ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بیش از ۷۰۰ شخصیت ادبی و فرهنگی سراسر جهان خواهان اعتراض برای توقف قتل‌های حکومتی در ایران شدند

این بیانیه از نهادهای بین‌المللی حقوق بشری، هنرمندان، روشن‌فکران و چهره‌های دانشگاهی، رسانه‌ای، ادبی، فرهنگی و هنری و نیز افکار عمومی جهانیان می‌خواهد با اعتراض علنی و به هر طریق ممکن مانع از ادامه‌ی این کشتار ظاهرا قانونی شوند.

بیش از ۷۰۰ شخصیت ادبی، هنری و فرهنگی از کشورهای مختلف که در میان آنها نام نویسندگان مشهور آمریکایی چون پل آستر، سیری هاستوت و چارلز برنستین دیده می‌شود، از نهادهای حقوق بشری و بین‌المللی و چهره‌های فرهنگی سراسر جهان خواستند مانع از ادامه اعدام معترضان در ایران شوند.

در این بیانیه که نویسندگان عضو شعبه‌های انجمن جهانی قلم (پن) آلمان، فرانسه، دانمارک، نروژ و فنلاند از جمله کاترین هسه و کارسته لوکن استرام روسای انجمن قلم دانمارک و نروژ به همراه شخصیت‌های فرهنگی هنری ایرانی داخل و خارج از کشور آن را امضا کرده‌اند، تاکید شده است: «جمهوری اسلامی که خیز بلندی برای دریغ حق زندگی از مخالفان خود برداشته، تنها در صورتی شهامت تداوم اجرای این احکام اعدام را خواهد داشت که هیچ ترسی از بابت تحمیل هزینه‌ی جدی از طرف نهادهای بین‌المللی مسئول احساس نکند.»

این بیانیه از نهادهای بین‌المللی حقوق بشری، هنرمندان، روشن‌فکران و مشاهیر دانشگاهی، رسانه‌ای، ادبی، فرهنگی و هنری و نیز افکار عمومی جهانیان می‌خواهد با اعتراض علنی و به هر طریق ممکن مانع از ادامه‌ی این کشتار ظاهرا قانونی شوند.

متن کامل این نامه به شرح زیر است:

«در قاموس بشریت، جان انسان با ارزش‌ترین دارایی اوست؛ به همین دلیل، هر اندیشه و آیینی با نهیب منع از کشتن انسان آغاز می‌شود. اما امروز در نقطه‌ی دردناکی از تاریخ ایستاده‌ایم که ملتی ناگزیر است زندگی را در قامت مطالبه‌ای انقلابی و به عنوان بخش کانونی شعار خویش، یعنی «زن، زندگی، آزادی»، در خیابان فریاد بزند و جان برکف به سودای یافتن این گوهر پر بها هزینه بپردازد. زنان و مردان ایرانی از هر قشر و گروه سنی و صنفی، از دانشجو و دانش‌آموز، استاد و کارگر گرفته تا هنرمند، نویسنده، پزشک و ورزشکار با هر اندیشه و عقیده‌ای، دوشادوش هم بیش از دو ماه است که زندگی را، در همه جا، فریاد می‌زنند و به سرکوب و خشونت و سانسور «نه» می‌گویند، اما حاکمان این سرزمین از هر سو، مرگ را به سوی‌شان روانه می‌کنند. درخیابان‌های این سرزمین، شبانه‌روز، مرگ به شمایل گلوله و گازهای سمی، به معترضان حواله می‌شود و در زندان‌هایش با شکنجه، تجاوز، تحقیر و درن هایت احکام وحشیانه اعدام، سراغ از مردمی به جان آمده، می‌گیرد.

در شرایطی که نزدیک به ۴۰ حکم قضایی سنگین با عناوین ساختگی و غیرحقوقی نظیر «افساد فی‌الارض»، «محاربه» و «بغی» گریبانِ معترضان صلح‌جو، آزادی‌طلب و زندگی‌خواه ایرانی را گرفته است و علاوه‌ بر کشته‌شدن زندانیان معترض به وحشیانه‌ترین نحو قابل‌‌تصور که فیلم تن‌های سیاه از شکنجه‌شان بر تخت غسال‌‌خانه‌ها رسانه‌ای و فراگیر شده‌، کشتگانی چون شادمان احمدی، که در تاریخ ۱۷ آذر در دهگلان ربوده شد، در زندان و زیر دست شکنجه‌گران به قتل رسید، و نیز به نحوی دقیقاً مشابه، قتل وحشیانه‌ی معترض بازداشتی سردشتی، شهریار عادلی، در تاریخ ۱ آذر، و همزمان اعدام همراه با اعتراف اجباری و فرآیند دادرسی غیرقانونی و بدون حق دیدار با وکیل و مملو از شکنجه‌ی شدید جسمی و پرونده‌سازیِ محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد تنها در ظرف سه روز، در کنار خبر اعدام سه برادر با نام‌های انوشیروان، ناصر و عمر در زندان زاهدان (و این فقط سیاهه‌ای از انسان‌کشی‌های اخیر و از درون زندان‌هاست). چند هفته بعد نیز همین رفتار با اعدام ظالمانه محمدمهدی کرمی و سیدمحمد حسینی، باز هم در محکمه‌ای نمایشی و بدون‌ وکیل تکرار می‌شود.

ما، جمعی از اهل ادبیات، هنر، رسانه، دانشگاه و فرهنگ، ضمن محکوم‌کردن سرکوب و کشتار وحشیانه‌ی مردم بی‌گناه ایران در ماه‌های گذشته، به‌ویژه سرکوب و جنایات بی‌حدوحصری که بر مردم ستم‌دیده‌ی کردستان و سیستان و بلوچستان رفته و می‌رود، مستقیماً نهادهای بین‌المللیِ حقوق‌بشری، هنرمندان، روشن‌فکران و مشاهیر دانشگاهی، رسانه‌ای، ادبی، فرهنگی و هنری، و نیز افکار عمومی جهانیان را خطاب می‌کنیم و آشکارا می‌گوییم: از نظر ما، جمهوری اسلامی که خیز بلندی برای دریغِ حق زندگی از مخالفان خود برداشته، تنها در صورتی شهامت تداومِ اجرای این احکام اعدام را خواهد داشت که هیچ ترسی از بابت تحمیل هزینه‌ی جدی‌ از طرف نهادهای بین‌المللیِ مسئول احساس نکند. 

درست به‌همین علت، ادامه‌ی این قتل‌های حکومتی را به‌معنای کم‌کوشی، مماشات، و انفعال نهادهای بین‌المللی مسئول می‌دانیم، و قاطعانه از آن‌ها می‌خواهیم که وظیفه‌ی جهانی و ابتدایی خود را که بر مبنای منشور جهانی حقوق بشر و الحاقات آن، محافظت از حیات و حقوق اولیه‌‌‌ی همه‌ی انسان‌هاست هرچه سریع‌تر انجام دهند و مانع از ادامه‌ی این کشتار ظاهرا قانونی شوند.»

برای مشاهده لیست کامل امضاکنندگان اینجا کلیک کنید.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.