ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

زاهدان بار دیگر به خاک و خون کشیده شد

هفته‌ای نیست که نیروهای سرکوب جمهوری اسلامی در سیستان و بلوچستان دست به کشتار نزنند. این بار نیز نیروهای امنیتی به سمت معترضان در زاهدان شلیک کرده و ده‌ها نفر را کشته و زخمی کردند.

به‌گزارش «کمپین فعالین بلوچ» امروز ۴ آذرماه ۱۴۰۱، بار دیگر مأموران امنیتی جمهوری اسلامی پس از نماز جمعه به روی مردم زاهدان آتش گشودند و ده‌ها نفر را کشته و زخمی کردند.

«کمپین فعالین بلوچ» گفته است بر اساس گزارش‌هایی که به دست‌اش رسیده، نیروهای سرکوبگری که به سمت معترضان تیراندازی کردند زیر ۲۰ سال و اکثر آن‌ها نوجوان بودند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

این کمپین ابتدا گزارش داد که دست‌کم چهار نفر کشته و بیش از ۱۰ نفر زخمی شده‌اند اما بعد وضعیت در درمانگاه مسجد مکی زاهدان بحرانی اعلام شد و گفته شد که شمار کشته‌ها و زخمی‌شدگان همچنان رو به افزایش است.

همچنین یک منبع آگاه به «کمپین فعالین بلوچ» گفته است که نیروهای نظامی بسیاری از معترضان و همچنین انتظامات مسجد مکی را بازداشت کرده‌اند.  

بر اساس اطلاعات سازمان حقوق بشر ایران تا ۲۸ آبان بیشترین کشته‌ها در اعتراضات سراسری جاری در سیستان و بلوچستان با ۱۲۳ نفر و کردستان با ۴۰ نفر بوده است.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

پیش از این در ۸ مهر ماه نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در زاهدان کشتار وسیعی به راه انداختند که «جمعه خونین زاهدان» نام گرفت. به‌گفته فعالان بلوچ در این کشتار حدود ۱۰۰ نفر کشته شدند. شورای تأمین سیستان و بلوچستان شمار کشته‌شدگان را ۳۵ نفر اعلام کرد.

در تیراندازی جمعه ۱۳ آبان نیروهای امنیتی به جمعیت معترض در شهر خاش نیز دست‌کم ۱۶ نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند.

طبق گزارش سازمان عفو ‌بین‌الملل در جریان اعتراضات اخیر در سیستان و‌ بلوچستان در اثر تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی با گلوله جنگی بیش از ۱۰۰ نفر کشته و صدها تن دیگر مجروح شدند که در بین کشته‌شدگان دست‌کم ۱۶ کودک زیر ۱۸ سال وجود دارد.

این کشتارها در حالی ادامه دارد که بارها عبدالحمید اسماعیل‌زهی (مولوی عبدالحمید) امام جمعه اهل سنت زاهدان از حکومت و شخص علی خامنه‌ای انتقاد کرده بود و حتی از سوی خامنه‌ای هیئتی به سیستان و بلوچستان اعزام شد تا از امام جمعه زاهدان دلجویی کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.