ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس تلویحاً گفت جمهوری اسلامی به سوی تولید بمب اتمی می‌رود

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس می‌گوید اگر طرف غربی در واکنش به افزایش تنش هسته‌ای با ایران سراغ گزینه نظامی برود یا پرونده ایران را مجدداً به شورای امنیت ببرند یا بخواهند از مکانیزم ماشه استفاده کنند، فعالیت هسته‌ای ایران به سمت «دفاع هسته‌ای» پیش خواهد رفت.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پنجشنبه ۱۷ نوامبر/ ۲۶ آبان با تصویب قطعنامه‌ای از ایران خواسته بود که فوراً با تحقیقات بازرسان آژانس در مورد ذرات یافت شده اورانیوم در سه مکان هسته‌ای اعلام نشده خود همکاری کند.  سازمان انرژی اتمی ج.‌ا. اعلام کرد در واکنش به قطعنامه شورای حکام، در تأسیسات هسته‌ای فردو تولید اورانیوم تا غنای ۶۰ درصد را آغاز کرده است. بر اساس این گزارش صبح دوشنبه ۲۲ نوامبر/ یکم آذر ظاهراً تولید اورانیوم در فردو به مرحله پایداری رسید. در دومین اقدام در واکنش به قطعنامه شورای حکام، ایران دو آبشار دیگر IR-2m و IR-4 را در سایت نطنز بازبینی و گازدهی کرد و دو آبشار دیگر از این ماشین‌ها برای گازدهی آماده شده است.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی که در اختیار اعضای شورای حکام قرار داد، اعلام کرد که دولت ایران در حال برنامه‌ریزی برای توسعه قابل توجه تولید اورانیوم با غنای پایین در فردو از طریق نصب ۱۴ آبشار دیگر از سانتریفیوژ‌های پیشرفته « IR-6 » است.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در مصاحبه با فرارو درباره تحولات اخیر گفت:

«تحلیل من این است که بعد از سوخت ۶۰ درصد، نوع راهبردی که غربی‌ها به ویژه ایالات متحده بر روابط هسته‌ای با ایران حاکم می‌کنند، تغییر خواهد کرد. اگر آمریکایی‌ها همانطور که ادعا می‌کنند به سراغ گزینه نظامی بروند یا پرونده ایران را مجدد به شورای امنیت ببرند یا بخواهند از مکانیزم ماشه استفاده کنند، فعالیت هسته‌ای ایران را به سمت دفاع هسته‌ای پیش خواهد برد.»

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس در ادامه این مصاحبه افزود:

«اگر قرار باشد که جمهوری اسلامی با یک تهدید غیرمتعارف مواجه شود، قطعا سیاست‌های جمهوری اسلامی هم به سمت دفاع غیرمتعارف پیش خواهد رفت این وضعیتی خواهد بود که مدیریتش برای طرف‌های غربی هم سخت خواهد شد.»

فلاحت‌پیشه در توضیح «دفاع هسته‌ای» گفت:

«به باور من اگر پرونده ایران به شورای امنیت برود یا خرابکاری نظامی و جاسوسی در تاسیسات هسته‌ای ایران صورت بگیرد، یکی از اقداماتی که به احتمال زیاد در دستور کار قرار خواهد گرفت این است که به سمت غنی سازی ۹۰ درصد پیش برویم. یعنی تا زمان سوخت ۶۰ درصد راهبرد ایران، راهبرد جلوگیری از محرومیت هسته‌ای خواهد بود، اما بعد از آن اگر کشور‌های غربی به این سمت بروند که پرونده ایران را در شرایط اضطرار قرار دهند یا تهدید نظامی را عملی کنند، من معتقدم که ایران سریعا به سمت غنی‌سازی ۹۰ درصد پیش خواهد رفت.»

سه قدرت اروپایی در بیانیه‌ای ضمن اعلام نگرانی از توقف نظارت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران نوشته‌اند:

«اقدامات ایران از زمانی که ۵ ماه پیش ایران اجرای تمام اقدامات شفافیت مرتبط با برجام را متوقف کرد، نگران‌کننده‌ است. تشدید این اقدامات به عنوان واکنشی به تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که خواستار همکاری ایران در زمینه تعهدات پادمانی است، غیرقابل قبول است.»

سه قدرت اروپایی سپس اعلام کرده‌اند که به رایزنی در کنار شرکای بین‌المللی خود درباره «بهترین روش برای رسیدگی به ادامه تشدید تنش هسته‌ای ایران» ادامه خواهند داد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش فصلی خود اعلام کرد که بر اساس آخرین ارزیابی‌هایش، تا ۲۲ اکتبر/۳۰ آبان سال جاری، ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران با خلوص ۶۰ درصد به حدود ۶۲,۳ کیلوگرم (۱۳۷,۳ پوند) رسیده است. این میزان از آخرین گزارش آژانس در ماه سپتامبر/ مهر سال جاری به میزان ۶,۷ کیلوگرم افزایش یافته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.