ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیران خارجه ایران و عربستان سعودی در اردن دیدار کردند

پنج دور مذاکره ایران و عربستان سعودی بی‌ثمر مانده است. اکنون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در حاشیه کنفرانس «بغداد۲»، در بحرالمیت اردن با همتای سعودی خود دیدار کرده است. حسین امیرعبداللهیان در سخنرانی خود در این کنفرانس گفت‌وگو و همکاری میان طرف‌های منطقه‌ای را «یک ضرورت قطعی» دانست. او با جوزپ بورل نیز دیدار کرد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی عصر دوشنبه ۲۸ آذر / ۱۹ دسامبر براى شرکت در نشست «بغداد۲» وارد اردن، میزبان این نشست شد. این کنفرانس روز سه‌شنبه آغاز شد و امیرعبداللهیان چهارشنبه ۳۰ آذر / ۲۱ دسامبر در توئیتی به‌ زبان عربی از دیدار خود با فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی خبر داد و نوشت:

«با وزیر خارجه سعودی در حاشیه کنفرانس بغداد۲، در بحرالمیت اردن دیدار کردم.»

امیرعبداللهیان همچنین از فراهم شدن فرصت برای گفت‌وگوی دوستانه با برخی مقامات از جمله وزیران خارجه عمان، قطر، عراق و کویت نیز خبر داد و افزود وزیر امور خارجه عربستان سعودی نسبت به آمادگی کشورش برای ادامه مذاکرات با ایران تأکید کرد.

حسین امیرعبداللهیان در سخنرانی خود در کنفرانس بغداد۲ گفت:

«گفت‌وگو و همکاری میان طرف‌های منطقه‌ای جهت رسیدن به یک فهم مشترک برای نیل به ثبات، صلح و توسعه، نه یک انتخاب، بلکه یک ضرورت قطعی است.»

او همچنین گفت سیاست جمهوری اسلامی در منطقه «دوری از جنگ و کمک به اعاده امنیت و ثبات بوده است»؛ ادعایی که مورد تردید عربستان سعودی و کشورهای عربی منطقه است.

حسین امیرعبداللهیان در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد که با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اروپا ملاقات و از «نقش سازنده» او در مذاکرات وین تشکر کرده است. او گفت:

«ما با رعایت خطوط قرمز ایران و متون پیش رو، آماده جمع‌بندی مذاکرات [هسته‌ای] هستیم.»

در دیدار امیرعبداللهیان  و بورل، علی باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی و انریکه مورا، هماهنگ‌کننده مذاکرات ایران و طرف‌های برجام نیز حضور داشتند.

روزنامه لبنانی الاخبار در گزارشی نوشت که ایران و عربستان سعودی چند روز پیش از برگزاری کنفرانس بغداد۲ تماس‌های غیرمستقیمی با هم داشتند و در مورد موضوعات مختلف از جمله لبنان رایزنی کردند.

این روزنامه افزود مذاکرات وزیران خارجه ایران و عربستان سعودی با میانجی‌گری فرانسه و قطر انجام شد.

در گزارش الاخبار آمده است که مسأله انتخاب رئیس جمهوری لبنان و تشکیل دولت جدید در این کشور در رأس مسائل مورد رایزنی دوطرف بوده است. در ماه‌های اخیر بارها پارلمان لبنان در انتخاب رئیس جمهوری جدید ناکام مانده است. ایران در لبنان نفوذ دارد و از حزب‌الله حمایت می‌کند. از سوی دیگر عربستان سعودی نیز به‌ویژه در انتخاب نخست‌وزیر این کشور که باید از مسلمان‌های سنی باشد نقش دارد.

به‌تازگی وزیر امور خارجه عربستان سعودی گفته بود مقامات سعودی سخنان مثبتی از سوی ایران می‌شنوند و امیدوارند که این سخنان به روابط مثبت تبدیل شود. فیصل بن فرحان، افزوده بود:

«ما به دراز کردن دست خود به سوی همسایگان‌مان در ایران ادامه می‌دهیم.»

احمد الصحاف، سخنگوی وزارت امور خارجه عراق در این‌باره گفت مذاکرات ایران و عربستان سعودی از مرحله امنیتی به مرحله دیپلماتیک رسیده و اهمیت این گام نزدیک کردن رویکردها و حل اختلافات میان دو طرف است که در راستای منافع دو کشور و تمام منطقه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه عراق تأکید کرد که این کشور برای ایجاد فضای مثبت و نزدیک کردن رویکردها تلاش می‌کند.

پیش از این نیز محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر جدید عراق گفته بود امیدوار است که میزبانی این کشور در مذاکرات ایران و عربستان سعودی در بغداد تداوم یابد.

ایران و عربستان سعودی تا کنون پنج دور مذاکره در بغداد داشته‌اند و قرار است دور ششم نیز برگزار شود.

از ماه مارس / فروردین سال گذشته مذاکرات مستقیم و پنهانی بین مسئولان سعودی و ایرانی با میانجی‌گری مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر وقت عراق در بغداد آغاز شد. مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در این مذاکرات، جنگ یمن و پرونده هسته‌ای ایران بوده است.

عربستان سعودی در سال ۲۰۱۶ در پی حمله به سفارتش در تهران، روابط خود را با ایران قطع کرد. تنش بین این دو دشمن دیرینه خاورمیانه در سال ۲۰۱۹ پس از حمله حوثی‌های یمن به تأسیسات نفتی عربستان سعودی که ریاض تهران را مسئول آن دانست، افزایش یافت، اتهامی که جمهوری اسلامی آن را رد کرد.

جمهوری اسلامی در اعتراضات سراسری جاری در ایران نیز بارها عربستان سعودی را به «تحریک» معترضان و دخالت در امور داخلی خود متهم کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرهاد - فرهادیان

    یک وزیر خارجه ی کپی برداری شده که توانائی ایفای نقشش نیست در حالی دم از همکاری می زند که سپاه پاسداران در عراق با حشت الشعبی در سوریه با بشار اسد در فلسطین با جهاد اسلامی و حماس در لبنان با حزب الله و در یمن با تروریستهای مفنگی همچنان در حال شلیک هستند و تیسم های ترورش در انگلستان بلژیک فرانسه اتریش و آلمان جولان می دهند اینکه فقط دست دراز کنید کافی نیست و این خیلی دیر شده است چون شما دیگر رژیم سابق جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود اگر به پیام نخست وزیر بریتانیا و ندپرایس کمی عاقل بودید توجه می کردید که گفتند باید قدرت را برای همیشه ترک کنید و تا فرصت باقی ست جای امن برای خودتان فراهم کنید بجای مذاکره در مورد منطقه بهتر است برای پناهندگی امن خودتان مذاکره کنید