ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

به دو دانشجوی بلوچ عنوان «لیدری در اعتراضات» داده‌اند، تا آنان را به شدیدترین شکل مجازات کنند

مقامات قضایی و امنیتی در روزهای اخیر با پرونده‌سازی برای بازداشت‌شدگان به منظور سرکوب و ارعاب بیشتر به برخی از آن‌ها اتهام «لیدری در اعتراضات» یا اتهام «افساد فی الارض» زده‌اند.

سرکوب شهروندان بلوچ با اشکال گوناگون از سوی حاکمیت پس از تجمعات مسالمت‌آمیز مردم نسبت به تجاوز فرمانده انتظامی چابهار به یک کودک دختر ۱۵ ساله، تشدید شده است.

از آغاز اعتراضات مردمی در استان سیستان و بلوچستان و خشونت مرگبار نیروهای سرکوب که به «جمعه خونین» زاهدان لقب گرفت تاکنون بیش از ۱۰۰ شهروند بلوچ با گلوله‌های جنگی کشته  و بیش از ۴۰۰  نفر دیگر نیز مجروح شدند.

در تشدید موج سرکوب‌ها علیه شهروندان بلوچ، بازداشت معترضان و بی‌خبری از سرنوشت بازداشت‌شدگان به ابزاری برای ارعاب بیشتر و اذیت و آزار خانواده‌ها از سوی دستگاه‌های امنیتی بدل شده است.

اخیراً کمپین فعالین بلوچ در گزارشی از بازداشت و شکنجه یک دانشجوی بلوچ توسط مأموران اطلاعات سپاه در چابهار خبر داده است.

چابهار یکی از شهرهایی بوده که در جریان اعتراضات سراسری به شدت هدف سرکوب نهادهای امنیتی و نظامی حاکمیت قرار گرفته است.

هویت این دانشجوی بلوچ، شهاب ریگی، فرزند محمود و دانشجوی رشته مهندسی کشتی‌سازی عنوان شده است.

بر اساس این گزارش شهاب ریگی، دانشجوی دانشگاه دریانوردی دانشگاه چابهار، جمعه ۱۱ آذرماه سال جاری پس از بازداشت مقابل دانشگاه از سوی نیروهای اطلاعات سپاه مورد شکنجه قرار گرفته و سپس به یکی از بازداشتگاه‌های سپاه منتقل شده است.

این نهاد حقوق بشری هم‌چنین به نقل از یک منبع آگاه نوشته است که ریگی در بازداشتگاه اطلاعات سپاه مورد ضرب و جرح قرار گرفته و دست راست او شکسته است.

تا لحظه تنظیم این گزارش از وضعیت و مکان نگهداری دقیق شهاب ریگی اطلاعی در دست نیست.

به نوشته «کمپین فعالین بلوچ»، امروز دوشنبه ۱۴ آذر ماه، قرار بود که دادگاه شهاب برگزار شود اما بدون دلیل و اطلاع به خانواده او، لغو شده است:

«با پیگیری خانواده، نیروهای اطلاعات سپاه از انتقال شهاب ریگی به زاهدان خبر دادند و اتهام او را لیدری در اعتراضات اعلام کردند».

اتهام «لیدری در اعتراضات» در کنار اتهام‌هایی مانند «افساد فی الارض» از جمله اتهام‌هایی هستند که دستگاه قضایی و امنیتی در این مدت به بازداشت‌شدگان زده‌اند.

یکی از دانشجویان نیز در ارتباط با بازداشت شهاب ریگی، به کمپین گفته است:

«شهاب در اعتراضات شرکت نداشته و تنها در تاریخ ۸ آبانماه ۱۴۰۱، در تریبون آزادی که با حضور مسئولین دانشگاه برگزار شده، او مشکلات دانشگاه و مطالبات دانشجویان را بیان کردند.»

این در حالی است که در گزارشی مشابه، «کمپین فعالین بلوچ» خبر داده است که مقامات قضایی اتهام «لیدری در اعتراضات» برای یک دانشجوی بلوچ بازداشتی دیگر در چابهار صادر کردند.

هویت این شهروند بلوچ، علیرضا رئیسی ۲۳ ساله، دانشجوی رشته آموزش ابتدایی دانشگاه آزاد چابهار و اهل شهرستان سرباز عنوان شده است.

علیرضا رئیسی در تاریخ چهارم آذرماه ۱۴۰۱، به دست نیروهای نظامی در چابهار بازداشت و پس از گذشت ۹ روز، اتهام «لیدری در اعتراضات» برای او صادر کردند.

یک منبع آگاه در این‌باره به کمپین گفته است:

«این اتهام [لیدری در اعتراضات] توسط نیروهای نظامی به نزدیکان آقای رئیسی به صورت شفاهی گفته شده و خانواده او منتظر رأی نهایی دادگاه هستند».

نیروهای امنیتی در هفته‌های گذشته دست به کشتار خونین شهروندان بلوچ در مناطق مختلف سیستان و بلوچستان زده و صدها نفر را دستگیر کرده‌اند.

در عین‌ حال دستگاه قضایی جمهوری اسلامی که همواره از مجازات اعدام برای سرکوب شهروندان بلوچ بهره برده است، در هفته‌های اخیر نیز تعداد قابل توجهی از آن‌ها را اعدام کرده است.

در این میان علی رخشانی ۱۵ ساله و محمد رخشانی ۱۶ ساله دو بازداشتی زیر سن قانونی بلوچ هم با اتهام محاربه محاکمه شده‌اند و خطر اعدام آن‌ها را تهدید می‌کند.

روز جمعه ۱۱ آذر سازمان عفو بین‌الملل نسبت به استفاده ابزاری حکومت جمهوری اسلامی از مجازات مرگ برای سرکوب اعتراضات و خطر اعدام دست‌کم ۲۸ بازداشتی از جمله سه کودک هشدار داد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.