ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حادثه کاری: طی سه روز پنج کارگر جانشان را از دست دادند، ۲۱ کارگر مصدوم شدند

در سه حادثه کاری جداگانه از روز پنج کارگر در روزهای ۲۴ تا ۲۶ آذر کشته شدند. دو تن از کارگران مادر و دختر شاغل در سردخانه بهار در شهر بروجن بودند.

خبرگزاری دولتی کار ایران در سه خبر جداگانه از جان باختن پنج کارگر طی روزهای ۲۴ تا ۲۶ آذر خبر داد. دو تن از کارگران در روزهای قبل مصدوم شده بودند و در بیمارستان جان باختند. حداقل ۲۱ کارگر نیز در روزهای گذشته مصدوم و در مراکز درمانی بستری شدند.

در نخستین حادثه که زمان آن اعلام نشده است سه کارگر یک شرکت تولیدی در اشتهارد از توابع استان البرز در مخزن ماده شیمیایی حلال نفتی سقوط کردند. یکی از کارگران در محل حادثه جان باخت. دو کارگر دیگر به مراکز درمانی اشتهارد منتقل شدند اما به دلیل شدت جراحات وارده فوت کردند.

هویت هیچ یک از این کارگران احراز نشده است و به گفته ایلنا «مراجع قضایی و انتظامی پیگیر مرگ این سه کارگر و مقصران احتمالی این اتفاق هستند.»

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۲۷ آذر فوت سه کارگر در یک واحد تولیدی در اشتهارد را تکذیب و ادعا کرد خبر منتشر شده در ایلنا «دارای منبع موثق خبری نبوده و قابل استناد برای انجام پیگیری‌های قانونی از طریق اداره کل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیست».

سه زن کارگر سردخانه بهار جان باختند

در حادثه دیگری که زمان وقوع آن ۲۱ آذر ماه اعلام شده است، خودروی حامل کارگران در مسیر بروجن ـ نقنه در استان چهارمحال و بختیاری دچار حادثه شد.

در این حادثه که علت آن روشن کردن گاز پیک‌نیک برای گرم کردن خودرویی که کارگران را به سردخانه بهار منتقل می‌کرد اعلام شد، هشت کارگر مصدوم شدند. یک تن از کارگران به نام مقدس میرخانی در روز حادثه پس از انتقال به بیمارستان جان باخت. دو زن کارگر دیگر به نام های میترا بخشی‌زاده و خاطره رضایی که مادر و دختر بودند هم طی روزهای ۲۴ و ۲۵ آذر در بیمارستان فوت کردند.

پنج زن کارگر مصدوم این حادثه همچنان در بیمارستان بستری هستند. ایلنا به نقل از یک منبع کارگری در سردخانه بهار نوشت وضعیت کارگران مصدوم مساعد نیست.

این کارگر گفت:

«شاید اگر به مصدومان به موقع امدادرسانی شده بود، میزان تلفات و آسیب‌دیدگی در آنها کمتر بود.»

بر بنیاد این گزارش بیشتر کارگران شاغل در سردخانه بهار زنان سرپرست خانوار با نسبت خویشاوندی هستند که به صورت روزمزد با حداقل حقوق، بدون بیمه و سایر مزایا به کار گرفته شده‌اند.

۱۶ کارگر شهرک صنعتی عطار مصدوم شدند

حادثه سوم هم صبح روز شنبه ۲۶ آذر در محور مشهد ـ نیشابور رخ داد. در این حادثه ۱۶ کارگر شاغل در شهرک صنعتی عطار به دلیل واژگونی مینی بوس حامل کارگران مصدوم شدند.

سرپرست اورژانس نیشابور ضمن تأیید این حادثه «بی احتیاطی» راننده مینی بوس را علت وقوع آن اعلام کرد.

ایران یکی از کشورهای با نرخ بالای حوادث کاری است. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شمار کارگرانی که بر اثر حوادث کاری جانشان را از دست دادند، در سال ۱۴۰۰ کمتر از ۸۰۰ نفر گزارش کرد. این آمار به دلیل اینکه کارگران خارج از شمول قانون کار را در بر نمی‌گیرد غیرواقعی است. سازمان پزشکی قانونی بیش از ۲۸ هزار حادثه کاری در سال ۱۴۰۰ ثبت کرده است.

کارگران ساختمانی که اغلب بدون بیمه و قرارداد به صورت روزمزد کار می‌کنند و شاغلان در کارگاه های کوچک خارج از شمول قانون کار، بیشترین نرخ حادثه کار منجر به مرگ را دارند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.