ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دادگاهی در زاهدان یک جوان بلوچ را به اعدام محکوم کرد

«کمپین فعالین بلوچ» هویت این شهروند بلوچ را که به اتهام «فساد فی‌الارض» به اعدام محکوم شده، شعیب میربلوچ‌زهی، فرزند شریف، ساکن زاهدان اعلام کرده است. شعیب متولد ۱۸ بهمن ماه ۱۳۸۲ است.

بنا بر گزارش «کمپین فعالین بلوچ»، دوشنبه ۲۸ آذرماه ۱۴۰۱، یک شهروند بلوچ که در جریان اعتراضات «جمعه خونین» زاهدان بازداشت شده بود، از سوی دادگاه «شهید نوری» زاهدان واقع در بلوار بهداشت به اعدام محکوم شده است.

کمپین، هویت این شهروند بلوچ را که به اتهام «فساد فی‌الارض» به اعدام محکوم شده، شعیب میربلوچ‌زهی، فرزند شریف، ساکن زاهدان اعلام کرده است. شعیب متولد ۱۸ بهمن ماه ۱۳۸۲ است.

به نوشته «کمپین فعالین بلوچ»، شعیب میربلوچ‌زهی روز چهارشنبه ۱۳ مهرماه به قصد خرید دارو از منزل خود خارج شده است و نیروهای اطلاعات او را در خیابان مدنی در مقابل داروخانه بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند.

کمپین بر اساس گزارش‌های دریافتی نوشته است که این شهروند بلوچ به مدت ۱۴ روز زیر شکنجه‌های شدید جسمی و روحی قرار داشته و او وادار به «اعترافات اجباری» علیه خود شده است.

شعیب میربلوچ‌زهی در طول مدت بازداشت هم‌چنین از حق داشتن وکیل محروم بوده است.

بر اساس این گزارش، دادگاه شعیب بدون وکیل و اطلاع خانواده‌اش برگزار شده است.

«دادگاه به خانواده شعیب ۲۰ روز فرصت داده تا نسبت به حکم صادره اعتراض کنند».

به نوشته کمپین، شعیب میربلوچ‌زهی چند سال قبل پدر و عمویش را در جریان تصادف رانندگی از دست داده است و پیش‌تر نیز عموی دیگر شعیب بر اثر تیراندازی نیروهای نظامی و اصابت مرمی چندین گلوله جان باخته بود.

در جریان سرکوب اعتراضات در سیستان و بلوچستان که همچنان ادامه دارد تنها در روز ۸ مهرماه با تیراندازی نیروهای سرکوبگر بیش از ۱۰۰ نفر کشته شدند.

شمار جان‌باختگان در اعتراض‌های بعدی در زاهدان و شهرهای دیگر افزایش یافت و اکنون بیش از ۱۲۸ تن گزارش می‌شود. شمار بیشتری از معترضان نیز در هفته‌های گذشته دستگیر شده‌اند و برای برخی از آن‌ها کیفرخواست محاربه صادر شده است.

جمعه ۱۳ آبان نیز در شهر خاش اعتراض‌های گسترده‌ای شکل گرفت و در جریان آن نیروهای امنیتی مجدداً معترضان را به گلوله بستند که در نتیجه آن دست‌کم ۱۶ نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند.

طبق گزارش سازمان عفو ‌بین‌الملل در جریان اعتراضات اخیر در سیستان و‌ بلوچستان در اثر تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی با گلوله جنگی بیش از ۱۰۰ نفر کشته و صدها تن دیگر مجروح شدند که در بین کشته‌شدگان دست‌کم ۱۶ کودک زیر ۱۸ سال وجود دارد.

این کشتارها در حالی ادامه دارد که بارها عبدالحمید اسماعیل‌زهی (مولوی عبدالحمید) امام جمعه اهل سنت زاهدان از حکومت و شخص علی خامنه‌ای انتقاد کرده بود و حتی از سوی خامنه‌ای هیئتی به سیستان و بلوچستان اعزام شد تا از امام جمعه زاهدان دلجویی کند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.