ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در پی جهش قیمت ارز، رئیس کل بانک مرکزی تغییر کرد

دولت در ترازکردن دخل‌وخرج کشور مشکل دارد و افزایش قیمت ارز در روزهای اخیر بی‌سابقه بوده است. پازل وضعیت نابه‌سامان اقتصاد ایران با کنار کشیدن علی صالح‌آبادی، رئیس بانک مرکزی کامل‌تر شد.

مصطفی قمری‌وفا، سخنگوی بانک مرکزی پنج‌شنبه ۸ دی گفت:

«هیئت دولت با پذیرش استعفای علی صالح‌آبادی، محمدرضا فرزین را به‌عنوان رئیس‌ کل جدید بانک مرکزی انتخاب کرد.»

محمدرضا فرزین از سال گذشته به این سو مدیرعامل بانک ملی بوده است. او در دولت دهم معاونت اقتصادی وزیر اقتصاد و دبیری ستاد هدفمند کردن یارانه‌ها را برعهده داشت.

گفته می‌شود که یکی از دلایل مهم کنار کشیدن صالح‌آبادی از سمت ریاست بانک مرکزی افزایش شدید قیمت ارز در روزهای اخیر است.

روز گذشته چهارشنبه ۷ دی‌ماه، دلار در بازار ارز ایران یک رکورد جدید ثبت کرد و در آخرین ساعات کاری بازار ۴۴ هزار تومان معامله شد.

روز پنج‌شنبه ۸ دی ماه احتمالاً با مداخله بانک مرکزی قیمت دلار کمی کاهش یافت و بعد از ظهر به ۴۳ هزار و ۱۲۰ تومان رسید.

افزایش جهش‌وار قیمت دلار در شرایطی است که دولت گفته بود ذخایر اسکناس بانک مرکزی بیشتر از همیشه است و برای کسری بودجه خود پول چاپ نمی‌کند.

شایعه استعفای علی صالح‌آبادی نیز از آغاز روند دوباره کاهش دوباره پول ملی سر زبان‌ها افتاد.

همزمان با گرانی دلار بازار موبایل، کامپیوتر و حتی گوشت نیز بحرانی و کمبود داروهای حیاتی یا اقلامی مانند شیرخشک وارداتی نیز تشدید شد.

ادامه تردیدها درباره آینده بازار نفت و آینده برجام و همچنین کسری بودجه دولت و احتمال قوی تلاش دولت‌ برای جبران آن در سه ‌ماهه پایان سال، از جمله عواملی هستند که گفته می‌شود بر بازار ارز تأثیرگذارند. مجموعه این عوامل به‌همراه تورم شدید در کشور و سقوط ارزش ریال نشان می‌دهند که دولت توان ایجاد توازن در دخل‌وخرج کشور را ندارد.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی در ماه‌های اخیر با فروش اوراق ارزی و اوراق سکه تلاش کرد تا بتواند بر بازار تأثیرات بیشتری بگذارد. اما حتی حذف قیمت ارز صرافی از سایت بانک مرکزی نیز نتوانست روند رو به رشد قیمت ارز را مهار نماید.

این در حالی است که علی بهادر جهرمی، سخنگوی دولت سیزدهم چهارشنبه شب ۷ دی با مسخره خواندن قیمت‌های کنونی دلار گفت که حباب ارزی فعلی ریشه در واقعیت اقتصادی ندارد و همکارانش در دولت توانسته‌اند در یک سال گذشته قطار اقتصادی کشور را به ریل صحیح باز گردانند.

علی صالح‌آبادی نیز پیش از این مدعی شده بود که مشکل بازار ارز به‌زودی حل می‌شود. او برنامه دولت برای کنترل روند شتابان افزایشی نرخ دلار را افزایش سود بانکی، مالیات‌ستانی از مبادله ارز و مدیریت مبادله عنوان کرد اما نگفت که این برنامه‌ها از چه زمانی اجرا خواهند شد و چگونه می‌توانند سقوط ریال را متوقف کنند.

صالح‌آبادی در جلسه غیرعلنی مجلس نیز «اغتشاشات و ناآرامی‌های ماه‌های گذشته، تصمیمات اخیر چین و خروج سرمایه از کشور» را به عنوان اصلی‌ترین دلایل افزایش نرخ ارز در روزهای گذشته عنوان کرده بود.

علی صالح‌آبادی ۱۴ مهرماه ۱۴۰۰ با رأی اعتماد هیئت دولت به‌عنوان رئیس کل بانک مرکزی منصوب شده بود.

 تجربه‌های گذشته نشان می‌دهند که تغییر رئیس بانک مرکزی تأثیر چندانی بر رویکردها و سیاست‌های اقتصادی جمهوری اسلامی نخواهد گذاشت. تغییر در وضعیت اقتصاد نابه‌سامان نیازمند تغییرات جدی در سیاست‌های کلان داخلی و خارجی دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرهاد - فرهادیان

    مشکل کسی ست که می گفت پول چاپ کنید و با دنیا قطع رابطه کنید فقط ارتباطات نظامی و امنیتی با دنیا داشته باشید برای سرپوش گذاشتن به جنایتها در سطح بین المللی رشوه بدهید و در کشورهای خاص اغتشاش ایجاد کنید هر چه هم می توانید جیب مردم ایران و مناطق تحت نفوذ مانند سوریه و لبنان را نیز علاوهبر مردم ایران خالی کنید حالا این کشتی به گل نشسته است و با رنگ کردن ایوان پی شکسته مرمت نمی شود