ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اجاره خانه در تهران ساعتی شد: سه میلیون تومان برای ۲۴ ساعت

در کنار پشت‌بام‌خوابی، ماشین‌خوابی و اتوبوس‌خوابی در تهران اکنون پدیده جدیدی به نام «اجاره کوتاه‌مدت» یا «اجاره روزانه» به انواع اجاره مسکن افزوده شده است. مالک، خانه خود را به‌شکل روزانه و در بازه‌های زمانی کمتر از یک سال، به متقاضیان اجاره می‌دهد.

در حالی‌که قیمت مسکن در ایران همچنان رو به افزایش است پدیده‌های تازه‌ای در بازار مسکن تهران بروز کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، بازار اجاره آپارتمان در تهران شاهد پدیده تازه‌ای است که طی آن، مالک، آپارتمان خود را به‌شکل روزانه به متقاضیان اجاره می‌دهد. این‌گونه آپارتمان‌ها معمولاٌ مبله هستند، متراژهای آن‌ها متفاوت است و در مناطق مختلف تهران قرار دارند.

اجاره کوتاه‌مدت آپارتمان معمولاً یک ساله است و این پدیده به‌دلیل آن‌که در کوتاه‌مدت برای مستأجر ارزان‌تر  تمام می‌شود در حال گسترش است.

براساس گزارش تجارت‌نیوز، رهن کامل یک واحد آپارتمان در بلوار فردوس به‌طور متوسط حدود ۵۸۰ میلیون تومان است، اما اجاره کوتاه‌مدت همین واحد به‌طور روزانه، می‌تواند در کف قیمتی ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان نوسان کند.

در اجاره کردن‌های متداول، مستأجر روزانه بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و ماهانه بیش از ۴۸ میلیون تومان می‌پردازد اما با این شیوه جدید، برای هر روز تنها ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان پرداخت می‌کند و ماهانه نیز ۲۴ میلیون تومان می‌پردازد. از سوی دیگر هزینه خرید و حمل اثاثیه نیز از مخارج مستاجر حذف می‌شود.

بر این اساس، به‌عنوان مثال در محله «خوش» تهران یک آپارتمان ۴۵ متری روزانه ۷۵ هزار تومان اجاره داده می‌شود. این قیمت برای یک آپارتمان ۸۳ متری در منطقه شریعتی روزانه ۱,۶ میلیون تومان، برای یک آپارتمان ۸۰ متری در مجیدیه ۱,۸ میلیون تومان و برای یک آپارتمان ۹۰ متری در پاسداران ۲,۹ میلیون تومان است.

با این حال در اجاره روزانه، پرداخت اجاره‌بها نقدی صورت می‌گیرد و پس‌انداز پول به‌شکل ودیعه وجود ندارد.

در برخی موارد تمامی واحدهای یک مجتمع مسکونی در تهران به‌طور کامل به این شیوه اجاره داده می‌شود.

بدین ترتیب کسانی که ودیعه مسکن برای اجاره بلندمدت ندارند اما می‌توانند به صورت ماهانه اجاره بپردازند به این نوع اجاره مسکن روی آورده‌اند.

در بیشتر قراردادهای اجاره کوتاه‌مدت، مالک حدود نیمی از وجه مورد توافق برای اجاره را در همان ابتدای تحویل ملک به مستاجر دریافت می‌کند. این مورد به‌ویژه در اجاره‌های بیش از چند روز یا چند ماهه سخت‌گیرانه‌تر است. همچنین مالک و مستأجر می‌توانند بر اساس توافقی دوطرفه، خارج از چارچوب واسطه ملکی عمل کنند.

با گسترش فقر، گرانی و تورم پدیده‌هایی چون پشت‌بام‌خوابی، ماشین‌خوابی و اتوبوس‌خوابی در تهران متداول شده و بحران مسکن در کشور را بیش از پیش برجسته کرده بود. اکنون پدیده اجاره کوتاه‌مدت نیز به نشانه‌های این بحران افزوده است.

بر اساس اعلام بانک مرکزی ایران، در آبان‌ماه سال جاری متوسط قیمت یک مترمربع مسکن در تهران ۴۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۶,۸ و ۴۵,۹ درصد افزایش یافته است.

گزارش مرکز آمار ایران نیز نشان می‌دهد که در آبان‌ماه ۱۴۰۱ تورم نقطه به نقطه قیمت آپارتمان‌های مسکونی تهران به ۵۰ درصد رسیده است. تورم نقطه به نقطه این ماه در مقایسه با ماه قبل (۴۴,۷ درصد) ۵,۳ واحد درصد افزایش داشته است.

نرخ تورم سالانه آبان‌ماه سال جاری آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۳۵ درصد رسیده است که نسبت به ماه قبل (۳۲,۴ درصد)، ۲,۶ واحد درصد افزایش داشته است.

دولت ابراهیم رئیسی در ابتدای شروع به کار خود وعده ساخت چهار میلیون مسکن در مدت چهار سال را داده بود اما این وعده مانند بسیاری وعده‌های دیگر مسکوت ماند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.