ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

برخی اسناد کشف‌شده از دوره اشتغال بایدن در مقام معاون اوباما، به ایران مربوط می‌شوند

در اندیشکده‌ای در واشنگتن اسناد طبقه‌بندی شده‌ای از دوران فعالیت جو بایدن در مقام معاون باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا کشف شده است که گفته می‌شود برخی از آن‌ها به ایران مربوط است. بایدن گفته است در این زمینه همکاری خواهد کرد.

۱۱ آبان / ۲ نوامبر گذشته، در مرکز «پن بایدن»، اندیشکده‌ وابسته به دانشگاه پنسیلوانیا حدود ۱۰ سند یافت شد که اسناد طبقه‌بندی‌‌شده محسوب می‌شوند. این اسناد مربوط به سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ هستند و اکنون خبر کشف آن در رسانه‌های آمریکا منتشر شده است. جو بایدن، رئیس جمهوری کنونی در آن زمان به‌عنوان معاون باراک اوباما، رئیس جمهوری وقت در این اندیشکده کار می‌کرد.

ریچارد ساوبر، مشاور حقوقی جو بایدن ضمن اعلام این‌که «کاخ‌سفید با آرشیو ملی و وزارت دادگستری همکاری می‌کند»، گفت در همان روز کشف اسناد، آرشیو ملی در جریان قرار گرفت و صبح روز بعد اسناد در اختیار آن قرار گرفت.

مریک گارلند، وزیر دادگستری آمریکا نیز دستور داده است که جان لاوش، دادستان فدرال شیکاگو که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا او را منصوب کرده است، این اسناد را بررسی کند و پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) نیز تحقیقات در این زمینه را آغاز کرده است.

شبکه خبری سی‌ان‌ان آمریکا به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد که این اسناد شامل یادداشت‌های اطلاعاتی آمریکا و مطالب توجیهی در مورد ایران، اوکراین و بریتانیا بود. همچنین در آن‌ها مدارک شخصی و خانوادگی جو بایدن از جمله چگونگی تشییع و دفن او پس از مرگ دیده می‌شود.

 شبکه سی‌بی‌اس نیز به نقل از یک منبع ناشناس گفته است هیچ کدام از این اسناد حاوی اطلاعات محرمانه هسته‌ای نیستند.

بایدن در اولین اظهارنظر خود پس از کشف این اسناد گفت:

«در این‌باره اطلاعاتی به من داده شد و با تعجب متوجه شدم که اسناد دولتی وجود دارد که به آن دفتر برده شده است.»

او افزود که نمی‌داند در اسناد چیست و وکلایش به او پیشنهاد کرده‌اند که پرسشی مطرح نکند.

بایدن در نشست خبری مشترک با رهبران مکزیک و کانادا به خبرنگاران گفت این اسناد طبقه‌بندی‌شده را جدی می‌گیرد. او افزود:

«ما در حال همکاری کامل با بررسی اسناد هستیم که امیدوارم به‌زودی به پایان برسد.»

تحقیقات جدید در مورد اسناد تازه کشف‌شده در حالی انجام می‌شود که وزارت دادگستری در حال تحقیق در مورد نگهداری اسناد محرمانه در ویلای شخصی دونالد ترامپ در فلوریدا است. با وجود درخواست وزارت دادگستری، ترامپ پس از پایان دوران ریاست‌جمهوری خود حاضر نشده بود این اسناد را به آرشیو ملی تحویل دهد.

دونالد ترامپ درباره کشف اسناد طبقه‌بندی‌شده در مرکز «پن بایدن» با کنایه به تفتیش ویلایش گفت:

«اف‌بی‌آی چه زمانی چند اقامتگاه جو بایدن یا حتی کاخ سفید را تفتیش خواهد کرد؟»

با این حال اسناد مربوط به بایدن با اسناد به‌دست آمده از ویلای ترامپ متفاوت است: به نظر نمی‌رسد بایدن اسناد طبقه‌بندی‌شده را به‌منظور سوء استفاده حفظ کرده باشد. همچنین بایدن در برابر بازگرداندن این اسناد به دولت مقاومت نکرده است.

روزنامه واشنگتن‌پست پیش از این فاش کرده بود که دست‌کم یکی از اسنادی که دونالد ترامپ پس از پایان دوران ریاست جمهوری با خود برده است، اطلاعات حساسی را درباره برنامه هسته‌ای ایران فاش می‌کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.