ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افزایش ۵۰ درصدی قیمت میوه: مردم دانه‌ای خرید می‌کنند

نرخ تورم سالانه در ایران نزدیک به ۵۰ درصد گزارش شده است. تورم مواد غذایی همچنان در محدوده ۸۰ درصد قرار دارد. قیمت میوه و سبزیجات در مقایسه با پاییز ۱۴۰۰ بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است. نتیجه این وضعیت هم حذف یا کاهش مصرف میوه است.

تا یلدا که به نظر می‌رسد امسال تحت تاثیر خیزش و سرکوب حکومتی جشن گرفته نشود، فاصله‌ای نمانده است و به روایت فعالان صنفی بازار، فروش میوه نسبت به یک سال قبل تر کاهش چشمگیری دارد.

«اقتصاد ۲۴» در یک گزارش میدانی از افزایش حداقل ۵۰ درصدی قیمت میوه‌های پاییزی خبر داد و به نقل از یک میوه‌فروش نوشت: «بیشتر مشتریان در این بازار به دنبال خرید دانه‌ای میوه هستند و خرید دانه‌ای پرتقال، نارنگی، سیب و... برای مردم عادی شده چون به اندازه جیبشان خرید می کنند. مردم توان خرید کیلویی میوه را ندارند از این رو خرید دانه‌ای میوه بین مردم مرسوم شده چراکه باید برای تأمین میوه مصرفی خانواده خود راهی را به غیر از صرف هزینه بالا انتخاب کنند.»

اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه میوه فروشان تهران اما مدعی شد حجم خرید کاهش و در مقابل تعداد دفعات خرید افزایش یافته است.

افزایش قیمت میوه بنا بر آنچه که روزنامه فرهیختگان ۱۹ آذر گزارش کرد، بیشتر از ۵۰ درصد است. این روزنامه نوشت: بررسی تفاوت قیمت برخی محصولات نشان‌ از افزایش‌های عجیب بیش از ۱۰۰ و حتی ۲۰۰ درصدی قیمت در زمین کشاورزی تا قیمت پرداختی مصرف‌کنندگان دارد.

آخرین گزارش مرکز آمار از تورم میوه و سبزیجات در تابستان امسال گویای رشد قیمت بالاتر از ۱۰۰ درصد بسیاری از اقلام میوه و سبزیجات است. به عنوان یک نمونه قیمت سیب ۱۴۳ درصد و هلو ۱۲۱ درصد افزایش یافته است.

روند شتابان نرخ تورم در سه سال اخیر و همراه شدن آن با سرکوب دستمزد، قدرت خرید را به ویژه در قشرهای کم‌درآمد کاهش داده است. رئیس اتحادیه صنف میوه و سبزی فروشان تبریز ضمن تأیید این موضوع، گفت: سفره مردم به دلیل تورم و شرایط اقتصادی کوچک‌تر شده و طبیعتاً یکی از اقلامی که در اولویت چندم سبد غذایی مردم است، میوه است؛ آن کسی که در گذشته حداقل ۵ کیلو میوه خریداری می‌کرد امروز ۲ کیلو می‌خرد، یا آن خانواده‌ای که هفته‌ای دو بار برای خرید میوه مراجعه می‌کرد، امروز یک بار مراجعه می‌کند، به‌عبارت دیگر تمایل و قدرت اقتصادی مردم برای خرید میوه کاهش یافته است.

رئیس اتحادیه میوه و سبزی فروشان مشهد هم کاهش تقاضا بر اثر گرانی را تأیید کرد. او گفت: با توجه به حجم فروش و ورود بار به میادین مصرف میوه در سبد خانوار ۳۰ تا ۳۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

بنا بر گزارش مرکز آمار نرخ تورم سالانه کالاهای خوراکی در آبان ماه به ۶۱٬۳ درصد رسید که و شاخص نقطه‌ای این گروه از کالاها ۶۷٬۷ درصد گزارش شد. نرخ تورم مواد غذایی از آغاز سال جاری بالاتر از ۵۰ درصد و در برخی ماه ها تا نزدیکی ۹۰ درصد گزارش شده است.

دولت که وعده کرده بود با توزیع کالابرگ یا پرداخت یارانه نقدی و همچنین تثبیت قیمت کالاها به نرخ شهریور ۱۴۰۰ کاهش قدرت خرید ناشی از آزادسازی قیمت ها را جبران می‌کند، از هر دو وعده خود عقب نشینی کرد. تثبیت قیمت ها به نرخ شهریور ۱۴۰۰ به صورت کامل از بودجه سالانه حذف شد و توزیع کالابرگ نیز قرار است به صورت آزمایشی در چند استان انجام شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.