ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دادگاهی در ترکیه رقیب اردوغان را به زندان و منع فعالیت سیاسی محکوم کرد

امام اوغلو یکی از رقیبان رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده به شمار می‌آید. رهبر سابق حزب دموکراتیک خلق‌ها می‌گوید امام‌اوغلو می‌تواند از زندان راه کاخ ریاست جمهوری را برای خودش هموار کند.

  امام اوغلو یکی از رقیبان رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده به شمار می‌آید. رهبر سابق حزب دموکراتیک خلق‌ها می‌گوید امام‌اوغلو می‌تواند از زندان راه کاخ ریاست جمهوری را برای خودش هموار کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، امام‌اوغلو از حزب جمهوری‌خواه خلق چهارشنبه ۱۴ دسامبر/ ۲۳ آذر به اتهام  توهین به مقامات دولتی در جریان سخنرانی خود پس از پیروزی در انتخابات شهرداری استانبول در سال ۲۰۱۹ به دو سال و هفت ماه حبس همراه با ممنوعیت از فعالیت سیاسی محکوم شد. این حکم را دادگاه تجدیدنظر می‌بایست تایید کند.

پلیس ضد شورش در خارج از ساختمان دادگاه در سمت آسیایی استانبول با ۱۷ میلیون نفر جمعیت مستقر شد. امام اوغلو طبق معمول به کار خود ادامه داد و روند دادگاه را رد کرد.

او در مقر ساختمان شهرداری در آن سوی تنگه بسفر در سمت اروپایی استانبول، به هزاران نفر از طرفداران خود گفت این حکم «عمیقاً مصداق قانون‌شکنی» است و «ثابت می‌کند در ترکیه امروز عدالت وجود ندارد.»

شهردار استانبول گفت رای‌دهندگان [به این بی‌عدالتی] در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی که ژوئن/ خرداد آینده برگزار می‌شود، پاسخ خواهند داد.

 محکومیت امام‌اوغلو در دادگاه ممکن است بزرگ‌ترین چالش سیاسی برای اردوغان باشد که در پی گسترش قدرت و نفوذ سیاسی خود است و با سقوط ارزش پول و تورم افسارگسیخته مواجه شده.   

ائتلاف اپوزیسیون متشکل از شش حزب هنوز نامزد مشترکی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری معرفی نکرده‌اند. امام اوغلو یک رقیب قدر برای رقابت با اردوغان به شمار می‌آید.   

کمال قلیچ‌دار اوغلو، رئیس حزب جمهوری خواه خلق (CHP) در پی صدور حکم زندان و منع فعالیت سیاسی برای امام‌اوغلو گفت در پاسخ به «نقض فاحش قانون و عدالت» سفر خود به آلمان را کوتاه می‌کند و به سرعت خود را به ترکیه می‌رساند.   

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت ایالات متحده از این حکم «عمیقاً نگران و ناامید» است. او افزود:

«این حکم ناعادلانه با احترام به حقوق بشر، با رعایت آزادی‌های اساسی و حاکمیت قانون مغایرت دارد.»

یک روز بسیار غم‌انگیز

ناچو سانچز آمور، گزارشگر ویژه پارلمان اروپا در امور ترکیه، نسبت به این حکم «غیر قابل تصور» ابراز ناباوری کرد. او در توییتی نوشت:

«عدالت در ترکیه در وضعیت فاجعه‌باری است و به شدت برای دستیابی به برخی اهداف سیاسی از آن سوءاستفاده می‌شود. روز بسیار غم‌انگیزی است.»

امام اوغلو پس از پیروزی در انتخابات شهرداری استانبول در یک سخنرانی گفته بود کسانی که دور اول انتخابات را باطل اعلام کردند «احمق» بودند.

در دور نخست امام‌اوغلو حزب اسلام‌گرای عدالت و توسعه اردوغان را متحمل شکست سنگینی کرده بود. امام‌اوغلو می‌گوید این جمله را در پاسخ به سلیمان سویلو، وزیر کشور به کار برده بود که از همین زبان علیه او استفاده کرده بود.  

امام‌اوغلو در انتخابات مجدد پیروز شد و به حکومت ۲۵ ساله حزب عدالت و توسعه در بزرگ‌ترین شهر ترکیه پایان داد.

نتیجه انتخابات سال آینده به توانایی حزب جمهوری خواه خلق و سایر احزاب اپوزریسیون برای تشکیل یک ائتلاف قدرتمند بستگی دارد. حزب عدالت و توسعه از سال ۲۰۰۲ بر ترکیه حکومت می‌کند.

اردوغان که خود زمانی شهردار استانبول بود در سال ۱۹۹۹ برای مدت کوتاهی به دلیل خواندن شعری که دادگاه آن را مصداق تحریک مردم به نفرت مذهبی دانسته بود، به زندان افتاد. صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر سابق حزب دموکراتیک خلق‌ها (HDP) که طرفدار کردها است، در توئیتی نوشت که امام اوغلو باید در همان زندانی که اردوغان در آن نگهداری می‌شد زندانی شود تا در نهایت بتواند مسیر خود را به سمت ریاست‌جمهوری دنبال کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.