ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حکومت طالبان تحصیل دختران در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی افغانستان را ممنوع کرد

وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان در نامه‌ای به همه دانشگاه‌های دولتی و خصوصی افغانستان اعلام کرد که دختران «تا اطلاع ثانوی» حق ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها را نخواهند داشت.

ضیاالله هاشمی، سخنگوی‌ وزارت تحصیلات عالی طالبان، شامگاه سه‌شنبه ۲۹ آذر، تأیید کرده است که تا اطلاع بعدی در دانشگاه‌ها و‌ موسسات تحصیلات عالی به روی دختران افغانستانی بسته می‌ماند. در نامه وزارت تحصیلات طالبان آمده است:

«براساس فیصله شماره ۲۸ تاریخ ۱۴۴۳ هجری قمری که عنوانی موسسات امارتی و خصوصی رسانیده شده که تحصیل اناث الی امر ثانی معطل است.»

ندامحمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان در این نامه تاکید کرده است که دانشگاه‌ها باید «فوراً» این حکم را عملی کنند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

ممنوعیت ادامه تحصیل دختران افغان در دانشگاه‌های افغانستان در شرایطی اعلام شده است که کمتر از سه ماه از برگزاری آزمون ورودی دانشگاه‌ها می‌گذرد. دختران افغانستانی پیش از این امکان ادامه تحصیل در دبیرستان‌های دخترانه را نداشتند.

طالبان بعد از تصاحب قدرت در افغانستان در کنار اعمال انواع محدودیت‌های شدید بر زنان و دختران، در همان گام‌های نخست مدارس دخترانه را بستند. این اقدام واکنش‌های گسترده بین‌المللی را در پی داشت.

دیده‌بان حقوق بشر با انتشار پیامی در توییتر اقدام طالبان برای جلوگیری از تحصیل دختران افغانستانی در دانشگاه‌ها را شرم‌آور خواند و یادآوری کرد، طالبان هر روز آشکار می‌کنند که به حقوق اساسی مردم افغانستان، به‌ویژه زنان، احترام نمی‌گذارند.

طارق احمد، وزیر امور جنوب آسیا، خاورمیانه و آفریقا در دولت بریتانیا، نیز هشدار داد که محرومیت ادامه تحصیل زنان افغانستانی در دانشگاه‌ها اقتصاد و امنیت شکننده‌ افغانستان را بیش از پیش تضعیف می‌کند.

این مقام بریتانیایی در پیامی در توییتر نوشت هیچ مبنای مذهبی یا اخلاقی برای چنین نقض حقوق آموزشی وجود ندارد.  

سفارت آلمان در افغانستان نیز بستن دانشگاه‌ها به ‌روی دختران را «بسیار ناراحت‌کننده» خواند. سفارت المان در کابل در پیامی در توییتر نوشت:

«این ضربه‌ای است برای تمام زنان افغانستان که می‌خواهند در دانشگاه‌ها تحصیل کنند و چشم‌انداز شغلی داشته باشند.»

همزمان با این تحولات تبعیض‌آمیز، روزنامه ۸صبح گزاشر می‌دهد به گزارش «کمیته بازنگری نصاب مکاتب عصری» طالبان دست یافته که در آن طالبان علاوه بر حذف برخی از مضامین آموزشی، ملاحظه‌ها و پیشنهادهایی را برای بازنگری در کتاب‌های درسی بر اساس باورهای خود مطرح کرده‌اند. روزنامه ۸صبح می‌نویسد اعضای کمیته بازنگری نصاب مکاتب عصری طالبان قصد دارند «خون‌ریزی و نفرت» را وارد نظام آموزشی کشور کنند. تشویق به جهاد، نفی مردم‌سالاری و حقوق بشر، ستیز با جهان غیراسلام، بیگانه‌پنداری اهل تشیع، منع تجلیل نوروز، حذف تصاویر و معلومات دانشمندان غربی از مهم‌ترین رئوس بازبینی کتاب‌های درسی دانش‌آموزان افغانستانی است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.