ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سخنگوی وزارت علوم: دانشگاه‌ها را باید هر طور شده آرام کنیم

به گفته سخنگوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ابعاد اعتراضات دانشجویی در قیام ژینا بی‌سابقه بوده است. لذا آئین‌نامه قبلی در نظر مقامات سرکوبگر در تناسب با ابعاد این اعتراضات نبود و لاجرم نیازمند «به روزرسانی متناسب با وضعیت امروز دانشگاه‌ها» بود.

۶ آذر سال جاری نسخه تازه‌ای از شیوه‌نامه اجرایی آیین‌نامه انضباطی دانشجویان ایران که در شورای انقلاب فرهنگی به تصویب رسید، با امضای وزیران علوم و بهداشت به دانشگاه‌های کشور ابلاغ شد. در این شیوه‌نامه اعمال ۲۰ تنبیه انضباطی برای دانشجویان معترض پیش‌بینی شده است: از منع موقت از تحصیل تا محرومیت از تحصیل در کلیه دانشگاه‌ها. در نخستین گام بسیاری از دانشجویان از ورود به دانشگاه منع شده‌اند، آمار دقیقی از تعداد ممنوع‌الورودها در دست نیست. تنها در دانشگاه علامه طباطبایی به دلیل اعتراضات روز دانشجو، ۲۰ دانشجو از ورود به دانشگاه منع شده‌اند.

علی شمسی‌پور، سخنگوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره ممنوع‌الورود شدن تعدادی از دانشجویان به محیط دانشگاه‌، گفت:  

«باید به آئین‌نامه‌ها و قوانین دانشگاهی پایبند باشیم و متناسب با رفتار متخلفین نسبت به اجرای قوانین انضباطی اقدام کنیم. برخی از تخلف‌های دانشجویان در حوادث اخیر، ویژه و بی‌سابقه است. این تخلف‌ها مانند مسائل همیشگی و معمول دانشگاه‌ها نیست و نسبت به سال‌های گذشته متفاوت است.»

سخنگوی وزارت علوم در ادامه دانشجویان معترض را به «هم‌گامی و هم‌نوایی مستقیم با ضد انقلاب»، «ارتباط با تشکیلات و شبکه‌های دشمنان رسانه‌ای و غیررسانه‌ای خارج از کشور» و «کار تشکیلاتی، خط‌دهی مستقیم دشمن و همراهی از درون دانشگاه‌ها» متهم کرد. اما ظاهراً مسأله اصلی شعارهای مبتکرانه و بی‌سابقه دانشجویان معترض است که بیت رهبری را هدف قرار داده بود. شمسی‌پور گفت:

«خشونت‌های کلامی و رفتاری بی‌سابقه‌ای از طرف برخی از دانشجویان مشاهده شد. بروز مسائلی از این دست سبب می‌شود که برخورد متناسب با رفتار دانشجویان با آنها صورت گیرد.»

دست باز رؤسای دانشگاه‌‌ها برای مهار اعتراضات

بر اساس شیوه‌نامه وزارت علوم، کمیته انضباطی دانشجویان به عنوان مرجع رسیدگی به تخلفات دانشجویان در نظر گرفته شده است. ماده ۴۰ تا ۴۳ این شیوه‌نامه ناظر به «تخلفات سیاسی» دانشجویان است.

«توهین به شعائر و مقدسات اسلامی یا ملی، ادیان رسمی کشور یا ارتکاب اعمالی بر ضد نظام جمهوری اسلامی (مانند فحاشی و استفاده از الفاظ رکیک به طور شفاهی یا کتبی، از طریق شعارنویسی، پخش اعلامیه و فضای مجازی و...)» سبب محرومیت از تسهیلات رفاهی دانشگاه تا «منع موقت از تحصیل به مدت دو نیم‌سال یا از ۶ تا ۱۲ ماه با احتساب سنوات متخلف» می‌شود. اگر این «تخلفات» به صورت جمعی انجام شده باشد، ممکن است «اخراج دانشجو از دانشگاه با محرومیت از تحصیل در کلیه دانشگاه‌ها تا پنج سال» را در پی داشته باشد.

به گفته این مقام وزارت علوم، برای صدور احکام ابتدا پرونده انضباطی تشکیل می‌شود و برای صدور حکم به کمیته انضباطی می‌رود. در ادامه دانشجو نسبت به حکم صادر شده اعتراض می‌کند؛ سپس کمیته انضباطی پس از تجدید نظر، حکم صادر می‌کند. این فرآیند به زمان نیاز دارد، لذا عجالتاً رؤسای دانشگاه‌ها مجاز هستند که متناسب با اتفاقی که افتاده است، اجازه ورود به دانشجویی را ندهند. ممنوع‌الورودی اما یک حکم قطعی نیست. سخنگوی وزارت علوم گفت:

«به هر حال دانشگاه‌ها را باید از این طریق آرام کنیم.»

به گفته سخنگوی وزارت علوم هیئت‌های انتظامی نیز بر رفتار استادان دانشگاه‌ها نظارت دارند.

اعتراضات سراسری دانشجویان ایران در پی کشته‌شدن ژینا (مهسا) امینی در بازداشتگاه ارشاد و شروع اعتراضات سراسری، از ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ آغاز شد. دانشجویان با راهپیمایی، تجمع، تحصن، خودداری از حضور در کلاس‌های درس و سر دادن شعارهای اعتراضی در انقلاب نوین مردم ایران حضوری فعال داشتند که همچنان هم ادامه دارد. تعداد زیادی از دانشجویان در درگیری‌ها مجروح و یا بازداشت و یا ممنوع‌الورود شدند.  

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرهاد - فرهادیان

    از این پس دانشجویان فقط اعتصاب می کنند و تحصن تا وقتی که اول دانشجویان زندانی به همراه زندانیان سیاسی بدون قید و شرط آزاد شوند این شیوه نامه ها منسوخ شود شورای انقلاب منحل شود و هم آزادی بی قید و شرط تامین شود و همچنین بدون قید و شرط نیروهای نظامی و جاسوسی حکومت از دانشگاه اخراج شوند مطابق قوانین انتخاب رئیس دانشگاه هم توسط خود دانشجویان با یک انتخاباتی که خود دانشجویان هر دانشگاه برگزار می کنند انتخاب شوند . علت اینکه به شعائر توهین می شود بدلیل عکس العملی ست که باعث و بانی اش بسیج دانشجوئی ست که نه از موضع دانشجوئی که از موضع نظالمی امنیتی به دانشجویان به زور تحمیل می کنند دانشجویان برای عصبانی کردن بسیج علیه خامنه ای شعار می دهند اینها سبب درگیری است چون کرامت و جایگاه دانشجو محترم داشته نشده است مامور جلوی درب حق دارد دانشجو را با بی احترامی و بی ادبی از ورودش ممانعت کند تبعیض و نابرابری بین بسیج و سایر دانشجویان دائما دستور دادن و تعیین تکلیف توهین آمیز است که دانشجویان را چنان در تبعیض نگه داشته که مجبورند برای هویتشان دست به اعتراض و گاهی هم شورش کنند . لذا دانشجویان تا رسیدن به حداقل مطالباتشان جهت احترام به آنها و برسمیت شناختن حقشان به اعتصاب و تحصن و برداشتن پلاکارد و دعوت از مردم جهت گفتگو و بحث ادامه دهند . هنوز وزارت علوم نفهمیده که این انقلاب است دیگر دوران قبل نیست اینها همه رهبران آینده ی انقلاب هستند .