ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

با ورود هیأت آژانس اتمی به ایران، جمهوری اسلامی بار دیگر تهدید کرد: توانایی تولید بمب اتمی را داریم

در پی ورود هیأتی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران، کمال خرازی مشاور رهبر جمهوری اسلامی اعلام کرد که به تکنولوژی هسته‌ای دسترسی کامل پیدا کرده‌اند. او ضمن آن‌که سرکوب اعتراضات سراسری را امری طبیعی خواند گفت توانایی تولید بمب اتمی داریم، اما قصد تولید آن را نداریم.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران یکشنبه ۲۷ آذر / ۱۸ دسامبر از ورود هیأت پنج نفره آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران خبر داد. این هیأت قرار است با مسئولان سازمان انرژی اتمی و وزارت خارجه جمهوری اسلامی مذاکره کند.

موضوع اصلی گفت‌وگوهای دو طرف سه سایت هسته‌ای اعلام نشده در ایران است که به‌گفته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این سه مکان باقیمانده ذرات اورانیوم کشف شده است. جمهوری اسلامی این موضوع را رد کرده و تمامی فعالیت‌های هسته‌ای خود را شفاف می‌داند.

بهروز کمالوندی درباره سفر هیأت آژانس به خبرگزاری تسنیم گفت «امیدواری واقع‌بینانه‌ای» وجود دارد که اختلافات باقی‌مانده با آژانس حل شده و از سر راه برداشته شود.

اختلاف میان جمهوری اسلامی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون موجب صدور دو قطعنامه در شورای حکام آژانس شده است. صدور این دو قطعنامه‌ با واکنش ایران روبه‌رو شد. جمهوری اسلامی در واکنش به قطعنامه نخست برخی از تجهیزات فراپادمانی آژانس را که جهت نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران نصب شده بود خاموش کرد و در واکنش به قطعنامه دوم، غنای اورانیوم خود در تأسیسات هسته‌ای فردو را افزایش داد و به میزان ۶۰ درصد رساند. غنی‌‌سازی ۶۰ درصد در نطنز نیز همچنان ادامه دارد. همچنین در نطنز ماشین‌های سانتریفیوژ نسل اول با ماشین‌های پیشرفته 6-IR تعویض شده‌اند.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز شنبه گذشته اعلام کرد که ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم در ایران به بالاترین حد خود در تمام تاریخ صنعت اتمی کشور رسیده است.

جمهوری اسلامی همچنین مدعی است که از نظر فنی در شرایطی قرار دارد که می‌تواند اورانیوم را تا ۹۰ درصد هم غنی سازی کند.

در همین پیوند، کمال خرازی، وزیر امور خارجه پیشین ایران و مشاور رهبر جمهوری اسلامی امروز، دوشنبه ۲۸ آذر با بیان این‌که «دسترسی کامل به تکنولوژی هسته‌ای پیدا کردیم»، گفت:

«امروز از توانایی‌های بالا برخورداریم و هر روز سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر و تولید بالاتر را اعلام می‌کنیم.»

او افزود جمهوری اسلامی توانایی تولید بمب اتمی را دارد  «ولی قصد تولید بمب را نداریم». او همان سخنان همیشگی مسئولان حکومتی که «تولید بمب را حرام و از نظر راهبردی راهگشا نمی‌دانیم» تکرار کرد، سخنانی که غرب به آن اعتماد ندارد. خرازی گفت:

«الان ایران آمادگی دارد به تعهدات برجامی خود بازگردد و مسائل بسیاری از معضلاتی که در مذاکرات بوده حل شده و الان تنها مسئله پادمان است و مسائل از گذشته که در اختیار آژانس است و امیدواریم سفری که کارشناسان آژانس به ایران دارند این مسئله حل شود و برجام به نتیجه برسد.»

هیأت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی به ایران سفر کرده است که گفت‌وگوها برای احیای برجام با قدرت‌های غربی به بن‌بست رسیده و دولت آمریکا هم اعلام کرده که ترجیح می‌دهد فعلاً بر اعتراضات مردم ایران و معاملات تسلیحاتی جمهوری اسلامی با روسیه متمرکز بماند.

کمال خرازی در سخنان خود اعتراضات سراسری در ایران را مانند دیگر رهبران جمهوری اسلامی کار «دشمنان انقلاب» و «اغتشاش» دانست و گفت:

«اغتشاش قابل قبول نیست. هیچ کشوری اجازه نمی‌دهد امنیت کشورش با خطر مواجه شود و با اقتدار جلوی اغتشاش را می‌گیرد. شما در فرانسه و آمریکا و سایر کشورها دیده‌اید با اغتشاش چگونه برخورد می‌کنند و ایران هم خارج از این قاعده نیست.»

به‌گفته مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، اعتراضات سراسری مردم در ۳۱ استان، ۱۶۰ شهر و ۱۴۳ دانشگاه بزرگ کشور انجام شد و شمار کشته‌شدگان از ۲۶ شهریور تا ۲۶ آذر به ۴۹۵ نفر و تعداد بازداشتی‌ها نیز به ۱۸ هزار و ۴۵۰ نفر رسیده است.

در فقدان چشم‌انداز احیای برجام و به دلیل تشدید تحریم‌های غرب پس از سرکوب اعتراضات روند ورشکستگی اقتصادی در ایران نیز سرعت گرفته و قیمت ارز در ایران به‌شدت افزایش یافته است. صبح دوشنبه ۲۸ آذر قیمت دلار در بازار ارز ۳۹ هزار و ۳۴۰ تومان و یورو ۴۱ هزار و ۷۹۵ تومان بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.