ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

برنامه‌ریزی برای محدودیت دائمی اینترنت_سران سه قوه: راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات تسریع شود

صد روز از مختل کردن اینترنت برای جلوگیری از اطلاع‌رسانی می‌گذرد که سران قوا و وزیر ارتباطات از تصمیم تازه حکومت برای جایگزین کردن اینترنت ملی با سرعت بیشتر پرده برداشته‌اند.

اعتراضات در ایران همچنان ادامه دارد و موازی با آن اینترنت در برخی مناطق قطع و در سراسر ایران هم کند است. در چنین وضعیتی سران سه قوه در جلسه هفتگی خود ادعا کردند که «حضور به‌هنگام مردم بصیر و آزاده ایران اسلامی در صحنه»، «دشمنان» را در رسیدن به اهداف‌شان «ناکام» گذاشته است.

جلسه سران قوا شامگاه شنبه همزمان با تداوم اعتراضات در صدمین روز خیزش زن، زندگی، آزادی در حالی برگزار شد که حداقل در چند منطقه تهران، گلشهر و فردیس کرج، سنندج، بندرعباس، اهواز، مشهد و بابل گروه‌های از معترضان در خیابان حضور یافتند و علیه جمهوری اسلامی شعار دادند. با این حال ابراهیم رئیسی، رئیس دولت و عضو هیئت مرگ زندانیان سیاسی در دهه شصت، غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه و محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در یک جلسه مشترک تکراری از «مردم بصیر و آزاده ایران اسلامی» برای آنچه که «حضور به هنگام در صحنه» خواندند، تشکر کردند تا نشان دهند اعتراض‌هایی که از ۲۶ شهریور آغاز شده به پایان رسیده است.

جزئیات جلسه مشترک سران قوا همانند هفته‌های قبل منتشر نشد، خبرگزاری‌های وابسته به نهادهای حکومتی تنها به این جمله بسنده کردند: «با اشاره به پیشرفت‌های کشور در حوزه فناوری اطلاعات بر ضرورت تسهیل در دسترسی مردم به شبکه‌های ارتباطی و سرعت‌بخشیدن به راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات تاکید کردند.»

شبکه اطلاعات ملی یا همان اینترنت ملی قرار است دسترسی ایرانیان به شبکه جهانی اینترنت را محدودتر کند. طرح اینترنت ملی از مرداد ماه سال ۱۴۰۰ در مجلس شورای اسلامی مطرح شد. مخالفت گسترده فعالان آزادی اینترنت، بنگاه‌های دیجیتالی و شمار محدودی از نمایندگان مجلس تصویب این طرح را به تاخیر انداخت.

فروردین سال جاری، در حالی که طرح موسوم به صیانت همچنان در آمد و شد بین دستگاه‌های حکومتی معلق مانده بود، مشخص شد طرح را به شورای عالی فضای مجازی به عنوان تصمیم‌گیرنده اصلی در باره فیلترینگ سپرده‌اند و در ادامه نیز برخی نمایندگان فاش کردند بخش‌هایی از این طرح بدون تصویب مجلس اجرا شده است.

از شهریور امسال، پس از آغاز اعتراضات گسترده به قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی سرعت اینترنت در ایران به شدت کاهش یافت و برخی نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های خارجی، از جمله پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی از کار افتادند یا به‌شدت محدود شدند.

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری که پیشتر گفته بود فیلترینگ اینترنت تصمیم شورای عالی امنیت ملی است و رفع محدودیت‌های اعمال شده هم با تصویب این شورا ممکن خواهد بود، در تازه‌ترین اظهارنظر فیلترشکن‌ها را مسبب کاهش سرعت اینترنت دانست. او گفت:

«بخشی از سرعت کند اینترنت مربوط به فیلتر شکن‌ها است وگرنه بدون فیلترشکن، سرعت ارتقا هم پیدا کرده.»

زارع‌پور با بیان اینکه «سرعت دسترسی به سایت‌های داخلی بیشتر از سایت‌های خارجی است»، ادعا کرد شبکه ملی اطلاعات یا همان اینترانت ۶۰ درصد پیشرفت داشته و «با راه‌اندازی آن سرعت اینترنت در ایران بهبود می‌یابد».

سخنان وزیر ارتباطات که شامگاه جمعه دوم دی در یک برنامه تلویزیونی بیان شد و «تاکید» سران قوا بر راه‌اندازی سریع‌تر شبکه ملی معنای به غیر از تداوم وضعیت کنونی دسترسی به اینترنت ندارد.

اخلال در شبکه اینترنت علاوه بر محدودیت در اطلاع‌رسانی، بسیاری از کسب و کارهای وابسته به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی را هم با مشکل روبرو کرده است. بنا بر اعلام وزیر ارتباطات بخش محدودی از این بنگاه‌ها که از قطع اینترنت زیان دیده‌اند، حمایت مالی دریافت خواهند کرد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.