ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اتحادیه اروپا تحریم‌های بیشتری علیه رژیم ایران وضع کرد

وزیران خارجه اتحادیه اروپا در نشست بروکسل به اتفاق آرا درباره تحریم‌های جدید علیه مسئولان جمهوری اسلامی توافق کردند. با این اقدام، کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله به دومین اعدام پس از شروع اعتراضات اخیر علیه رژیم ایران واکنش نشان دادند.

خبرگزاری آلمان دوشنبه ۲۱ آذر / ۱۲ دسامبر اعلام کرد که اتحادیه اروپا به دلیل سرکوب مردم در اعتراضات سراسری ایران، تحریم‌های جدیدی علیه جمهوری اسلامی وضع کرده است.

به‌گفته چندین دیپلمات، وزیران خارجه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در بروکسل، به اتفاق آرا در مورد اقدامات تنبیهی بیشتر علیه مسئولان حکومت ایران تصمیم گرفتند.

تحریم‌های جدید به‌طور مشخص علیه ۲۰ فرد و یک نهاد جمهوری اسلامی اعمال می‌شوند.

پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی، محسن برمهانی، معاون بخش تلویزیون صداوسیما، علی رضوانی و آمنه سادات ذبیح‌پور، بازجو- خبرنگارانی که در پخش اعترافات اجباری زندانیان نقش دارند و احمد خاتمی، امام جمعه تهران و عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، مجید میراحمدی معاون امنیتی وزیر کشور، عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش، مرتضی جوکار جانشین فرماندهی انتظامی سیستان و بلوچستان، مجید سوری جانشین سپاه پاسداران در لرستان و محسن کریمی فرمانده سپاه در استان مرکزی، از جمله افراد تحریم‌شده هستند.

تحریم‌های بیشتری نیز به دلیل حمایت جمهوری اسلامی از جنگ روسیه علیه اوکراین تصویب شد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه ضمن اعلام تحریم‌های جدید «سخت‌گیرانه» علیه جمهوری اسلامی اعدام مجیدرضا رهنورد را که بامداد دوشنبه انجام شد محکوم کرد و غیرقابل قبول خواند.

بورل جمعه ۱۸ آذر / ۹ دسامبر در گفت‌وگوی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، خواهان توقف سرکوب‌ها و اعدام معترضان شده و گفته بود که حکومت ایران باید به آزادی‌های اساسی مردم ایران احترام بگذارد.

آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان صبح دوشنبه ۲۱ آذر / ۱۲ دسامبر پیش از آغاز نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل به خبرنگاران گفت که سپاه پاسداران در بسته جدید تحریم‌های اتحادیه اروپا هدف قرار می‌گیرد. بربوک جزئیاتی از این تحریم‌های جدید اعلام نکرد.

آنالنا بربوک پیش‌از این گفته بود که قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست تروریستی اروپا و آلمان را بررسی خواهد کرد.

او در ادامه سخنان خود گفت:

«در بسته جدید تحریمی، به‌‌صورت ویژه کسانی را که مسئول اعدام‌ها و اعمال خشونت علیه مردم بی‌گناه (ایران) هستند، هدف قرار می‌دهیم. نه تنها سپاه پاسداران بلکه دست‌اندرکاران اخذ اعترافات اجباری و پخش آن‌ها برای ارعاب یا مجازات مردم هم تحریم خواهند شد.»

بربوک اعدام‌های مرتبط با اعتراضات سراسری ایران را تلاشی آشکار برای ارعاب مردمی توصیف کرد که عقاید خود را به خیابان‌ها می‌کشند. او محاکمه کسانی که اعدام شده‌اند را ناعادلانه خواند.

اتحادیه اروپا روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای در ارتباط با ایران بار دیگر بر «تعهد قاطع در سیاست خود به حقوق بشر در ایران» تأکید کرد و گفت «حمایت خود را از آرمان اساسی مردم ایران برای آینده‌ای که در آن حقوق جهانی بشر و آزادی‌های اساسی محترم شمرده، محافظت و برآورده شوند، ابراز می‌دارد».

در این بیانیه آمده است «اتحادیه اروپا به‌شدت استفاده گسترده، وحشیانه و نامتناسب از زور توسط مقامات ایرانی علیه معترضانی که مسالمت‌آمیز اعتراض می‌کنند» محکوم و از تضمین حق تجمع مسالمت‌آمیز حمایت می‌کند.

اتحادیه اروپا همچنین محدودیت‌های ارتباطات، از جمله قطع اینترنت را محکوم کرد و از ایران خواست تا حق آزادی بیان، از جمله آزادی جست‌وجو، دریافت و اشتراک‌گذاری اطلاعات و نظرها، به‌صورت آنلاین و آفلاین اطمینان تضمین کند.

در بیانیه تفصیلی اتحادیه اروپا اتحادیه اروپا بر تعهدات بین‌المللی رژیم ایران به میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی (ICCPR) و کنوانسیون حقوق کودک، که ایران هر دو آن‌ها را امضا کرده است، تأکید کرده و خواهان آزادی معترضانی شد که در اعتراضات جاری دستگیرشده‌اند.

اتحادیه اروپا ضمن محکوم کردن هرگونه شکنجه معترضان توسط حکومت ایران، تأکید کرده است که «معافیت مداوم از مجازات نقض شدید حقوق بشر در ایران به افزایش نارضایتی مردم کمک می‌کند».

این اتحادیه همچنین تأکید کرده است که «در رابطه با نحوه برخورد مقامات ایرانی با اعتراضات جاری، با در نظر گرفتن همه گزینه‌های در اختیار خود، از جمله اقدامات محدودکننده بیشتر، ادامه خواهد داد».

بخش دیگر بیانیه روز دوشنبه اتحادیه اروپا به محکومیت کمک‌های تسلیحاتی ایران به روسیه در جنگ با اوکراین اشاره شده و گفته‌شده که «هرگونه انتقال پهپاد و موشک‌های جنگی خاص از ایران [به روسیه] بدون مجوز قبلی شورای امنیت سازمان ملل، نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است».

از این رو اتحادیه اروپا به حمایت از کار در حال انجام تیم دبیرخانه سازمان ملل که مسئولیت نظارت بر اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را برعهده دارد، ادامه می‌دهد.

این اتحادیه اروپا با تأکید بر این‌که «ایران هرگز نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد»، تعهدات ایران در این زمینه را یادآوری کرد و گفت «عمیقاً نگران گزارش‌های متوالی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که شتاب نگران‌کننده برنامه هسته‌ای ایران که به‌شدت از تعهدات برجام خارج می‌شود را مستند می‌کند»

اتحادیه اروپا در این بیانیه «بر تعهد و حمایت مستمر خود از اجرای کامل و مؤثر احیای برجام» تأکید کرد و برجام را عاملی در جهت «ترویج صلح و ثبات و دستیابی به تنش‌زدایی در منطقه خلیج فارس» دانست.

این در حالی است که گروهی از سیاستمداران اروپایی در روزهای اخیر خواهان توقف مذاکرات هسته‌ای با ایران شده بودند. بیژن جیرسرایی، نماینده ایرانی‌تبار پارلمان آلمان (بوندستاگ)، از حزب لیبرال دمکرات آلمان روز دوشنبه در یک گفت‌وگوی تلویزیونی در آلمان خواهان قاطعیت بیشتر اتحادیه اروپا در برابر رژیم ایران شد و گفت مذاکرات هسته‌ای با ایران باید متوقف شود.

تصویب تحریم‌های بیشتر علیه ایران در نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا ساعاتی پس از اعدام مجیدرضا رهنورد، از معترضان بازداشت‌شده در جمع سربسته‌ای از طرفداران حاکمیت و اولیای دم انجام شد. رهنورد کشتی‌گیر و ورزشکار بود و از راه کارگری گذران می‌کرد.

جلسه دادگاه مجیدرضا رهنورد ۸ آذر با فاصله کم‌تر از ۱۰ روز از بازداشت در دادگاه انقلاب مشهد برگزار شد و روند ناعادلانه‌ای داشت.

پیش از او، محسن شکاری، از معترضان سراسری به‌دلیل بستن خیابان ستارخان تهران و زخمی کردن یکی از نیروهای بسیجی به اتهام محاربه اعدام شد. 

اتحادیه اروپا از اکتبر تاکنون به دلیل سرکوب‌ معترضان و ارسال پهپاد به روسیه سه دور علیه ایران تحریم‌هایی را تصویب کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • محمد

    کافی نیست باید نهادهایی که جمهوری اسلامی در اروپا داردتعطیل شود افرادی که از سران رژیم هستند و یا با رژیم معامله دارند از خاک اروپا اخراج شوند هیچ گونه معامله ای با مقامات و مسؤلان رژیم صورت نگیرد