعت کار روزانه، ۱۲ تا ۱۴ ساعت در روز وادار به کار می‌شوند. کارگران گفتند به دلیل ساعات طولانی کار و اجباری بودن کار در آخر هفته، زمان کافی برای استراحت ندارند. آن‌ها همچنین خواستار تعطیلی روز پنجشنبه هستند.

افزایش دستمزد از دیگر خواست‌های کارگران است. آن‌ها گفتند تحمیل ساعات کار طولانی به کارگران سبب شده تولیدات کارخانه چند برابر شود اما آن‌ها سهمی از افزایش تولید نمی‌برند و دستمزدشان ثابت مانده است.

شرکت بهمن دیزل زیرمجموعه هولدینگ گروه صنعتی بهمن است. ۳۰ آبان و اول آذر کارگران بهمن موتور از دیگر کارخانه‌های زیرمجموعه این هولدینگ هم در اعتصاب بودند.

تجمع اعتراضی آتش‌نشان‌های مشهد مقابل استانداری خراسان رضوی

دوم آذر گروهی از آتش‌نشان‌های مشهد در اعتراض به عدم اجرای قانون مشاغل سخت و زیان‌آور، پائین بودن سطح دستمزد و نبود امنیت شغلی دست از کار کشیدند و با تجمع مقابل استانداری، خواستار پاسخگویی مسئولان استان شدند. اعتصاب کنندگان در واکنش به مقامات استانداری که از درون ساختمان تجمع آن‌ها را مشاهده می‌کردند، شعار دادند: «نگاه پشت شیشه، جواب ما نمی‌شه».

این دومین اعتصاب و تجمع آتش‌نشان‌های مشهد در یک ماه گذشته است. آن‌ها سوم آبان با خواست‌های مشابه مقابل شهرداری مشهد تجمع کرده بودند.

مسئولان شهرداری و اعضای شورای شهر مشهد گرچه وعده رسیدگی دادند اما افزودند تصمیم گیری در این باره در حیطه اختیارات‌شان نیست.

در سال‌های اخیر همزمان با برون سپاری کار از سوی شهرداری‌ها، بخشی از آتش‌نشان‌ها هم به صورت پیمانی به کار گرفته می‌شوند. مشمول قانون مشاغل سخت و زیان‌آور نیستند، دستمزدشان پائین است و فاقد امنیت شغلی هستند.

اعتصاب کارگران مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب

کلیپی از اعتصاب کارگران شاغل در مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب (سالکو) واقع در لامرد منتشر شده که حاکی است آن‌ها چهارشنبه ۲ آذرماه ۱۴۰۱ در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان دست از کار کشیده و تجمع کرده‌اند.

حقوق کارکنان صندوق بازنشستگی کشوری را به جای افزایش، کاهش دادند

قرار بود در آبان ماه امسال حقوق کارکنان صندوق بازنشستگی کشوری با افزایش حدود یک میلیون تومان ترمیم شود. آن‌ها پس از واریز حقوق، متوجه شدند حقوق‌شان کاهش یافته و حقوق کارکنان شرکتی صندوق هم هنوز پرداخت نشده است.

چهارشنبه ۲ آذر کارکنان صندوق بازنشستگی کشوری در اعتراض به این شرایط مقابل ساختمان صندوق در میدان فاطمی تجمع کردند. کارکنان صندوق بازنشستگی کشوری خواستار حضور مدیر عامل و پاسخگویی شدند. او از پاسخگویی طفره رفت. اعتصاب کنندگان شعار «بی‌شرف بی‌شرف» سردادند.

کارکنان صندوق بازنشستگی کشوری خواستار بازگرداندن حقوق و مزایای خود و استعفای مدیریت صندوق شدند.

انجمن‌های صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی استان کردستان: آمران و عاملان قتل‌ها محاکمه شوند

انتشار بیانیه «انجمن‌های صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی استان کردستان» در حمایت از جنبش سراسری را می‌توان سرآغاز ریزش نیروی تشکل‌های رسمی صنفی قلمداد کرد.

کارگران ساختمانی از محروم‌ترین لایه‌های طبقه کارگر ایران هستند. کارشان سخت و طاقت‌فرساست، امنیت شغلی ندارند. صدها هزار کارگر ساختمانی از بیمه درمانی و بازنشستگی و از کار افتادگی بی‌بهره‌اند. حوادث کار در بخش ساختمان بسیار بالاست. بیشترین حوادث کار منجر به مرگ در بخش ساختمان روی می‌دهد.

انجمن‌های صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی زیر مجموعه «کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران» هستند. این کانون وابسته به وزارت کار است و تحت ضوابط و مقررات. وزارت کار و امور اجتماعی سال ۸۹ ایجاد شد تا در مراکزی که ایجاد شورای اسلامی کار میسر نیست، انجمن‌های صنفی تشکیل دهد.

«انجمن‌های صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی استان کردستان» پس از اشاره به بی‌عملی مجلس و دولت در زمینه بیمه کارگران ساختمانی، افزوده‌اند کاسه صبرشان لبریز شده است.

در بیانیه تصریح شده کارگران به شرایط اقتصادی، تبعیض و کوچکتر شدن سفره خود معترضند. تعدادی از کارگران شرکت‌کننده در اعتراضات سراسری، مورد اصابت گلوله قرار گرفته و جان خود را از دست داده‌اند.

انجمن‌ها خواستار شفافیت درباره کارگران کشته شده و محاکمه عاملان و آمران قتل‌ها شده‌اند. آن‌ها اعمال هرگونه خشونت علیه معترضان را محکوم کرده و اعلام کرده‌اند از مطالبات برحق مردم معترض قاطعانه حمایت کرده و در کنار آن‌ها هستند.

مکمل این موضع گیری، تحریم هرگونه جلسه، گردهمایی و سمینار دولتی از سوی گردانندگان انجمن‌های صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی استان کردستان است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.