ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نتوانستند منکر قتل مهران سماک شوند − فرمانده نیروی انتظامی انزلی بازداشت شد

در حالی‌که رسانه‌های نزدیک به نیروهای امنیتی تلاش می‌کردند که قتل حکومتی مهران سماک، جوان اهل انزلی را به گردن مخالفان حکومت بیندازند و فرمانده نیروی انتظامی این شهر هم از «بازداشت مظنونان» خبر داده بود، اکنون با فشار افکار عمومی فرمانده نیروی انتظامی خود بازداشت شده است.

سیدمجید احمدی، وکیل اولیای دم مهران سماک، که در ناآرامی‌های هفته گذشته در بندر انزلی کشته شد، سه‌شنبه شب ۱۵ آذر از بازداشت سرهنگ سیدجعفر جوانمردی، فرمانده نیروی انتظامی این شهر خبر داد.

احمدی در شبکه‌های اجتماعی نوشت:

«پس از گذشت ۷ روز از قتل مهران سماک، با پی‌گیری‌های مستمر و بررسی دلایل و مستندات نهایتاً جعفر جوانمردی، فرمانده منطقه انتظامی بندرانزلی به اتهام عدم رعایت قانون نحوه به‌کارگیری سلاح منجر به قتل عمد مهران سماک در شعبه اول بازپرسی دادسرای نظامی گیلان تفهیم اتهام و با صدور قرار بازداشت موقت روانه زندان و در حال حاضر در زندان مرکزی رشت می‌باشد.»

احمدی جزئیات بیشتری در این رابطه ارائه نکرد.

شامگاه سه‌شنبه ۸ آذر و در نخستین ساعت‌های صبح چهارشنبه ۹ آذر، بسیاری از شهرهای ایران محل اعتراضاتی شد که پس از باخت تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران به تیم ملی فوتبال آمریکا در مسابقات جام جهانی شکل گرفت.

تیم ملی فوتبال ایران با حضور در جام جهانی و این‌که به صورت مستقیم در برابر سرکوب حکومتی موضع نگرفت، معترضان را خشمگین کرد. خشم مردم معترض در واکنش به باخت و حذف تیم ایران از جام جهانی با رقص و شادی نمود پیدا کرد.

مهران سماک، جوان ۲۷ ساله‌ای بود که سه‌شنبه شب ۸ آذر، در پی شکست و حذف تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی فوتبال در اقدامی اعتراضی در خودروی خود بوق می‌زد که هدف گلوله نیروهای امنیتی قرار گرفت و کشته شد.

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به نیروهای امنیتی تلاش کرد که قتل مهران سماک را به گردن معترضان و مخالفان حکومت بیندازد. این خبرگزاری ضمن «مشکوک» خواندن این قتل نوشت:

«رسانه‌های ضدانقلاب و معاند در ابتدا، خبر را به‌گونه‌ای روایت کرده بودند که این جوان حدوداً ۳۰ ساله در محله‌ چراغ برق انزلی از ناحیه‌ سر توسط مأموران مورد اصابت قرار گرفته و در بیمارستان جان باخته است سپس استوری‌های دروغین خود را منتشر کرده بودند.»

تسنیم افزود:

«بر اساس شواهد موجود [مهران سماک] بر اثر تیراندازی با سلاح شکاری مورد اصابت قرار گرفته بود.»

جعفر جوانمردی، فرمانده انتظامی انزلی نیز پنج‌شنبه ۱۰ آذر با تأکید بر «مقابله پلیس با مخلّان نظم و آسایش شهروندان و امنیت جامعه» در این‌باره گفته بود:

«در همان ساعات اولیه تعدادی از مظنونین توسط پلیس شناسایی و دستگیر شدند و تلاش برای شناسایی ضارب همچنان ادامه دارد. نتیجه تحقیقات بیشتر پس از اعلام نظر پزشکی قانونی و بررسی‌های فنی پلیس به اطلاع عموم‌ خواهد رسید.»

فلاح میری، دادستان مرکز استان گیلان نیز از کشته شدن «مشکوک» مهران سماک سخن گفته و افزوده بود «از همان لحظات ابتدایی بروز اتفاق پرونده قضایی تشکیل شده است».

میری اما گفته بود مرگ مهران سماک «بر اثر اصابت گلوله ساچمه‌ای» بوده است.

«کانون حقوق بشر ایران» در پی قتل مهران سماک با انتشار تصاویر دو تن از نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در انزلی، هویت آن‌ها را جعفر جوانمردی و محمد پورخوش‌سعادت عنوان کرد.

گفته می‌شد که جوانمردی شخصاً در کشته شدن مهران سماک نقش داشته است.

مراسم خاکسپاری مهران سماک در روز چهارشنبه ۹ آذر به صحنه اعتراضات مردمی تبدیل شد و مردم حاضر شعارهایی علیه حکومت سر دادند.

روز گذشته، سه‌شنبه ۱۵ آذرماه نیز در مراسم هفتمین روز کشته‌شدن مهران سماک مردم انزلی بار دیگر دست به اعتراض زدند و شعار «مرگ بر دیکتاتور» سردادند. مأموران امنیتی با شلیک گاز اشک‌آور و تفنگ ساچمه‌ای با مردم مقابله کردند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرهاد - فرهادیان

    اگر در جمهوری اسلامی این نمایش نباشد قطعا اختلاف بین قوه ی قضائیه با نیروی انتظامی محل است این یک سیاست حکومت نیست بلکه تلاش هست که موضوع بصورت محلی حل شود اگر این یک سیاست بود قطعا آن راننده ی پراید کرد که بخاطر بوق زدن با شلیک اسلحه ی جنگی پشت فرمان به قتل رسید یا بسیاری از افرادی که مستقیم پلیس نشسته و با آگاهی معترض بدون دفاع را خشاب خالی می کند و آن افسر کتک می خورد شناسائی می شود و ... جمهوری اسلامی مثل همیشه دروغ می گوید زیرا قانون استفاده ی نیروهای انتظامی و شلیک آتش به اختیار را چند ماه پیش تصویب کرده است و نمی تواند حتی این فرمانده ی انزلی را محاکمه کند ما فریب شیادان آخوندی را نمی خوریم