ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمله پهپادهای انتحاری ایرانی به کی‌یف، آمریکا سامانه پاتریوت به اوکراین می‌دهد

مقام‌های نظامی در کی‌یف می‌گویند ۱۳ پهپاد ساخت ایران در مرکز پایتخت سرنگون شده است. این پهپادها در اولین موج از حملات هدف قرار گرفتند و اوکراینی‌ها می‌گویند انتظار دارند در ادامه روز حملات ادامه یابد.

کی‌یف پایتخت اوکراین صبح چهارشنبه ۱۴ دسامبر/۲۳ آذر مورد حمله پهپادی قرار گرفت و فرماندهی نظامی این شهر اعلام کرد که ۱۳ پهپاد انتحاری ساخت ایران سرنگون شده است. پیش از این شهردار کی‌یف تعداد پهپادهای سرنگون‌شده توسط پدافند هوایی پایتخت را حدود ۱۰ عدد اعلام کرده بود.

در بیانیه فرماندهی نظامی کی‌یف آمده است: «به لطف اقدام مؤثر یگان‌های پدافند هوایی و جنگ الکترونیک، ۱۳ پهپاد انتحاری تاکنون منهدم شده است.»

دو ساختمان اداری با قطعات متلاشی‌شده پهپادهای سرنگون‌شده ایرانی در محله شوچنکی‌یفسکی، جایی در مرکز پایتخت که بیشتر دانشگاه‌ها، گالری‌ها و رستوران‌ها در آن قرار دارند، آسیب دیدند.

ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف در شبکه‌های اجتماعی نوشت سامانه‌های پدافند هوایی اوکراین، پهپادهای شاهد را که بنا بر گزارش‌ها ایران به روسیه عرضه می‌کند، سرنگون کرد. حمله به پایتخت و منطقه مرکزی کی‌یف در سراسر صبح و پس از به صدا درآمدن اولین آژیرهای حمله هوایی، ادامه داشته است.

مقامات محلی هشدار می‌دهند که موج دوم حملات ممکن است در اواخر روز رخ دهد.

در هفته‌های اخیر روسیه زیرساخت‌های انرژی اوکراین را با موشک‌ها و هواپیماهای بدون سرنشین هدف قرار داده است و میلیون‌ها نفر را در ماه‌های سرد زمستان بدون برق گذاشته است.

اوایل روز دوشنبه، دیمیتری پولیانسکی، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد گفت که «زیرساخت‌های انرژی فقط برای اهداف غیرنظامی استفاده نمی‌شود.»

او مدعی شد: «این‌ها نیز بخشی از پتانسیل نظامی اوکراین است.»

پولیانسکی همچنین استفاده مسکو از تسلیحات ایرانی را تکذیب کرد و این گزارش‌ها را «افسانه» ابداع شده توسط غرب خواند. او همچنین گفت که مدارک ارائه شده توسط طرف اوکراینی، از جمله تصاویر متعددی از پهپادهای سرنگون شده در رسانه‌ها، «خنده‌دار» است.

پاتریوت در راه اوکراین

این انفجارها در حالی رخ داد که اوکراین از متحدانش می‌خواهد تا سیستم‌های دفاع هوایی پیشرفته‌تری را برای کمک به این کشور در سرنگونی موشک‌ها و پهپادها در اختیارشان گذاشته شود.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین می‌گوید مناطقی که در شرایط «بسیار سخت» برای تامین برق هستند شامل پایتخت و همچنین چهار منطقه در غرب اوکراین و منطقه دنیپروپتروفسک در مرکز کشور است.

شاید به همین دلیل گزارش‌های خبری در روز سه‌شنبه حاکی از نهایی شدن طرح‌های ایالات متحده برای ارسال سامانه دفاع هوایی پیشرفته پاتریوت خود به اوکراین بود.

به گفته مقام‌های نظامی، برنامه ایالات متحده ارسال یک سامانه پاتریوت خواهد بود. یک سامانه پاتریوت سوار بر کامیون دارای حداکثر هشت پرتابگر است که هر کدام می‌تواند چهار موشک را در خود جای دهد.

کل سیستم که شامل رادار آرایه فازی، ایستگاه کنترل، کامپیوترها و ژنراتورها است، معمولاً به حدود ۹۰ سرباز برای کار و نگهداری نیاز دارد. با این حال، به گفته ارتش ایالات متحده، تنها سه سرباز برای شلیک پدافندی آن مورد نیاز است.

یکی از مقامات آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفته است که نیروهای اوکراینی احتمالاً قبل از تحویل تجهیزات پاتریوت در آلمان آموزش خواهند دید. ویندمن گفت که این آموزش ممکن است چند ماه طول بکشد.

مسکو از اوایل اکتبر تقریباً هر هفته به زیرساخت‌های انرژی اوکراین ضربه می‌زند. در ماه اکتبر، در پی یک سری حملات از جمله هواپیماهای بدون سرنشین انتحاری، چندین نفر در کی‌یف کشته شدند.

حمله به زیرساخت‌ها شاید واکنشی است به بن‌بست نظامی روسیه در رسیدن به اهدافش ۱۰ ماه پس از آغاز تجاوز نظامی.

پشت سر گذاشتن زمستان

ایالات متحده از زمان حمله به اوکراین که بزرگترین درگیری اروپا از زمان جنگ جهانی دوم است، ۱۹٫۳ میلیارد دلار کمک نظامی کرده است.

در نتیجه رگبار بی امان موشکی و پهپادی روسیه، ایالات متحده و متحدانش سامانه‌های دفاع هوایی بیشتری را به کی‌یف تحویل داده‌اند، از سیستم‌های دوران شوروی گرفته تا سیستم‌های مدرن‌تر و غربی.

کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه گفت، در پاریس، حدود ۷۰ کشور و موسسه کمی بیش از یک میلیارد یورو (۱٫۰۶ میلیارد دلار) برای کمک به حفظ آب، غذا، انرژی، بهداشت و حمل و نقل اوکراین در برابر حملات روسیه متعهد شدند.

زلنسکی در سخنرانی ویدئویی شبانه خود از این وعده‌ها به عنوان یک خبر خوب استقبال کرد.

او گفت: «ما هر روز در حال افزایش قدرت جدید برای اوکراین هستیم تا زمستان امسال را پشت سر بگذاریم.»

وی همچنین در سخنرانی مجازی خود در پارلمان نیوزیلند خواستار کمک بیشتر برای مقابله با مین‌ها و مهمات منفجر نشده ناشی از درگیری شد.

زلنسکی به قانونگذاران نیوزیلندی گفت: «تا کنون، ۱۷۴ هزار کیلومتر مربع از خاک اوکراین به مین و مهمات منفجر نشده آلوده شده است. این منطقه تقریباً به اندازه کامبوج، سوریه یا اروگوئه است.»

زلنسکی از نیوزیلند، که ارتش آن تجربه گسترده‌ای در پاکسازی مین دارد، خواست تا به رهبری تلاش‌های پاکسازی کمک کند.

او گفت: «هر کودکی می‌تواند قربانی بعدی مین ضد نفر روسیه باشد و جان بدهد.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.