ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مرگ ۱۷ کارگر در ۲۱ روز: آتش‌سوزی در کارگاه‌ها و ایمن نبودن وسایل گرمایشی عامل مرگ کارگران

نرخ حوادث مرگبار برای کارگران در زمستان امسال بسیار بیشتر از سال‌های قبل گزارش شده و وسایل گرمایشی ناایمن، کارگران را قربانی می‌کند.

غروب سه‌شنبه ۲۰ دیماه، حادثه آتش سوزی در  شرکت لابراتورهای «سیانس» در شهرک صنعتی البرز قزوین، منجر به مرگ چهار کارگر و سوختگی بالای دو کارگر دیگر شد که ناشی از «انفجار گاز پروپان ناشی از سوراخ نمودن ظروف اسپری‌های تتراسایکلین برگشتی از سوی مشتری» بود. این شش کارگر مشغول بازیابی و خالی کردن مایع درون ظروف با یک قطعه فلزی شبیه گوه بوده‌اند تا گاز آن‌ها تخلیه شود که ناگهان با حرارتِ بخاری هیزمی که آنها برای گرم کردن محیط کار خود ایجاد کرده بودند، این ظروف یکی پس از دیگری منفجر شدند. علاوه بر چهار فوتی، دو کارگر هم در این حادثه مصدوم شدند که حال یکی از آن‌ها وخیم گزارش شده است.

کمی پیش‌تر، در حادثه‌ مینی‌بوس زنان میوه‌چین بروجن یک «گازپیک‌نیکی» تنها وسیله‌ گرمایش خودروی حمل و نقل کارگران زن بود که با یک تکان کوچک منفجر شد و شش زن جان باختند.

طبق گزارشی که خبرگزاری ایلنا منتشر کرده، در زمستان و پاییز امسال، تقریباً هر دو روز، یک حادثه‌ انفجار و آتش‌سوزی روی داده که منجر به مرگ یا مصدومیت تعدادی از کارگران شده است.

۱۸ دی، چهار کارگر یک کارگاه زغالسازی درحوالی روستای «کورانه» بر اثر انفجار منبع گاز به شدت مصدوم شدند. در همان روز، یک آتش‌سوزیِ دلخراش دیگر در خط لوله پنتان پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس موجب مرگ یک کارگر واحد تعمیرات شد.

چهار روز قبل، چهاردهم دی ماه، بازهم در یک حادثه‌ دیگر، سه کارگر قربانی ناایمنی وسایل گرمایشی و آتش‌سوزی شدند؛ آتش سوزی در کانکس استراحت کارگران معدن خاک صنعتی فاطمیه واقع در جاده اردکان به چوپانان، منجر به مرگ سه کارگر شد؛ در این معدن، کارگران در کانکس‌های استراحت از حداقلی‌ترین امکانات گرمایشی محروم بوده‌اند.

یک روز قبل، سیزدهم دیماه، سه کارگر کچ کار درشهرک «سنقرآباد» بخش بیستون از توابع شهرستان هرسین استان کرمانشاه هنگام استراحت بر اثر استنشاق گاز سمی در محل سکونت جان خود را از دست دادند. در همان روز انفجار کوره ذوب آهن در کارخانه «ذوب ریزان شرق پایتخت» واقع در بخش ایوانکی شهرستان گرمسار منجر به مرگ یک کارگر و مصدومیت پنج کارگر دیگر شد.

دهم دی، دو کارگر یک کارواش در اسلام آباد غرب بر اثر گازگرفتگی جان باختند. چهارم دی، هفت نفر از کارگران معدن سنگ فلورین واقع در روستای تویه دامغان در محل استراحتگاه‌شان با یک بخاری نفتی چکه‌ای اقدام به گرم کردن خود کرده بودند که بخاری به دلیل جمع شدن گاز ناگهان منفجر شد و سه کارگر جان باختند. در همین روزها دو نفر از مصدومان حادثه‌ مینی‌بوس بروجن نیز پس از تحمل چندین روز رنج و درد، در بیمارستان جان باختند.

با این حساب، از ابتدای دی تا روز ۲۱ دی ماه، هفده کارگر بر اثر آتش‌سوزی، انفجار یا استنشاق گاز سمی جان خود را از دست داده‌اند و البته علاوه بر این موارد، کارگران دیگری به دلایلی غیر از این هم جان باخته‌اند.

ضعف نهادی کارگران در پیگیری حقوق صنفی، ضعف ایمنی کارگاهی و غفلت مرگبار کارفرمایان و ضعف نظارتی نهادهای متولی به خصوص وزارت کار از دلایل مهم نبود ایمنی برای کارگران است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.