ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

 اوپک: در سال ۲۰۲۳ تقاضای نفت در جهان افزایش می‌یابد

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در گزارش ماهانه خود اعلام کرد تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۳ به میزان دو میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه در روز یا حدود ۲,۳ درصد افزایش خواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در گزارش ماهانه جدید اوپک آمده است:

«اگرچه نبود قطعیت و ناامنی اقتصادی جهانی بالاست و شاخص‌های رشد در اقتصادهای کشورهای کلیدی همچنان به سمت نزول متمایل است، اما عواملی که ممکن است چالش‌های فعلی و آتی را متعادل کنند، و به افزایش مصرف نفت بینجامند ظاهر شده‌اند.»

در این گزارش در بخش جداگانه‌ای آمده است:

«حل مناقشه ژئوپولیتیکی در اروپای شرقی و کاهش سیاست‌های چین در برابر کووید صفر می‌تواند پتانسیل مثبتی برای رشد ایجاد کند.»

اوپک در ادامه این گزارش اعلام کرد تقاضای چین که تحت تاثیر اقدامات مهار کووید-۱۹ قرار گرفته، به طور متوسط ۱۴ میلیون و ۷۹۰ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۲۲ و به یک معنا ۱۸۰ هزار بشکه در روز کمتر از سال ۲۰۲۱ است.

در این گزارش، اوپک رشد اقتصادی ۲,۵ درصدی برای سال ۲۰۲۳ را پیش‌بینی کرده است. بر همین اساس علاوه بر دگرگونی در سیاست کووید-۱۹ چین، کاهش قیمت مواد خام در بازارها بر رشد اقتصادی اوپک تأثیرگذار است.  اوپک می‌گوید تعدیل سیاست‌های پولی بانک مرکزی آمریکا، کاهش مداوم قیمت کالاها و حل تنش‌ها در شرق اروپا ممکن است به افزایش قیمت نفت بینجامد یا دست‌کم بازارها را متوازن کند.

قیمت نفت که در ماه مارس پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین به بالاترین سطح در تاریخ یعنی به ۱۴۷ دلار در هر بشکه نزدیک شده بود، روند نزولی یافته است. سه‌شنبه ۱۳ دسامبر/ ۲۲ آذر هر بشکه نفت خام حدود ۸۰ دلار معامله شد.

۲۳ کشور عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش ( موسوم به ائتلاف اوپک‌پلاس) در سی‌وسومین نشست خود با کاهش روزانه ۲ میلیون بشکه‌ تولید نفت خام از  نوامبر/آبان سال جاری تا دسامبر/‌آذر سال ۲۰۲۳ به توافق رسیدند. این بیشترین میزان کاهش تولید نفت خام اوپک پلاس از زمان همه‌گیری ویروس کرونا تاکنون است. سهم اوپک از کاهش تولید نفت یک میلیون و ۲۷۰ هزار بشکه در روز است.

 اوپک اعلام کرد تولید خود در ماه نوامبر را در مقایسه با ماه اکتبر سال جاری با ۷۴۴ هزار بشکه کاهش به ۲۸ میلیون و ۸۳۰ هزار بشکه در روز رسانده. عربستان سعودی و عراق در راس تولیدکنندگان بزرگ قرار دارند.  

بر اساس محاسبات رویترز با استفاده از ارقام اوپک، ۱۰ عضو اوپک تحت پوشش توافق اوپک پلاس، ۱۷۴ درصد از کاهش عرضه تعهد شده را به عهده گرفتند، زیرا برخی از اعضا به‌ویژه نیجریه و آنگولا به دلیل کمبود ظرفیت تولید، بسیار پایین‌تر از اهداف خود هستند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.