ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

محکومیت جهانی اعدام محسن شکاری: «غیرانسانی بودن رژیم ایران حد و مرزی ندارد»

وزیر خارجه آلمان رهبری تهران را به ضد بشر بودن متهم کرد، دولت فرانسه این اعدام را غیرقابل قبول خواند و وزیر خارجه بریتانیا نیز از «خشونت نفرت‌انگیز رژیم ایران» سخن گفت. عفو بین‌الملل دادگاه محسن شکاری را نمایشی دانست.

قوه قضائیه جمهوری اسلامی اعلام کرد محسن شکاری، از بازداشت‌شدگان جنبش انقلابی مردم ایران، سحرگاه پنج‌شنبه ۱۷ آذر اعدام شد. خبرگزاری میزان، پایگاه خبری قوه قضائیه نوشت دیوان عالی کشور درخواست فرجام‌خواهی محسن شکاری را رد کرد و سرانجام کمتر از سه ماه از بازداشت او، این معترض سحرگاه پنج‌شنبه اعدام شد. 

اولین دادگاه محسن شکاری ۱۰ آبان برگزار و ۲۹ آبان حکم اعدام او به دلیل «بستن خیابان ستار‌خان تهران» و مجروح کردن یک مأمور امنیتی صادر شد.

آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان، پنج‌شنبه ۱۷ آذر / ۸ دسامبر در توییتر به اعدام محسن شکاری واکنش نشان داد و نوشت:

«غیرانسانی بودن رژیم ایران حد و مرزی ندارد. محسن شکاری به دلیل مخالفت با رژیم در دادگاهی دروغین و اجمالی محاکمه و اعدام شد، با این حال تهدید به اعدام مانع از آزادی‌خواهی مردم نخواهد شد.»

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

آلمان در طول اعتراضات سه ماه اخیر در ایران بارها علیه جمهوری اسلامی موضع گرفته و در آخرین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل به‌همراه ایسلند قطعنامه‌ای را برای تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب مستقل به‌منظور بررسی نقض صریح حقوق بشر در ایران ارائه کرد که به تصویب این شورا رسید. جمهوری اسلامی اما تاکنون حاضر نشده است که با این کمیته همکاری کند.

وزارت امور خارجه فرانسه نیز روز پنج‌شنبه این اعدام را محکوم کرد. کلر لژاندر، سخنگوی این وزارتخانه در پاریس گفت این اقدام حکومت ایران در راستای سایر تخلفات غیرقابل قبول آن است.

جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز در توییتر نوشت:

«جهان نمی‌تواند چشم‌ خود را بر خشونت نفرت‌انگیز رژیم ایران علیه مردمش ببندد. بریتانیا در هر شرایطی با مجازات اعدام مخالف است.»

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

پینا پیچرنو، معاون ایتالیایی پارلمان اروپا هم نسبت به اعدام محسن شکاری در توییتر واکنش نشان داد و نوشت:

«محسن شکاری یکی از پسرانی که در جریان اعتراضات در ایران بازداشت شده بود صبح امروز به دار آویخته شد. این اولین حکم اعدام جنون‌آمیز برای یک معترض در ایران است. ما را همیشه در کنار آزادی و در کنار معترضان خواهید یافت.»

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در سوی دیگر، نهادهای مدافع حقوق بشر نیز به اعدام محسن شکاری واکنش نشان دادند.

سازمان عفو بین‌الملل با ابراز انزجار از اجرای این حکم، دادگاه محسن شکاری را «ساختگی» و «ناعادلانه» خواند و اجرای حکم اعدام او را نشانه‌ای از «غیرانسانی» بودن دستگاه «به اصطلاح» قضایی جمهوری اسلامی دانست.

این سازمان مدافع حقوق بشر با تأکید بر این‌که ده‌ها نفر دیگر نیز در انتظار حکم اعدام هستند از جامعه بین‌المللی خواست تا هر چه سریع‌تر از مقامات جمهوری اسلامی بخواهد تا تمامی اعدام‌های برنامه‌ریزی‌شده را متوقف کنند و از اجرای مجازات اعدام به عنوان ابزار سرکوب سیاسی علیه معترضان و تلاش عبث برای پایان دادن به خیزش مردمی دست بردارند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

پگی هیکس، از مسئولان دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز با انتشار توییتی اعدام محسن شکاری را «وحشتناک» خواند و خواهان لغو مجازات اعدام شد‌.

او از کشورهایی هم که مجازات اعدام را اعمال می‌کنند خواست تا به رژیم ایران برای پایان دادن به اعدام فشار وارد کنند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

بر اساس گزارش سازمان عفو ​​بین‌الملل، تنها در شش ماهه نخست سال جاری بیش از ۲۵۰ نفر در ایران اعدام شده‌اند.

براساس آخرین آمار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، از اعتراضات سراسری که بازه زمانی ۲۶ شهریور تا ۱۶ آذر سال جاری را در برمی‌گیرد، شمار کشته‌شدگان ۴۷۵ نفر، شامل ۶۵ کودک و نوجوان (زیر ۱۸ سال) و ۶۱ نیروی امنیتی است. این نهاد شمار بازداشت‌شدگان را به‌طور تخمینی ۱۸ هزار و ۲۴۲ نفراعلام کرده است که تاکنون هویت سه هزار و ۶۱۱ نفر از آن‌ها شناسایی شده است. همچنین در این فاصله زمانی یک هزار و ۱۵۹ تجمع شهری و دانشگاهی برگزار شده و ۱۶۰ شهر و ۱۴۳ دانشگاه در اعتراضات سراسری شرکت داشتند.

حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی ایران روز پنج‌شنبه گفت پلیس تاکنون در برابر «اغتشاشات» خویشتن‌داری کرده اما از این پس «قاطعانه» با آن برخورد خواهد کرد.

پیش از این هم مقام‌های امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی بارها تهدیدهای مشابهی را کرده‌اند اما تاکنون اعتراضات همچنان ادامه داشته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.