ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعلام اعتصاب غذای سیامک نمازی در نامه‌اش به بایدن: زندانبان‌ها طعنه می‌زنند که آمریکا تو را فراموش کرده

سیامک نمازی در نامه سرگشاده‌ای به جو بایدن از او خواست که به فکر آزادی او و دیگر گروگان‌ها باشد. او نوشته که جمهوری اسلامی در سرکوب خواست مردم ایران برای تأمین حقوق اولیه‌شان هم ظالمانه و وحشیانه برخورد می‌کند.

سیامک نمازی، شهروند ایرانی-آمریکایی زندانی در ایران از اعتصاب غذای هفت روزه خود خبر داد. او از روز دوشنبه ۲۶ دی‌ماه اعتصاب غذایش را آغاز کرد و از جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا خواست تا اولویت بیشتری به پرونده آزادی او بدهد.

سیامک نمازی در نامه‌ای سرگشاده خطاب به بایدن نوشت: «تنها چیزی که می‌خواهم، یک دقیقه از وقت شما در هفت روز آینده است که به فکر مصیبت‌های گروگان‌های آمریکایی در ایران باشید. فقط رئیس‌جمهوری ایالات متحده است که این قدرت را دارد که اگر تصمیمش را گرفته باشد ما را به خانه بازگرداند.»

سازمان اطلاعات سپاه سیامک نمازی را در مهرماه ۱۳۹۴ به اتهام جاسوسی و اقدام علیه امنیت ملی بازداشت کرد. سیامک نمازی سال‌‌ها به عنوان واسطه و دلال قراردادهای نفتی شرکت‌های عمدتاً غربی با جمهوری اسلامی در ایران و امارات متحده عربی فعال بود.

باقر نمازی، پدر این شهروند دو تابعیتی هم که برای پیگیری پرونده پسرش به ایران سفر کرده بود متعاقباً بازداشت شد و تا مهرماه امسال در بازداشت خانگی به سر می‌برد. او نهایتاً با میانجیگری عمان آزاد شد و به آمریکا بازگشت. مقام‌های جمهوری اسلامی مبادله او را رد کرده‌اند و می‌گویند باقر نمازی را به دلایل انسانی و پزشکی آزاد کرده‌اند. باقر نمازی، آخرین استاندار خوزستان در حکومت پهلوی دوم بود و بعد از انقلاب و خروج از کشور مدتی در نهادهای سازمان ملل و شرکت‌های مشاوره اقتصادی و سرمایه‌گذاری مشغول به کار بود.

در زمان آزادی باقر نمازی، به سیامک نمازی هم به صورت موقت مرخصی داده شد اما پس از رویداد آتش‌سوزی و حمله نیروهای امنیتی به زندان اوین، او مجدداً به زندان فراخوانده شد.

او اعتصاب غذایش را در سالگرد آزادی پنج آمریکایی دیگر در سال ۲۰۱۶ آغاز کرد. آزادی آن شهروندان آمریکایی به عنوان بخشی از توافق جانبی ایران و آمریکا در زمان مذاکرات برجام تلقی می‌شود. مقام‌های ایرانی و آمریکایی می‌گویند میان سرنوشت زندانیان دو تابعیتی با پرونده مذاکرات هسته‌ای ارتباط مستقیمی وجود ندارد.

پس از خروج آمریکا از برجام در سال ۱۳۹۷، پرونده شهروندان دوتابعیتی زندانی در ایران پیچیده‌تر از قبل هم شده است.

سیامک نمازی در بخشی از نامه‌اش به بایدن نوشته که زندانبان‌هایش با طعنه به او می‌گویند چرا آمریکایی‌ها اینقدر نسبت به تو بی‌عاطفه هستند: «زندانبان‌ها از طعنه زدن به من در مورد این واقعیت با گفتن جملاتی از این قبیل لذت می‌برند، "چطور آمریکای عزیز شما می‌تواند این‌قدر بی‌عاطفه باشد؟"» نمازی در نامه خود نوشت: «آن‌ها می‌گویند نه یک، بلکه دو رئیس جمهوری آمریکا دیگران را آزاد کردند اما شما را پشت سر گذاشتند.»

دولت بایدن از زمان روی کار آمدنش گفته که به دنبال احیای برجام است و به صراحت اعلام کرده که بدون آزادی آمریکایی‌های زندانی نمی‌تواند توافقی سر بگیرد. جمهوری اسلامی به طور کلی تابعیت مضاعف را به رسمیت نمی‌شناسد.

بایدن اما در هفته‌های گذشته و متأثر از اعتراضات سراسری در ایران از مرگ برجام سخن گفت. این موضوعی است که برای شهروندان دوتابعیتی زندانی در ایران می‌تواند به معنای پیچیده‌تر شدن روند مبادله و آزادیشان باشد.

نمازی در نامه‌اش خطاب به بایدن اشاره کوتاهی به موضوع اعتراضات سراسری و سرکوب وحشیانه جمهوری اسلامی هم کرده و نوشته است: «امروز تمام جهان شاهد است که این رژیم چقدر می‌تواند به کسانی که جرأت می‌کنند حقوق اولیه خود را مطالبه می‌کنند، پاسخ ظالمانه‌ای بدهد.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.