ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دلار به ۳۹ هزار و ۳۰۰ تومان رسید؛ رئیس بانک مرکزی می‌گوید حباب است

یک اقتصاد‌دان نهادگرا می‌گوید دولت خودش عامل افزایش نرخ ارز است تا بتواند بر کسری بودجه فزاینده‌اش غلبه کند. حسین راغفر هشدار داد که انتهای چنین وضعیتی شورش گرسنگان خواهد بود.

دلار در بازار ایران یک رکورد دیگر به جای گذاشت و صبح روز شنبه ۲۶ آذرماه از ۳۹ هزار و ۳۰۰ تومان گذشت. در همین زمان، یورو هم خود را به نزدیکی ۴۲ هزار تومان رسید و در معدود معامله‌های روز شنبه ۴۱ هزار و ۷۰۰ تومان فروخته شد.

سکه بهار آزادی طرح امامی هم صبح شنبه به ۱۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید.  

افزایش نرخ ارز و طلا در ایران در حالی از صبح شنبه سرعت گرفت که ساعتی پیش از آن علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی در یک برنامه تلویزیونی گفت که قیمت ارز کمتر از آن چیزی است که اکنون در بازار معامله می‌شود و قیمت‌ها حبابی است که با برنامه‌های دولت خواهد ترکید.

صالح آبادی گفت که «بخشی از افزایش قیمت ارز به تقویت دلار به دلیل افزایش نرخ بهره در بیش از ۹۰ کشور دنیا به ویژه در آمریکا بود». او مقصر دوم در افزایش نرخ ارز را «ناآرامی‌های سه ماه گذشته» خواند ولی توضیح نداد که اعتراضات سراسری به چه دلیل سبب افزایش قیمت دلار و طلا شده است.

او عامل سوم در افزایش نرخ ارز را هم «نوسانات فصلی» خواند و گفت که «در پایان سال میلادی همیشه نوسان داشته‌ایم که مجدد اثرش از بین خواهد رفت».

بالاترین مقام پولی جمهوری اسلامی مانند اسلافش وعده داد که قیمت‌ها در بازار ارز واقعی نیست و با اقدامات بانک مرکزی تعدیل خواهد شد: «بازار غیررسمی با حجم معاملات بسیار کم نرخ تعیین می‌کند و نرخ واقعی نیست. افزایش نرخ در این بازار واقعی نیست و حتما تعدیل خواهد شد و ما به عنوان بازارساز برای آن برنامه داریم.»

صالح‌آبادی در مورد برنامه‌های بانک مرکزی برای کنترل قیمت ارز گفت که «کمیته مشترکی بین وزارت نفت‌، وزارت صمت و بانک مرکزی ایجاد شده است تا تامین ارز بهتر از قبل انجام شود.»

هفته گذشته رئیس بانک مرکزی در واکنش به افزایش قیمت دلار و ورود آن به کانال ۳۹ هزار تومان، معاون ارزی این نهاد را برکنار کرد. بعد از این تغییرات قیمت دلار تا ۶۰۰ تومان در هر واحد کاهش یافت. صبح شنبه دلار مجدد به کانال ۳۹ هزار تومان برگشت و اکنون کم‌کم به سمت ثبت نرخ ۴۰ هزار تومان حرکت می‌کند.

بحران دولت کسری بودجه است

در پیوند با بی‌ثباتی در بازار ارز و طلا و افزایش نرخ ارز، حسین راغفر، اقتصاد‌دان نهادگرا گفت که «به طور قطع دولت عامل گرانی نرخ ارز است و دولت هر صبح به بانک‌ها و صرافی‌ها اعلام می‌کند که امروز نرخ دلار و نرخ ارز چقدر باشد و چقدر بفروشند.»

این استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا در گفتگو با ایلنا، کسری بودجه فزاینده دولت را عامل اصلی در افزایش قیمت ارز دانست و افزود «دولت توان اداره امور را ندارد و اعضای آن ناکارآمد هستند از سوی دیگر منافع عده‌ای سودجو و غارتگر در این میان بوده و منافع آنها در این وضعیت و گرانی ارز است.»

او نتیجه محتوم وضع کنونی اقتصاد ایران را شورش گرسنگان خواند و گفت: «پیامد این وضعیت شورش طبقه فقرا یا همان شورش گرسنگان است و به نظر می‌رسد که اتفاقا عده‌ای به دنبال این هستند که این اتفاق رخ دهد و این مسیر طی شود.»

او در مورد ادعای وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی درباره کاهش تورم در سال آینده هم گفت که «این ادعا همان وعده‌های توخالی هستند که با ادامه این روند قطعا به اجرا نمی‌‌رسد.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرهاد - فرهادیان

    کار دولت دیگر از دلار فروشی گذشته است چون هر روز هزارها میلیارد تومان در حال چاپ پول است به گونه ای که با کمبود کاغذ روبروست همچنین مردم هم در حال خروج سپرده هایشان هستند و احتمالا با این روند بانکها هم اعلام ورشکستگی خواهند کرد . حکومت هنوز تلاش دارد با چاپ پول کسری بودجه اش را جبران نماید و باز هم دست به کوچک کردن و کاهش هزینه هایش نیست . با توجه باینکه ما اعلام کردیم پس از پیروزی انقلاب حداقل تا 5 سال پول چاپ نمی شود قدرت خرید مردم حداقل به 1000 دلار امریکا می رسد و همچنین ارز ها از جمله دلار در بازار ایران به گونه ای آزاد می شود که حتی مغازه های خواربار فروشی هم بتوانند دلار و تمام ارزها را مبادله نمایند قطعا انقلاب تاثیرش برای کاهش قیمت ارز است اما دولت بی کفایت است که توان کنترل ارز را ندارد .