ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دادگاه انقلاب برای سهند نورمحمدزاده حکم اعدام صادر کرد

وکیل سهند نورمحمدزاده و خود او اتهام‌های انتسابی را رد کرده‌اند. دادگاه انقلاب اما به رغم مخالفت یک قاضی به اعدام او حکم کرده است.

وکیل تسخیری سهند نورمحمدزاده از صدور حکم اعدام برای موکلش در دادگاه بدوی خبر داد.

وب‌سایت «هرانا»، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به نقل از حامد احمدی، وکیل مدافع نورمحمدزاده که در جریان اعتراضات به قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی بازداشت شد، نوشت: «حکم اعدام به او ابلاغ شده است.»

سهند نورمحمدزاده آبان ماه سال جاری بازداشت و به فاصله کوتاهی محاکمه شد.

شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران ۱۶ آبان ماه نورمحمدزاده را به «محاربه از طریق تخریب و ایجاد حریق در وسایل عمومی به منظور اخلال در نظم و امنیت کشور و مقابله با حکومت اسلامی، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور و اخلال در نظم و آسایش عمومی از طریق شرکت در تجمعات» متهم و به همین اتهام نیز محاکمه کرده بود.

احمدی گفته است موکلش در دادگاهی که برای رسیدگی به اتهام منسوب به او تشکیل شد «منکر کندن نرده و آتش زدن سطل زباله شده است. همچنین، سهند در تمام مراحل دادرسی به صراحت اقدامات خود با هدف مقابله با نظام را انکار کرده است».

بنا بر گزارش هرانا مستندات قوه قضاییه برای صدور حکم اعدام نورمحمدزاده «ویدئوهایی است که به نظر می‌رسد او در میان معترضانی که خیابان را بسته‌اند حضور دارد.»

او در جلسه دادگاه حضور در اعتراضات را منکر شده و گفته بود که تجمع اعتراضی در مقابل مغازه او رخ داده بود.

وکیل مدافع او نیز در جلسه دادگاه گفته بود: «آتش زدن سطل زباله که نماینده دادستان از آن به عنوان فعل مجرمانه یاد کرد، در فیلم مشاهده نشد و موکل بنده نیز این موضوع را رد می کند. او فقط یک حلقه لاستیک را آتش زد که لاستیک نیز از اموال عمومی به حساب نمی‌آید.»

احمدی پیشتر گفته بود: «قاضی دوم یا همان مستشار شعبه حاضر نشده رأی صادرشده به‌عنوان محاربه برای سهند نورمحمدزاده را امضا و تأیید کند.»

او تایید حکم اعدام را به تایید قاضی سوم مشروط کرده بود. حالا با ابلاغ حکم مشخص است که قاضی سوم دادگاه انقلاب حکم محاربه و اعدام نورمحمدزاده را تایید کرده است.

نورمحمدزاده به گفته پدرش در بعدازظهر یازدهم مهر «به محل کارش در پاساژ تیراژه رفت. آنجا دید که همه جمع شده‌اند و درِ پاساژ نیمه‌باز است. همان زمان معترضان هم از سمت پونک به سمت پایین می‌آمدند. مقابل پاساژ، درست جایی که سهند موتورش را پارک کرده بود، سطل آشغال آتش زده بودند. موتور سهند، موتور صفر و نویی است. سهند با پا، دو سه متری سطل آشغال را جابه‌جا می‌کند. این صحنه در فیلم هم هست و در صداوسیما هم نشان داده‌اند. سهند در دفاعیاتش خطاب به قاضی گفت که چون موتور من نو بود و ترسیدم موتورم آتش بگیرد، سطل آشغال را به سمت دیگری هل دادم.»

ماموران امنیتی ۱۲ مهر سهند نورمحمدزاده را در مسیر بازگشت به خانه بازداشت کردند و به فاصله کوتاهی صدا و سیما و خبرگزاری‌های وابسته به نهادهای حکومتی ایران ویدئوهایی را که ادعا می‌شد مستند «لیدر بودن» او در اعتراضات است را منتشر کردند. پدر او گفته که این ویدئوها را ماموران امنیتی ضبط کرده‌اند و هیچ ویدئو دیگری از آن واقعه وجود ندارد.

از آغاز اعتراضات به قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی نیروهای امنیتی بیش از ۱۸ هزار نفر را بازداشت کرده‌اند. کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان پیشتر از صدور کیفرخواست برای ۲۰۰۳ نفر از بازداشت شدگان خبر داده بود. دستکم ۱۶ تن تا به حال به محاربه یا افساد فی‌الارض که می‌تواند به صدور حکم اعدام بیانجامد متهم شده‌اند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.