ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گزارش رخدادها - خشم از اعدام در مشهد و تهران، تحصن شبانه در جوانرود

در تهران، مشهد و شیراز دانشجویان، دانش‌آموزان و مردمان خشمگین از اعدام خامنه‌ای را عامل جنایت خواندند. در جوانرود شبانه مقابل فرمانداری تحصن کردند.

دوشنبه ۲۱ آذر جمهوری اسلامی چهار تن را به دار کشید. مجیدرضا رهنورد در مشهد و ...در بلوچستان. مجیدرضا رهنورد کارگر دستفروش بود در مشهد که او را به اتهام قتل دو بسیجی بازداشت و بدون حق دسترسی به وکیل و دادرسی عادلانه در فاصله کوتاهی اعدام کردند. در یک ویدئو که رسانه‌های حکومتی چند روز پس از بازداشت رهنورد منتشر کردند، دست او بر اثر شکنجه و ضرب و شتم شکسته بود و صورتش کبود.

رهنورد دومین بازداشت شده‌ای است که در ارتباط با اعتراضات به قتل ژینا (مهسا) امینی در فاصله کوتاهی اعدام می‌شود. پیشتر محسن شکاری، کارگر کافه در تهران را اعدام کرده بودند. همزمان با اعدام معترضان بازداشت شدگان، طی روزهای گذشته چند تن از بلوچ‌های زندانی نیز به دار آویخته شدند. روز ۲۱ آذر عیسی شیرزایی را در زندان مرکزی زاهدان اعدام کردند. رسانه‌های حکومتی اتهام او را جرائم مرتبط با مواد مخدر گزارش کردند، اتهامی که بر اساس آن سالانه ده‌ها بلوچ را به دار می‌آویزند. ۱۹ آذر نیز عبدالواسع براهویی را به اتهام قتل در زندان مرکزی زاهدان اعدام کرده بودند.

کمپین فعالان بلوچ ۱۵ آذر ماه نیز از اجرای حکم اعدام هفت زندانی بلوچ که از سال ۱۳۹۱ در زندان حبس شده بودند، خبر داد. ناصر عمرزهی و علیرضا نارویی را در ۱۴ آذر اعدام کردند. محمدامین عمرزهی، انوشیروان عمرزهی، غلام رسول مزارزهی و عبدالنبی مزارزهی پنج متهم دیگر این پرونده که خویشاوند بودند را هم در روزهای هفتم و ۱۳ آذر به دار آویخته بودند. اعدام بلوچ‌های زندانی پس از جمعه خونین زاهدان، هشتم مهر، شتاب بیشتری گرفته است.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس دستگاه قضایی صبح دوشنبه در جلسه شورای عالی این دستگاه به قضات گفت تحت تاثیر «خواست و سلیقه و فضاسازی دیگران» قرار نگیرند، «سرعت را لحاظ کنند» و «از شماتت شماتت‌گران نگران نباشند».

انجمن صنفی معلمان کردستان_مریوان در یک بیانیه اعدام را قتل حکومتی خواند و آن را محکوم کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: «انجمن صنفی معلمان کردستان_ مریوان تعجیل بی‌سابقه در برگزاری دادگاه‌ها، ضرب و شتم بازداشت‌شدگان و صدور فوری احکام شدید علیه آنها را خلاف تمامی رویه‌های مدنی و قانونی می‌داند. براساس تمامی شواهد و روایت‌ها، متهمان از بدیهی‌ترین حقوق انسانی و قانونی خود محروم گشته‌اند و این‌گونه محاکمه‌ها، حتی با موازین قانون اساسی و قوانین جزائی و مدنی خود حاکمیت تطبیق ندارد. ما معتقدیم در این وضعیت، نظام قضایی صرفا به ابزاری برای سرکوب ظالمانه‌ی نظامی و امنیتی در جهت نیل به اهداف حاکمیت بدل گشته‌اند. با کمال تاسف اعدام ناعادلانه محسن شکاری- جوان معترض تهرانی- در هفدهم آذرماه، در همین راستا انجام گرفته است.»

این تشکل صنفی معلمان که دو عضو آن، مسعود نیکخواه و اسکندر لطفی، به تازگی از زندان بیرون آمده‌اند، صدور حکم اعدام و تسریع در اجرای آن تحت اتهام‌هایی چون محاربه و مفسد فی‌الارض را «اقدامی خطرناک و اقدامی کورکورانه» خواندند که «فقط با هدف مرعوب ساختن مردم مظلوم ایران است».

انجمن صنفی معلمان کردستان _مریوان و سروآباد_ در پایان از همه اقشار و طیف‌‎های مختلف مردم ایران خواستند «از تمامی ظرفیت‌های مدنی و قانونی موجود، برای مخالفت با صدور و اجرای احکام اعدام برای معترضین، استفاده کنند و صدای محکومان به اعدام و خانواده‌های آنان گردند.»

خشم دانش‌آموزان و دانشجویان از اعدام

مجیدرضا رهنورد را با حضور شماری از ماموران سرکوب اعدام کردند. پیکر او را در فضایی به شدت امنیتی دفن کردند و مانع حضور مردم بر مزارش شدند. یک ویدئو کوتاه از حضور خانواده رهنورد بر مزار او منتشر شد. در این ویدئو صدای زنی که می‌گوید آدم وقتی بچه ۲۳ ساله‌اش اینجاست از چه باید بترسد. الهی خدا لعنت‌تان کند» به گوش می‌رسد و به دنبال آن هم شعار «خامنه‌ای قاتله ولایتش باطله».

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

اعدام رهنورد با واکنش در دانشگاه‌ها و مدارس همراه شد. در یک مدرسه در احمدآباد مشهد گروهی از دانش‌آموزان شعار دادند: «مجیدرضا رو بردن، جنازه‌شو آوردن» و «این آخرین پیامه، اعدام کنی قیامه».

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در شیراز هم دانش‌آموزان یک مدرسه دخترانه که از اعدام رهنورد به خشم آمده بودند شعار دادند: «مجیدرضا خوابیدی، ما همه بیدار شدیم» و «این آخرین پیامه، اعدام کنید قیامه».

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

اعتراضات به دانشگاه‌ها نیز کشیده شد. در چندین دانشگاه دانشجویان خشمگین از اعدام و سرکوب با تجمع، تحصن یا شعارنویسی بر دیوارهای دانشگاه به رزم خود علیه سرکوب ادامه دادند. در دانشگاه شریف دانشجویان تصاویر رهنورد و شکاری را در کنار دست‌های خونین و طناب‌های دار نمادین بر یک تابلو نصب کردند و کنار آن نوشتند: «از خون جوانان وطن» و «بیدار شوی کاش، وطن، زنده و بی‌دار».

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در دانشگاه نوشیروانی بابل دانشجویان تصاویر محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد را بر دیوار راهروها و سر در کلاس‌ها نصب کردند. در دانشکده مالی خوارزمی هم نام اعدام‌شدگان بر دیوار و تابلو کلاس‌ها نقش بست.

دانشجویان دانشگاه بین‌المللی قزوین نیز بر دیوارهای دانشگاه نوشتند: «چطور بی‌دار شویم، کافی‌ است بیدار شویم»، «مرگ بر دیکتاتور»، «این نهضت آبان است دیکتاتوری تمام است» و «خون با هیچی پاک نمیشه».

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در دانشگاه الزهرا تهران به صورت نمادین طناب‌های دار بر چند درخت آویخته شدند. در دانشکده معماری دانشگاه بهشتی هم دانشجویان بر دیوارهای دانشگاه طناب دار آویختند و نوشتند «سکوتی که تاوان مرگ داد» و «فهمیدیم دنبال گردن برای طنابتان می‌گردید».

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

یک ویدئو نیز از یکی دیگر از دانشکده‌های دانشگاه بهشتی تهران در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌دهد گروهی از دانشجویان در اعتراض به بازداشت دانشجویان و اعدام معترضان بازداشت‌شده سرود زندگی را همخوانی می‌کنند. انها کاغذهایی که بر آن نوشته شده دانشجو می‌میرد ذلت نمی‌پذیرد و زن، زندگی، آزادی را در دست داشتند.

اعتراضات شبانه

وضعیت در بسیاری از شهرها به شدت امنیتی است. ماموران امنیتی و لباس شخصی‌ها در گذرگاه‌های پررفت و آمد مستقر شده‌اند و به رهگذرانی که در گروه‌های بیش از دو نفر حرکت می‌کنند، یورش می‌برند. در مشهد زادگاه مجیدرضا رهنورد، شماری از شهروندان مقابل خانه مادر بزرگ او شمع روشن کردند و دسته‌های گل چیدند.

گروه‌های چند نفره در چند نقطه از شهر هم به خیابان آمدند و علیه حکومت شعار دادند. در یک ویدئو گروهی که بیشتر جمعیت آن زنان هستند، شعار می‌دهند «آهای آهای نشسته‌ها جوون بعدی از شما». در یک ویدئو دیگر که صدای راوی پشت دوربین می‌گوید مشهد، ۲۱ آذر گروهی از معترضان شعار می‌دهند «امسال می‌ده کشته سپاه، مرگ بر کل نظام» و «هر یک نفر کشته شه هزار نفر پشتشه».

در یک ویدئو دیگر از مشهد زنی تنها در وسط خیابان ایستاده و طناب دار را به گردن خود آویخته است.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در تهران هم محله‌های هفت حوض، اکباتان، چیتگر شماری از شهروندان در خیابان علیه حکومت شعار دادند. در یک ویدئو از اکباتان شماری از شهروندان شعار می‌دهند: هر یه نفر کشته شده، هزار نفر پشتشه. در چیتگر هم علیه علی خامنه‌ای شعار دادند: «مرگ بر خامنه‌ای جلاد» و «مرگ بر حکومت بچه‌کش».

یک ویدئو هم از هفت‌ حوض تهران در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. در این ویدئو شماری از شهروندان در خیابان شعار می‌دهند: «این آخرین پیامه اعدام کنید قیامه».

در برخی دیگر از نقاط تهران هم شهروندان از پشت‌بام‌ها شعار دادند. در یک ویدئو منسوب به جنت‌آباد تهران شعار «خامنه‌ای کثافت عامل هر جنایت» به گوش می‌رسد.

در میاندوب، استان آذربایجان غربی هم شماری از زنان در یک اقدام اعتراضی تصاویری از مجیدرضا رهنورد و کاغذهایی که بر آن نوشته شده بود «جنایت اعدام شهید قیام مجیدرضا رهنورد توسط آتش خشم مردم ایران پاسخ داده خواهد شد» را مقابل صورت خود گرفتند و عکس‌های آن را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

تحصن شبانه جوانرود

در شهرهای کرد به صورت غیررسمی حکومت نظامی برقرار کرده‌اند. ورود و خروج را در شهرهای مختلف کنترل می‌کنند. کسبه اعتصابی را به نهادهای امنیتی احضار، حساب‌های بانکی برخی از آنان را مسدود و مغازه‌های بسیاری را پلمپ کرده‌اند تا مانع ادامه رزم شبانه شوند. در جوانرود که ۳۰ آبان نیروهای امنیتی شهروندان را به رگبار بستند، در نخستین ساعت‌های ۲۲ آذر جمعیت کثیری در واکنش به بازداشت سیف‌الله حسینی، امام جماعت مسجد خاتم‌الانبیاء این شهر به خیابان آمدند و مقابل ساختمان فرمانداری تحصن کردند. در یک ویدئو از جوانرود از بلندگوی یک مسجد شهروندان به تجمع در مقابل ساختمان فرمانداری فراخوانده می‌شوند. یک تصویر نیز از در ورودی فرمانداری این شهر که بر آن نوشته شده بود: مرگ بر خامنه‌ای در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

جوانرود شهری است با نرخ بیکاری بالا. بخش بزرگی از جمعیت آن از طریق کولبری امرارمعاش می‌کنند. پس از اعتصاب چندباره بازاریان و کسبه در این شهر نیروهای امنیتی مانع فعالیت برخی از کاسبان شده‌اند و اجازه ورود و خروج کالا به بازارچه مرزی را نمی‌دهند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرهاد - فرهادیان

    انقلاب با فراز و فرود افت و خیز همیشه روبرو خواهد بود اما هدف این انقلاب بخصوص که سرنگونی یک حکومت سفاکی ست که شقاوت را از حد گذرانده است ما تا امروز بیش از 700 نفر جان باخته ای داریم که توسط این حکومت در خیابان یا در زندانها به قتل رسیده اند و بیش از 300 نفر هم ربوده شده اند و اتفاقا یکی از دلائل مهم این اعتراضات همین نقض حق حیات ژینا (مهسا ) امینی ست و حکومت حتی اگر باز هم 1000 نفر دیگر را هم به قتل برساند که با این روند ادامه خواهد داشت باز هم انقلاب راه خود را پیش خواهد گرفت . از اینرو ما احساسی و عصبانی نمی شویم چون ذات این حکومت همین است و همین هم خواهد بود اگر فردا هم بخواهیم آنرا سرنگون کنیم باید باز هم همین هزینه را بپردازیم مگر دهها هزار نفر در دهه ی 60 را به قتل نرساند باز هم خواهد رساند ما وحشت نمی کنیم و به این هزینه برچیدن این ستم و شقاوت استوارتر خواهیم بود لذا انقلابیون را از سر دار نترسانید ما سر به دار هستیم ما همچنان به جنگ و گریز و فریاد اعتراضات در همه ی شهرها ادامه خواهیم داد . و آرامش خود را حفظ خواهیم کرد تا هفته ی آینده در یک اعتصاب سراسری مشت محکمی بر دهان این فاشیستها بزنیم ما اطلاع داریم بیشتر کسانی که توسط قتل حکومتی جان می دهند جرائمی همچون آتش زدن پرچم یا بنر است . و علت این قتلها هم ترساندن و سرکوب است فقط ما نباید بترسیم . آماده باشید برای اعتصابات گسترده ای که برای آخر هفته اعلام می کنیم