ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شورای امنیت اعمال محدودیت‌های اجتماعی بر زنان افغانستانی را محکوم کرد

شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار «مشارکت کامل، برابر و معنادار» زنان و دختران افغانستان در زندگی اجتماعی شد و یه طور کامل از ماموریت یوناما در افغانستان حمایت کرد.

شورای امنیت سازمان ملل شامگاه سه‌شنبه ۲۷ دسامبر/۶ دی در بیانیه‌ای که ۱۵ عضو این شورا با آن موافق بودند اعلام کرد که ممنوعیت حضور زنان و دختران در دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها در افغانستان «بیانگر کاهش فزاینده احترام به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی است.»

این شورا افزود که این ممنوعیت «تأثیر مهم و فوری بر عملیات بشردوستانه در کشور» از جمله عملیات سازمان ملل خواهد داشت.

جمعه ۲ دی/۲۳ سپتامبر وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان در نامه‌ای به همه دانشگاه‌های دولتی و خصوصی افغانستان اعلام کرد که دختران «تا اطلاع ثانوی» حق ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها را نخواهند داشت. یک روز بعد وزارت اقتصاد گروه طالبان به موسسه‌های داخلی و بین ‎المللی دستور داد که کار تمام کارمندان زن را متوقف کنند.  در نامه وزارت اقتصاد گروه طالبان به امضای قاری دین محمد حنیف، سرپرست وزارت اقتصاد آمده است که به دلیل عدم رعایت حجاب و  سایر قوانین و مقررات این گروه در موسسه‌های دولتی و غیر دولتی، زنان از کار در آنها منع می‌شوند. در مورد منع تحصیل دختران در دانشگاه‌ها هم طالبان از استدلال حجاب استفاده کرده بودند.

طالبان پیش از این اشتغال زنان در بسیاری از مشاغل را محدود کرده، حضور زنان در پارک‌ها و سالن‌های ورزشی را منع کرده و به زنان دستور داده‌اند در اماکن عمومی لباس‌‌هایی به تن داشته باشند که سر تا پای آن‌ها را بپوشاند.

شورای امنیت در ادامه بیانیه خود اعلام کرد از مأموریت سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان موسوم به یوناما به طور کامل حمایت می‌کند. در این بیانیه آمده است:

«اعمال محدودیت‌ها برای زنان با تعهدات طالبان در قبال مردم افغانستان و همچنین انتظارات جامعه بین‌المللی در تضاد است.»

یوناما نیز از دولت طالبان خواسته است که ممنوعیت اشتغال زنان در سازمان‌‌های خصوصی و نهادهای خیریه را لغو کند. یوناما در این بیانیه یادآوری کرده:

«میلیون‌ها افغان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند و رفع موانع برای تداوم کمک‌رسانی به مردم نیازمند حیاتی است.»

افغانستان با یکی از بدترین بحران های بشری در جهان مواجه است. سازمان‌های غیردولتی مانند سازمان حفاظت از کودکان، شورای پناهندگان نروژ، CARE، کمیته بین‌المللی نجات و Afghanaid بعد از تسلط طالبان بر افغانستان در ارائه کمک به میلیون‌ها نفر نقش داشتند. این موسسات یکشنبه گذشته فعالیت خود در افغانستان را به تعلیق درآوردند.

کمیته بین‌المللی نجات بیش از هشت هزار نفر از جمله سه هزار زن افغانستانی را در استخدام خود دارد.

فعاان حقوق زن: صدور بیانیه کافی نیست

به گزارش روزنامه هشت صبح، فعالان حقوق زن در افغانستان می‌گویند که واکنش‌های کشورها و سازمان‌ها متمرکز بر صدور «بیانیه‌ها» و «ابراز نگرانی»‌هایی شده است. فوزیه کوفی، رهبر حزب موج تحول و یکی از فعالان حقوق زن، در مصاحبه با روزنامه هشت صبح گفت:

«طالبان افغانستان را نه‌تنها از لحاظ اجتماعی و حقوق زن، بلکه از لحاظ امنیتی – اقتصادی و نیروی بشری به قرن‌ها عقب برده‌‌اند و متاسفانه دنیا هم در این زمینه خاموش است و اعلامیه‌هایی را که نشر می‌کنند، به درد نمی‌خورند. من فکر می‌کنم دنیا باید عمل ‌کند.»

کوفی طالبان را به نقض توافق‌نامه دوحه میان این گروه و امریکا متهم کرد و از سازمان ملل خواست که طالبان را برای نقض این توافق‌نامه مجبور به پاسخگویی کند.   

زرقا یفتلی، یکی دیگر از فعالان حقوق زن، به روزنامه هشت صبح گفت:

« آن‌چه امروز ما از جهان می‌خواهیم، این‌ است که به اظهار نظرهایی ‌که هیچ فرقی با اظهار نظر شهروند افغانستان ندارد، خاتمه ببخشند. اگر واقعاً می‌خواهند با زنان و مردم افغانستان همکاری کنند، در عمل ثابت بسازند و نشان بدهند که از مردم افغانستان حمایت می‌کنند.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.