ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کانادا دو فرد و سه نهاد دیگر جمهوری اسلامی را تحریم کرد

دولت کانادا این بار دستگاه تبلیغاتی حکومت ایران را هدف قرار داد. روزنامه ایران، هیأت نظارت بر مطبوعات وزارت ارشاد اسلامی، بنیاد ۱۵ خرداد و همچنین معاون وزیر ورزش و مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور ارتباطات بین‌الملل تحریم شدند.

وزارت امور خارجه کانادا دوشنبه ۱۹ دی / ۹ ژانویه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور دو فرد و سه نهاد جمهوری اسلامی ایران را به دلیل نقض حقوق بشر تحریم کرد.

ملانی جولی وزیر امور خارجه کانادا در این بیانیه گفت:

«رژیم ایران باید سرکوب وحشتناک اعتراضات را متوقف کند.»

دولت فدرال کانادا در بیانیه‌ خود گفته است دو مقام و سه نهاد ایرانی که تحریم شده‌اند در «سرکوب وحشیانه صداهای شجاع ایرانی‌ها»، «همدست» هستند.

در این بیانیه آمده است:

«علیرغم محکومیت نقض فاحش و نظام‌مند حقوق بشر در ایران توسط جامعه بین‌المللی، رژیم همچنان به سرکوب اعتراضات ادامه می‌دهد و از تبلیغات برای فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده در داخل و خارج استفاده می‌کند.»

دو فردی که روز دوشنبه تحریم شدند وحید یامین‌پور، مقام تبلیغاتی حکومت که برای صدا و سیمای جمهوری اسلامی فعالیت می‌کرد و معاون کنونی وزیر ورزش و جوانان؛ و همچنین محسن قمی، یکی از مقام‌های ارشد نظام که به‌عنوان مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور ارتباطات بین‌الملل نیز فعالیت می‌کند، هستند.

اتاوا این دو نفر را به‌عنوان بازوهای تبلیغات حکومت ایران تحریم کرده است.

همچنین سازمان‌های تحریم‌شده عبارتند از: بنیاد ۱۵ خرداد که از پرداخت مالیات در ایران معاف است؛ روزنامه ایران، وابسته به خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا)؛ و هیأت نظارت بر مطبوعات، نهادی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی که در سانسور مطبوعات دست دارد.

مقام‌های کانادایی می‌گویند قانون مطبوعات رژیم ایران این اختیار را دارد که در صورتی که اعضای هیأت نظارت بر مطبوعات محتوای منتشرشده در مطبوعات را مضر به «بنیادهای جمهوری اسلامی» یا توهین به رهبر و مقام‌های حکومتی ایران تلقی کنند، خودسرانه آن‌ها را تعطیل کند.

در بیانیه وزارت خارجه کانادا آمده است:

«کانادا به هماهنگی با شرکای بین‌المللی خود ادامه خواهد داد تا اطمینان یابد که رژیم ایران به نقض فاحش و نظام‌مند حقوق بشر و اقداماتی که همچنان صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کند، پاسخگو خواهد بود.»

پیش از این دولت کانادا ۱۲۵ فرد و ۱۸۶ نهاد ایرانی از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دستگاه امنیتی، اطلاعاتی و اقتصادی رژیم را تحریم کرده بود.

روز دوشنبه قوه قضائیه ایران برای سه نفر دیگر از بازداشت‌شدگان در اعتراضات اخیر به نام‌های صالح میرهاشمی بلطاقی، مجید کاظمی شیخ شبانی و سعید یعقوبی کردسفلی حکم اعدام صادر کرد.

جمهوری اسلامی در تلاش برای سرکوب اعتراضات سراسری جاری در ایران شنبه ۱۷ دی / ۷ ژانویه نیز محمدمهدی کرمی و محمد حسینی را به دار آویخت.

فعالان حقوق بشر سرکوب‌های ایران را تلاشی برای ارعاب معترضان و ایجاد ترس در مردم به‌مظنور پایان دادن به اعتراضات می‌دانند. با وجود تشدید سرکوب‌ها اعتراضات همچنان ادامه دارد.

روز دوشنبه آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان نیز اعلام کرد که دستور احضار دوباره سفیر جمهوری اسلامی در برلین را  صادر کرده است تا محکومیت اعدام‌ محمدمهدی کرمی و محمد حسینی و پیامدهای احتمالی سرکوب وحشیانه و ارعاب مردم ایران به او ابلاغ شود. آنالنا بربوک گفت:

«رژیمی که جوانان خود را برای مرعوب کردن مردمش به قتل برساند، آینده‌ای ندارد.»

روز دوشنبه همچنین علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی گفت گروهی خائن و وابسته به دشمنان او و حکومتش برای از بین بردن نقاط قوت جمهوری اسلامی به خیابان آمده‌اند. او گفت دستگاه‌های مسئول باید با این خیانت به جدیت برخورد کنند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرهاد - فرهادیان

    امیدواریم که هر چه زودتر ماهواره ها پخش کانالهای رادیو تلویزیونی جمهوری اسلامی را قطع نمایند