ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گفت‌وگو با حسن قره‌حسنلو درباره آخرین وضعیت حمید و فرزانه قره‌حسنلو

حسن قره‌حسنلو، برادر حمید قره‌حسنلو که به همراه همسرش فرزانه قره‌حسنلو به اتهام دست داشتن در کشتن یک بسیجی در روز چهلم حدیث نجفی بازداشت شده‌اند، در گفت‌وگو با زمانه از آخرین وضعیت این دو شهروند زندانی می‌گوید.

دادگاه انقلاب طی برگزاری جلساتی غیرشفاف و تنها طی شش روز ۱۶ نفر از جمله سه کودک را به اتهام «محاربه» و « دشت داشتن نقش داشتن در قتل یک بسیجی» به نام روح‌الله عجمیان در جریان اعتراضات مردمی در مراسم چهلم حدیث نجفی به احکام سنگین اعدام و حبس‌های طولانی مدت محکوم کرده است.

حمید قره‌حسنلو، متخصص رادیولوژی در کرج و همسر فرزانه قره‌حسنلو جزو متهمان این پرونده هستند.

حمید قره‌حسنلو یکی از پنج نفری است که در این پرونده به اتهام «محاربه» به اعدام محکوم شده است و فرزانه قره‌حسنلو نیز به ۲۵ سال حبس «نفی بلد در اهواز» محکوم شده است، به صورتی که در تمام این مدت باید تحت مراقبت باشد و با هیچ کس اجازه معاشرت و ملاقات نخواهد داشت.

این احکام سنگین در حالی صادر می‌شود که حمید و فرزانه قره‌حسنلو بعد از اعتراضات، ساعت ۲ بامداد ۱۳ آبان ۱۴۰۱ با یورش نزدیک به ۱۰ نیروی امنیتی به منزل شخصی آنها در کرج همراه با ضرب و‌ شتم بازداشت شدند و در دادگاه نیز از حق برخورداری از وکیل نعیینی محروم ماندند.

زمانه برای بررسی آخرین وضعیت این دو شهروند کرجی، با حسن قره‌حسنلو، برادر حمید قره‌حسنلو گفت‌وگو کرده است و جزئیاتی از روند بازداشت و دادرسی آنها ارائه داد.

◼️ گفت‌وگوی زمانه با حسن قره‌حسنلو را بشنوید:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

حکم اعدام حمید قره‌حسنلو در حالی صادر شد که به دلیل شکنجه‌ها دچار شکستگی قفسه سینه و هفته گذشته برای سومین بار مورد عمل جراحی قرار گرفت و در بیمارستان به سر می‌برد.

حسن قره‌حسنلو می‌گوید با وجود دشوار بودن عمل سوم، وضعیت حمید قره‌حسنلو رو به بهبودی است و روحیه‌ای امیدوار و قوی دارد.

حسن قره‌حسنلو توضیح می‌دهد که فرزانه قره‌حسنلو در زندان کچویی کرج به سر می‌برد و هفته گذشته بالاخره موفق به ملاقات حضوری با فرزندان خود شد و به تغییر حکم صادر شده علیه آنها امیدوار است.

حسن قره‌حسنلو با بیان نحوه بازداشت این دو شهروند کرجی به زمانه می‌گوید:

«بعد از بازداشت اولین دغدغه ما با توجه به بیماری ریوی و قلبی برادرم رساندن داروهایی بود که باید مصرف می‌کردند. اگرچه [حمید] را حضوری ندیدند و توانستند داروها به زندان برسانند و شروع به مصرف داروهایش کند تا حداقل وضعیت ریه وخیم نشود.»

حسن قره‌حسنلو می‌گوید دو روز بعد از بازداشت حمید قره‌حسنلو را به بیمارستان منتقل کرده و آنجا متوجه شدند که یکی از دنده‌های قفسه سینه‌ او شکسته است.

عکس سی‌تی‌ اسکن حمید قره‌حسنلو که پیش‌تر در اختیار زمانه قرار گرفته است، آثار شکستگی در قفسه سینه این شهروند را نشان می‌دهد.

حمید عکس قره‌حسنلو در دو هفته اول بازداشت از حق تماس تلفنی محروم شده بود، اما فرزانه قره‌حسنلو از روز ششم بازداشت هر روز به مدت شش دقیقه امکان تماس با خانواده را داشتند. دو هفته بعد از بازداشت نیز اجازه ملاقات کابینی به آنها داده شد.

اولین جلسه دادرسی حمید و فرزانه قره‌حسنلو و تعدادی دیگر از معترضان بازداشت‌شده در کرج، پنج‌شنبه ۱۰ آذر برگزار شد و رسانه‌های داخلی ادعا کردند خانواده آنها نیز در جلسه دادرسی حضور داشتند، اما حسن قره‌حسنلو به زمانه می‌گوید از خانواده حمید و فرزانه قره‌حسنلو هیچ‌کس از خانواده اجازه شرکت در دادگاه را پیدا نکرد.

حسن قره‌حسنلو تاکید می‌کند در جریان جلسه دادگاه این دو شهروند کرجی، حمید قره‌حسنلو برای اعتراف تحت فشار قرار گرفته و مبنای آن گویا اعتراف اجباری فرزانه قره‌حسنلو بوده است که او بعدا طی نامه‌ای صحبت‌های خود را انکار و تحت فشار خواند.

برادر حمید قره‌حسنلو به زمانه می‌گوید سند و مدرکی جهت مشارکت او و همسرش در کشته شدن روح‌الله عجمیان وجود ندارد و ظاهرا استناد دادگاه به ویدئویی است که در تلفن همراه حمید قره‌حسنلو پیدا شده است، اما این ویدئو نیز مربوط به لحظه ضرب و شتم بسیجی کشته شده، یعنی روح‌الله عجمیان نیست، بلکه مربوط به اعتراضات در روز چهلم حدیث نجفی است.

بر اساس گفته‌های حسن قره‌حسنلو، ویدئوهای منتشر شده از لحظه ضرب و شتم فرد بسیجی کشته شده، فرزانه قره‌حسنلو تلاش کرده از ضرب و شتم بیشتر او توسط دیگران جلوگیری کند.

در روزهای گذشته خبری منبی بر بازداشت فرزند بزرگ حمید و فرزانه قره‌حسنلو منتشر شد که حسن قره‌حسنلو به زمانه می‌گوید این خبر به هیچ عنوان صحت ندارد.

حمید قره‌حسنلو پزشک و خیر شناخته‌شده و همسرش فرزانه قره‌حسنلو اهل کرج هستند. بر اساس مدارکی که در اختیار زمانه قرار گرفته او در پروژه‌های مختلف مدارس در مناطق محروم و تهیه تجهیزات پزشکی برای مراکز درمانی بسیار فعال بوده است.

در روزهای گذشته تعدادی زیادی از پزشکان و همکاران حمید قره‌حسنلو با انتشار ویدیوهایی در شبکه‌های ضمن حمایت از او و همسرش، خواستار آزادی آنها و برگزاری دادگاهی شفاف و عادلانه بر اساس رعایت موازین حقوقی شدند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.