ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گزارش رخدادها − ۱۶ آذری دیگر با فریاد آزادی

با وجود فشار شدید نیروهای امنیتی، دانشجویان روز خود را به شکلی نمایان به روز همبستگی با جنبش انقلابی تبدیل کردند. در دانشگاه‌های بسیاری دانشجویان توانستند جمع شوند و خشم خود را علیه رژیم ابراز کنند.

روز دانشجو به نقطه اوج اعتراضات سراسری سه روزه در دانشگاه‌ها تبدیل شد. دانشجویان معترض سراسر کشور در روز چهارشنبه ۱۶ آذر یاد کشته‌شدگان را گرامی داشتند و همبستگی پرشور خود را با جنبش "زن، زندگی، آزادی"، دانشجویان زندانی و همه دیگر زندانیان نشان دادند. انزجار و خشم و مطالبات این دانشجویان در شعارهایی که سر می‌دادند تجسم یافته بود. 

گروه‌هایی از دانشجویان با آفریدن آثار هنری اعتراض خود را به حاکمیت نشان دادند. عکس‌ها و ویدئوهایی که از مراسم روز دانشجو منتشر شده است پرشمارند. 

عضو هیئت مرگ، ابراهیم رئیسی، برای قدرت‌نمایی و عادی جلوه دادن وضعیت به دانشگاه تهران رفت. از این رو حال و هوای خیابان انقلاب به‌شدت امنیتی بود. حراست دانشگاه تهران با سختگیری ویژه‌ای دانشجویان را در داخل دانشگاه کنترل می‌کرد. سخنرانی رئیسی با حضور تعدادی از دانشجوهای خودی برگزار شد که سؤال‌های نا‌به‌جایی درباره وعده‌های انتخاباتی نیز از او از او پرسیدند و او هم پاسخ‌هایی بی‌سروته داد و بی‌کفایتی خود را به گردن توطئه دشمن انداخت. 

علیرضا زاکانی که روز گذشته به دانشگاه شریف رفته بود، امروز به دانشگاه شهید بهشتی رفت و سخنرانی کرد. به گزارش رویداد ۲۴، از حضور تعدادی از دانشجویان معترض جلوگیری شده بود. سخنرانی زاکانی با کف و سوت دانشجویان حامی زاکانی همراه بود و تعداد اندکی از منتقدان حضور داشتند. از معدود دانشجویانی که در جلسه حضور داشتند، برخی شعار دادند. زمانی که او در حال انداختن تقصیر همه چیز بر گردن دشمن یعنی اسرائیل بود یکی از دانشجویان به او گفت: دشمن تویی. 

مراسم روز دانشجو در رشت۱۴۰۱
مراسم دولتی روز دانشجو در دانشگاه آزاد رشت − هیچ دانشجویی شرکت نکرد

اعتراضات سراسری در بسیاری از دانشگاه‌ها در سراسر ایران در همبستگی با فراخوان سه روزه قیام ژینا از ۱۴ آذر آغاز شده است. دانشجویان دانشگاه‌های مختلف کشور به مناسبت روز دانشجو ۱۵ بیانیه‌ای نوشتند و آن را چنین آغاز کردند:

ما دانشجویان، جدا از انقلاب برای حق زندگی انسانی، مرفه و سعادتمند برای همگان، برای آزادی بی‌قید و شرط بیان، برای نابودی آپارتاید جنسیتی و برای رفع کامل تبعیض و نابرابری‌ها در همه سطوح نیستیم. ما در همراهی کامل انقلاب بزرگ مردم علیه جمهوری اسلامی، از همان ابتدای کار تا امروز قوی و همبسته با سایر انقلابیون کل کشور، در سنگر ایستاده‌ایم.

آنها ادامه دادند:

۱۶ آذر امسال برای ما دادخواهی از کشته‌شدگان انقلاب‌مان، حمایت عملی و سراسری از اعتصاب کامیون‌داران و کارگران صنایع بزرگ، گسترش اعتصاب و اعتراض به تمام دانشگاه‌ها و مدارس است. مدارسی که دانش‌آموزانش مانند نیکا و سارینا به دست حکومت جلادها و جنایتکاران به قتل رسیدند و دانشگاه‌هایی که دانشجوهایش مانند آیلارها و حمیدرضاها کشته شدند و یا در ابعاد صدها نفره در زندان هستند.

دانشجویان دانشگاه‌های دیگری نیز در حمایت از روز دانشجو و اعتراضات انقلابی مردم بیانیه نوشتند. به گزارش کانال تلگرامی شورای صنفی دانشجویان کشور، اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان آزادی‌خواه دانشگاه شهید بهشتی  در با نوشتن بیانیه‌ای در حمایت از همکلاسی‌های بازداشتی اعلام استعفای دسته‌جمعی کردند. به گزارش کانال تلگرامی دانشجویان پیشرو، انجمن اسلامی دانشجويان پيشرو نیز بیانیه‌ای منتشر کردند. 

دانشجویان دانشگاه امیرکبیر جلوی دانشکده ریاضی تجمع کردند و شعار دادند: «از زاهدان تا تهران جانم فدای ایران»، «صدای مردم شدیم تهدید و تعلیق شدیم»، «بترسید بترسید ما همه با هم هستیم»، «چه باحجاب چه بی‌حجاب پیش به‌‌سوی انقلاب»، «وعده‌هاشون سرابه جوابش انقلابه»، «کردستان، کردستان، گورستان فاشیستان»، «هیز تویی هرزه تویی، زن آزاده منم» و«هر یه نفر کشته شه، هزار نفر پشتشه». ویدئوهای بسیاری از تجمع این دانشجویان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

حراست و نیروهای لباس شخصی به دانشجویان دانشگاه امیرکبیر حمله کردند و کوشیدند سد راه دانشجویان شوند. در ویدئویی از این حملات و اعتراضات دانشجویان شعار می‌دهند: بی‌شرف، بی‌شرف. شعارهای دیگری نیز سر می‌دهند. 

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

دانشجویان دانشگاه امیرکبیر مقابل دانشکده معدن  نیز شعار می‌دادند: «بسیجی بی غیرته، قاتل این ملته»

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

دانشجویان دانشگاه پلی‌تکنیک پرفورمنسی اعتراضی در دانشکده پلیمر و رنگ اجرا کردند. آنها در بسیج  پلی‌تکنیک تهران را  در واکنش به آدم فروشی این ارگان امنیتی گِل گرفتند. 

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در گزارشی که در کانال تلگرامی دانشجویان پیشرو منتشر شد آمده: «دانشجویان معترض دانشگاه پلی تکنیک سد حراست و انتظامات را شکستیم؛ پیش به سوی درب حافظ! پس از درگیری با بسیج و حمله نیروهای سرکوب بسیجی و حراستی، ایستادگی ما آنان را مغلوب کرد!» 

daneshgahsooreh16azar1401
دانشگاه سوره در اعتصاب کامل بود

دانشجویان دانشگاه پلی‌تکنیک، دانشکده ریاضی در ویدئویی شعار می‌دهند: «ما تماشاگر نمی‌خواهیم به ما ملحق شوید!»

دانشگاه سوره در اعتصاب کامل بود. در آن اعتراض‌های پرشوری شکل گرفت. کانال شورای صنفی دانشجویان کشور درباره تجمع این دانشجویان نوشت:

«دانشجویان دانشگاه سوره که در اعتصاب کامل به سر برده و در امتداد آن قصد برگزاری تجمع را داشتند، با ممانعت نیروهای پرتعداد حراست که در حال گشت‌زنی و چک کردن کارت دانشجویی و همچنین یادداشت اسامی دانشجویان بودند مواجه شدند. در ادامه، با بستن درب ورود دانشگاه، مانع از ورود دانشجویان به دانشگاه شدند و کارت برخی از دانشجویان ضبط گردید و در ادامه از دانشگاه بیرون رانده شدند. این در حالی‌ است که بسیج آزادانه در دانشگاه حضور دارد و ممانعتی با حضور آنان نیست.»

دانشجویان دانشگاه تهران می‌کوشیدند تجمع کنند اما نیروهای سرکوب جلوی آنها می‌گرفتند. با این حال آغاز تجمع در پردیس مرکزی دانشگاه تهران با وجود حمله‌ پی در پی حراست آغاز شد. 

به گزارش کانال شورای صنفی دانشجویی کشور با وجود جو امنیتی شدید و حضور پرشمار نیروهای حراست و لباس شخصی، دانشجویان در پردیس مرکزی تجمع کرده و شعار«زن، زندگی، آزادی» و شعارهای دیگر  سر دادند. 

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

«بنا بر گزارش‌های واصله، دانشجویان دانشگاه تهران در طی ساعت گذشته چند بار برای تشکیل تجمع اعتراضی تلاش کردند که هر بار با یورش نیروهای حراست به سرکردگی حسین ایزدیار، معاون حراست دانشگاه، و در حضور علیرضا وجهی، معاون دانشجویی دانشگاه، مواجه شد. 
در جریان این یورش‌ها محمد شباهتی توسط نیروهای حراست ربوده و به ساختمان حفاظت فیزیکی دانشگاه، واقع در مجاورت درب پایینی خیابان ۱۶ آذر منتقل شده است و تعدادی از دانشجویان به علت ضرب و جرح از سوی مأموران حراست خونریزی کرده‌اند.»

تجمع روز دانشجو در پردیس مرکزی دانشگاه تهران حوالی پردیس هنرهای زیبا، علی‌رغم جو سنگین امنیتی و یورش نیروهای حراست و لباس شخصی ادامه یافت. از جمله شعارها که دانشجویان سر دادند این بود: «دانشجوی سیاسی آزاد باید گردد و دانشجوی زندانی آزاد باید گردد». 

تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه خواجه‌ نصیرالدین طوسی در اعتراض به سرکوب و بازداشت دانشجویان در "روز دانشجو" با سر دادن شعار: «دانشجوی آزاده، راهت ادامه داره» آغاز شد. 

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

دانشجویان دانشکده علوم ریاضی و کامپیوتر دانشگاه خوارزمی نیز در اعتراض به بازداشت و سرکوب دانشجویان در روز دانشجو اعتصاب کردند. 

تجمع اعتراضی دانشجویان دانشکده زبان و ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی در اعتراض به سرکوب و بازداشت دانشجویان در "روز دانشجو" با سر دادن این شعارها همراه بود: «دانشجو می‌میرد  ذلت نمی‌پذیرد»، "«دانشجو بیدار است، از استبداد بیزار است»، «علامه متحد  خار چشم مستبد»، «از آسمان ایران خون اگر ببارد، علامه متحد قصد تسلیم ندارد»، «آزادی آزادی آزادی» ،«فرزند کارگرانیم ، کنارشان می‌مانیم» و «دانشجو کارگر اتحاد اتحاد».

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

دانشجویان دانشگاه علوم و تحقیقات نیز مقابل ساختمان ابن سینا تجمع برگزار کردند و شعارهای اعتراضی سر دادند.  

به گزارش شورای صنفی دانشجویان کشور، تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی (ملی) علی رغم وجود جو سنگین امنیتی در اعتراض به سرکوب و بازداشت دانشجویان با خواندن «سرود زن» آغاز شد. در ویدئوی زیر درحالی که دانشجویان سرود می‌خوانند صدای مأموری می‌آید که تهدید می‌کند و می‌گوید: «همتون رو می‌گیرم.»

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

دانشجویان دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر تهران در اعتراض به سرکوب و بازداشت دانشجویان در "روز دانشجو" با سر دادن شعار: «دانشجو داد بزن  حقت رو فریاد بزن»، «دانشجوی زندانی  آزاد باید گردد"» تجمع کردند. 

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

به گزارش کانال شورای صنفی دانشجویان در این تجمع نیروهای حراست جهت سرکوب دانشجویان و پرونده‌سازی به فیلم‌برداری از دانشجویان معترض اقدام کرد. 

دانشجویان دانشگاه هنر و معماری پارس تهران نیز به مناسبت روز دانشجو با شعارهای زیر تجمع اعتراضی برگزار کردند:

«قسم به خون یاران، ایستاده ایم تا پایان»
«آهای آهای نشسته ها، مهسای بعدی از شماست!»
«دریغا که ما سبکبالان، بر زمین لانه بهانه است، در آسمان خانه داریم»
«دانشجوها تو حبسن، استادامون نشستن»
«با خون ما نوشتید، مهسارو ما نکشتیم!»
«زن آزاده منم، هیز تویی هرزه تویی»
«دانشجو می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد».

 دانشجویان بازیگری دانشگاه هنر و معماری پارس نیز هنر اعتراضی به نام « نمایش تمام می‌شود و حقیقت عریان می‌گردد» آفریدند و در شبکه‌های دانشجویی منتشر شد. 

همچنین روز ۱۶ آذر، خیابان فلسطین، هنرمندی با قدم زدن با چکمه‌ی"س" که پای خودش در زندان است به‌سمت حراست کل دانشگاه هنر تهران، واقع در خیابان فلسطین رفت. این اثر بازیابی اثری از مونا حاتوم هنرمند فلسطینی-انگلیسی در سال ۱۹۸۵ در اعتراض به کشتار و بازداشت و سرکوب اعتراضات محله‌ی بریکستون در لندن است.

honarperformance116azar
هنر اعتراضی قدم زدن با چکمه‌ی"س"

دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد نیز تجمعی باشکوه برگزار کردند. 

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

به گزارش شورای صنفی دانشجویان کشور حراست با دانشجویانی که در میدان علوم دانشگاه فردوسی مشهد تجمع کردند درگیر شد. 

یکی از تجمع کنندگان به این کانال تلگرامی خبر داد: 

ما جلوی میدون علوم تجمع کرده بودیم، حراست با بچه ها درگیر شد. یکی از بچه ها رو یکیشون گرفت و کشید. ما رو هم با شوکر تهدید کردن. اون پسره رو که کشیده بودن میخواست سوار ماشین کنن که فرار کرد. یه نفر دیگه رو هم گرفتن جلوی میدون علوم که سوار سمند کردن و بردنش.

کانال شورای صنفی دانشجویان کشور در این باره نوشت: در جریان تجمع امروز دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد، یورش وحشیانه‌ی حراست و نیروهای لباس‌شخصی به دانشجویان معترض بی سابقه بوده است؛ به طوری‌که یکی از دانشجویان را آنچنان مورد ضرب و شتم قرار دادند که بیهوش شده و روی چمن‌ها افتاد و برای فوریت‌های پزشکی آمبولانس وارد دانشگاه شد.»

دانشجویان دانشگاه شمال در آمل در اقدامی نمادین حوض این دانشگاه را برای نمایش خشونت حکومت علیه مردم به رنگ خون درآوردند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

دانشگاه هنر اصفهان به دلیل سرکوب ۴۳ ساله اعتصاب کرد.

در برخی از دانشگاه‌ها حراست مانع از برگزاری تجمع شد. کانال تلگرامی دانشجویان پیشرو نوشت که حراست اجازه نداده در دانشگاه اصفهان فنی قدیم تجمعی برگزار شود.

♦ این گزارش، رخدادها را تا حدود ۳ بعد از ظهر به وقت ایران، پوشش داده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرهاد - فرهادیان

    این دیگر انقلاب نیست با توجه به غلبه ی دست راستی ها ما دوباره مسیر جریانهای راست و چپ سنتی و دوباره فعال شدن گسلهای تبعیض و در نتیجه حتی در صورت پیروزی جایگزینی یک دیکتاتوری با دیکتاتوری دیگر است چون نیروهای انقلاب دیگر دنبال کننده ی تفکرات انقلابی نیستند و از مواضع لندنی ها دفاع می کنند ما باید با نیروهای جدید و جنبشی جدید دوباره دست بکار شویم