ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان ملل درباره اخراج ایران از کمیسیون مقام زن به تصمیم می‌رسد

رأی‌گیری برای اخراج جمهوری اسلامی از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد در روز چهارشنبه برگزار می‌شود. فقط پنج کشور عضو متحد جمهوری اسلامی‌اند. برخی کشورها اما ممکن است در رأی‌گیری شرکت نکنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز برخی دیپلمات‌ها می‌گویند به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی ایران به دلیل سیاست‌های مغایر با حقوق زنان و دختران از کمیسیون مقام زن ملل متحد اخراج شود. این درخواست را ایالات متحده آمریکا مطرح کرده. دیپلمات‌ها می‌گویند ممکن است برخی کشورها از شرکت در رأی‌گیری خودداری کنند.   

شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد (ECOSOC) متشکل از ۵۴ عضو، چهارشنبه ۲۳ آذر/۱۴ دسامبر به پیش‌نویس قطعنامه‌ای رای خواهد داد که «جمهوری اسلامی ایران را با اثرگذاری فوری از کمیسیون مقام زنان برای باقیمانده دوره در فاصله زمانی ۲۰۲۲-۲۰۲۶ حذف می‌کند.

کمیسیون ۴۵ عضوی مقام زن ملل متحد هر سال در ماه مارس تشکیل جلسه می‌دهد و هدف آن ترویج برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان است. یک مقام آمریکایی به رویترز گفت ایالات متحده «به طور مداوم شاهد حمایت فزاینده» سایر اعضای کمیسیون مقام زن برای حذف جمهوری اسلامی است.

کمیسیون مقام زن ملل متحد نقش تصمیم‌گیری با ضمانت اجرایی ندارد، اما بالاترین مقام نظارتی در حوزه زنان در سازمان ملل است. نمایندگان بر اساس تقسیم‌بندی جغرافیایی برای یک دوره چهار ساله انتخاب می شوند: آفریقا ۱۳ عضو، آسیا ۱۱ عضو، آمریکای لاتین و کارائیب ۹ عضو، اروپای شرقی ۴ عضو، اروپای غربی و دیگر کشورها ۸ عضو.

جمهوری اسلامی ایران دوشنبه ۲۱ آذر/۱۲ دسامبر همراه با ۱۷ کشور دیگر و فلسطینی‌ها در نامه‌ای به مجموعه اکوسوک استدلال کردند که حذف جمهوری اسلامی ایران از کمیسیون مقام زن یک بدعت است که در نهایت مانع از مشارکت سایر کشورهای عضو با فرهنگ‌ها، آداب و رسوم و سنت‌های مختلف در فعالیت‌های این کمیسیون می‌شود.

هفته گذشته ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته بود طرح حذف جمهوری اسلامی ایران از کمیسیون مقام زن ملل متحد در واکنش به سرکوب خونبار جنبش زن، زندگی، آزادی بر اساس ابتکار کاملا هریس، معاون رئیس جمهوری آمریکا در نوامبر سال جاری شکل گرفت. پرایس در نشست خبری سه‌شنبه ۲۲ آذر/۱۳ دسامبر خود  گفت:

«این اقدامی درست و مناسب است و نشان می‌دهد ما در کنار زنان در ایران و سراسر جهان و همچنین گروه‌های مختلف جامعه مدنی هستیم که رهبری این درخواست را بر عهده داشته‌اند و می‌خواهند ایران از این کمیسیون حذف شود.»

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه دولت سرکوبگر سیزدهم هم در پاسخ اقدام آمریکا را سیاسی دانسته و گفته بود:

«کشورهای عضو آزادانه و مستقلانه به ایران رای دادند. اگر آمریکا و کشورهای همسو با آن موفق شوند در چارچوب سیاست‌های اعمال فشار و ابزارهای فشار سیاسی علیه ایران ایران را از کمیسیون مقام زن استفاده کنند یک بدعت را پایه گذاری می‌کنند و حق رای آزادانه کشورهای عضو این مجموعه را زیر سوال می‌برند.»

در نامه جمهوری اسلامی و متحدانش از اعضا خواسته شده است که علیه اقدام ایالات متحده رای دهند تا از «روند اخراج کشورهای مستقل و منتخب از هر نهاد معینی از نظام بین‌الملل اجتناب کنند.»

از متحدان جمهوری اسلامی که با نادیده گرفتن سرکوب خونبار جنبش زنان و خلق‌های ستمدیده ایران، این نامه را امضا کرده‌اند تنها پنج کشور در حال حاضر عضو مجموعه اکوسوک‌اند و می‌توانند روز چهارشنبه رای دهند.

سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد دوشنبه گذشته در توئیتی که تصویرش را در برابر اثر هنری شیرین نشاط با عنوان «چشم‌ها بر ایران» در شهر نیویورک نشان می‌داد، بار دیگر بر تعهد دولت جو بایدن بر اخراج جمهوری اسلامی ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد تاکید کرد. لیندا تامس گرینفیلد نوشت:

«این هفته چشم جهانیان نیز به سازمان ملل خواهد بود. ما باید به درخواست‌های طنین انداز زنان و جامعه مدنی ایرانی برای حذف ایران از کمیسیون مقام زنان گوش دهیم.»

جمهوری اسلامی ایران دوشنبه همین هفته مجید رضا رهنورد، کارگر معترض خراسانی را در حلقه سربسته‌ای از طرفدارانش به دار آویخت. چند روز قبل از آن هم محسن شکاری، یک جوان معترض دیگر در تهران به دار آویخته شد. جمهوری اسلامی ایران که توانایی درک خواسته‌های معترضان را ندارد به فرافکنی متوسل شده و جنبش «زن، زندگی، آزادی» را به «دشمنان خارجی» نسبت می‌دهد.

شورای حقوق سازمان ملل مستقر در ژنو ماه گذشته به تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب درباره بررسی سرکوب‌های خونبار اعتراضات مردمی در ایران رأی داد. جمهوری اسلامی ایران این اقدام را به عنوان یک اقدام «شرم‌آور» درک کرد و آن را محکوم کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.