ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حکم اعدام شاکر بهروز، زندانی سیاسی کُرد در دیوان عالی کشور نقض شد

حکم اعدام این زندانی سیاسی که در تیر ماه ۱۴۰۱ از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب ارومیه به اتهام «بغی» از طریق عضویت در یکی از احزاب اپوزیسیون کُرد صادر شده بود، در دیوان عالی کشور نقض شد.

بنا بر گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، هفته گذشته شعبه اول دیوان عالی کشور پس از بررسی درخواست فرجام‌خواهی شاکر بهروز، زندانی سیاسی کرُد محکوم به اعدام، این حکم را نقض و به دادگاه هم‌عرض در ارومیه ارجاع داده است.

حکم اعدام این زندانی سیاسی در تیر ماه ۱۴۰۱ از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب ارومیه به اتهام «بغی» از طریق عضویت در یکی از احزاب اپوزیسیون کُرد صادر شده بود.

شاکر بهروز، شهروند کُرد اهل ارومیه، در پاییز ۱۳۹۷ پس از دریافت «امان‌نامه» از اقلیم کردستان عراق به ایران بازگشت و خود را به اداره اطلاعات ارومیه معرفی کرد. او بازداشت و پس از ۱۴ روز بازجویی در بازداشتگاه این نهاد امنیتی آزاد شد.

با گذشت سه ماه از آزادی شاکر بهروز، او بار دیگر در تاریخ ۲۸ بهمن به وسیله نیروهای حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران و به اتهام «قتل یکی از اعضای سپاه پاسداران» بازداشت و به مدت یک سال و ۱۸ روز در بازداشتگاه این نهاد امنیتی واقع در پادگان المهدی سپاه پاسداران ارومیه تحت بازجویی و شکنجه‌های شدید جسمی و روحی برای ارائه اعتراف اجباری قرار گرفت.

این زندانی سیاسی کُرد پس از پنج ماه بازداشت در شعبه دوم دادگاه انقلاب اسلامی ارومیه در یک جلسه کوتاه چند دقیقه‌ای به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» از طریق عضویت در حزب دموکرات کردستان ایران به پنج سال حبس محکوم شد.

سازمان اطلاعات سپاه پاسداران اما در سناریوی امنیتی جدیدی شاکر بهروز را به «بغی» از طریق عضویت در سازمان کومله و «قتل» یک عضو سپاه پاسداران متهم کرد. این زندانی سیاسی بابت هر یک از این اتهام‌ها در دو پرونده جدا به اعدام محکوم شد. این حکم اما تیر ماه امسال در دیوان عالی کشور نقض و برای بررسی مجدد به دادگاه انقلاب اسلامی ارومیه ارجاع شد.

در تاریخ ۸ تیر سال جاری شاکر بهروز برای اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شد. روز بعد با تلاش گسترده معتمدین و مردم، اولیای دم با حضور در دفترخانه رسمی اسناد ۸۴ سیلوانه ارومیه ضمن انصراف خود از شکایت علیه این زندانی سیاسی به اتهام «قتل عمد»، رضایت کامل و بی‌قید و شرط خود در خصوص او را اعلام کردند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.