ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازداشت‌های گسترده در زاهدان به اسم کنترل «اراذل و اوباش»

منابع حکومتی می‌گویند نیروهای امنیتی سیستان و بلوچستان بیش ‌از ۱۰۰ نفر از «اراذل اوباش و اتباع بیگانه غیرمجاز» را در زاهدان دستگیر کرده‌اند. منابع بلوچ می‌گویند این افراد فاقد شناسنامه هستند و حکومت آن‌ها را با عنوان «اراذل و اوباش» دستگیر کرده است. کودکان نیز در میان بازداشت‌شدگان هستند.

به‌گزارش «کمپین فعالین بلوچ»، نیروهای امنیتی در زاهدان از روز دوشنبه ۱۲ دی صدها تن از شهروندان بلوچ، از جمله شماری از کودکان که بیشتر آن‌ها فاقد شناسنامه هستند را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند.

براساس این گزارش، نیروهای امنیتی بیشتر این افراد را هنگام بازداشت کتک زده‌اند. همچنین نیروهای نظامی در فلکه کارگر زاهدان با زیرگرفتن شماری از کارگران بلوچ با خودرو، پس از زخمی کردن کارگران آن‌ها را بازداشت کردند.

«کمپین فعالین بلوچ» می‌گوید بسیاری از این بازداشت‌شدگان شناسنامه ندارند و مقامات قضایی و نظامی سیستان و بلوچستان آن‌ها را «اتباع بیگانه» عنوان کرده‌اند.

این گزارش می‌افزاید، جمهوری اسلامی در حال گرفتن اعترافات اجباری و مصاحبه با بازداشت‌شدگان در مقابل تلویزیون و پرونده‌سازی علیه آن‌ها است.

بنا بر اظهارات برخی مسئولان جمهوری اسلامی بیشترین آمار مربوط به افراد بی‌شناسنامه مربوط به استان سیستان و بلوچستان است و رضا راحت‌دهمرده مدیرکل ثبت‌احوال سیستان‌ و بلوچستان پیش‌تر در این‌باره گفته بود که زاهدان، چابهار، دشتیاری، سراوان و هیرمند ۶۵ درصد پرونده‌های ثبت‌شده برای افراد بدون شناسنامه‌ را در استان به خود اختصاص داده‌اند. او همچنین گفته بود کمتر از ۳۰۰ پرونده ثبت‌شده برای بی‌شناسنامه‌ها نیز مربوط به ۱۴ شهرستان در سیستان و بلوچستان است.

تاکنون هویت ۲۰ تن از بازداشت‌شدگان برای «کمپین فعالین بلوچ» احراز شده است. این افراد از خیابان‌های کوثر، کشاورز، بعثت، پارک کودک، پارک سید احمد، بازار مشترک، کریم‌آباد و... بازداشت شده‌اند.

در همین حال، اداره‌ کل اطلاعات سیستان و بلوچستان نیز شامگاه چهارشنبه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد:

«در پی سلسله اقدامات اطلاعاتی و همکاری عملیاتی یگان‌های عمل‌کننده سپاه و فراجا، بیش‌از ۱۰۰ نفر از اراذل اوباش و سارقان مسلح و اتباع بیگانه غیرمجاز در زاهدان دستگیر شدند.»

این اطلاعیه افزود بیشتر کسانی که دستگیر شدند از «اتباع بیگانه غیرمجاز ساکن در حاشیه زاهدان بودند» و «نقش مؤثری در ناامنی، ایجاد رعب و وحشت و سرقت‌های به عنف در زاهدان داشتند».

اداره‌ کل اطلاعات سیستان و بلوچستان در پایان افزوده است:

«اقدامات اطلاعاتی عملیاتی مشترک با همکاری سپاه و فراجا در برخورد با عناصر مخل امنیت با جدیت و اقتدار در دستور کار قرار دارد.»

بازداشت‌های گسترده در زاهدان در حالی انجام می‌شود که سیستان و بلوچستان در اعتراضات سراسری جاری در کشور که ۱۱۲ روز از آن می‌گذرد نقش برجسته‌ای داشته و تقریباً هر هفته در آن تظاهرات اعتراضی برگزار شده است. همچنین براساس آمار سازمان حقوق بشر ایران، این استان در طول جنبش سراسری بیشترین کشته را داده است و دست‌کم ۱۲۸ نفر در این مدت در سیستان و بلوچستان کشته شده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.