ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تجمع شبانه در تربت جام و تایباد در اعتراض به قطع گاز

پنج روز است هزاران خانوار در تربت جام و روستاهای تایباد با قطع گاز در سرما مانده اند.

 صبح دوشنبه ۲۶ دی، پس از آن که تجمع گروهی از مردم خشمگین تربت جام در اعتراض به قطعی گاز منازل‌شان با خشونت ماموران انتظامی مقابل فرمانداری مواجه شد، فرماندار تربت جام در پیامی تلویزیونی برای قطع گاز از مردم عذرخواهی کرد.

او وعده رسیدگی داد اما تاکید کرد «قطعی گاز براساس شبکه توزیع است و دست ما نیست. ممکن است یکروز طول بکشد یا ۱۶ روز». کمی بعد استاندار خراسان جنوبی مدعی شد «اکنون هیچ نقطه‌ای از این استان با قطعی گاز روبه‌رو نیست.»

معترضان دوشنبه شب در تربت جام و تایباد به خیابان آمدند و علیه سران حکومت شعار دادند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

همزمان با کاهش دمای هوا، گاز در ۵ استان ایران با افت شدید مواجه و در برخی مناطق قطع شد. در تربت جام ۲۵ هزار با قطع گاز مواجه شدند. گاز ساکنان ۷ روستای تایباد نیز از ۵ روز پیش قطع شده است.    

تجمع شبانه در تربت جام

در شرایطی که هزاران خانوار شامل کودکان و نوزادان در سرمای شدید با قطع گاز روبرو هستند، مسئولان حکومت به جای پذیرش مسئولیت و تلاش برای حل معضل گاز، با فرافکنی و طرح ادعاهای غیر واقعی بر زخم آنان نمک می‌پاشند.

یکی از معترضان در تجمع دوشنبه ۲۶ دی گفت: «۵ روز است گاز نداریم. برای گرم کردن کودکانمان از سشوار استفاده می‌کنیم.»

شنبه ۲۴ دی جلسه سران قوا برای بحث درباره مشگل کمبود گاز برگزار شد. یکشنبه ۲۵ دی، از تشکیل ستاد بحران خبر داد و وزیر انرژی در سفر به تربت جام، وعده رسیدگی داد.  

یکی از معترضانی که دوشنبه در تجمع مقابل فرمانداری شرکت داشت، گفت نوزاد سه‌روزه‌اش در سرما مانده و پرسید: «پس ستاد بحران برای چه تشکیل شده؟»

در پی قطع گاز، حکومت به مردم شهرها و روستاهایی که در سرما مانده بودند وعده توزیع نفت سفید و کپسول گاز را داد. معترضان می گویند توزیع گاز و نفت سفید یکی از معترضان در این ارتباط می گوید:

فرمانداری ماشین از کپسول پر کرده فقط نمایش می‌دهد که ما گاز تربت جام را حل کردیم در صورتی‌که یک کپسول به کسی نداده، الکی در سطح شهر دور می زنه که ما کپسول توزیع کردیم به هیچکس نداده ...

با قطع گاز و کاهش شدید دما، مردم به تهیه وسایل گرمایشی دیگر مانند بخاری نفتی، گاز پیک‌نیکی، کپسول گاز و هیتر اقدام کردند. به فاصله کوتاهی قیمت این وسایل به چند برابر رسید. تجارت نیوز نوشت قیمت چراغ نفتی ۱۲ برابر شده و به ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

تجمع شبانه مردم در تایباد در اعتراض به قطع گاز

دوشنبه تجمع کنندگان مقابل فرمانداری تربت جام، در اعتراض به وعده های بی عمل، به سوی ساختمان هلال احمر تربت جام رفتند و تلاش کردند برای دسترسی به چراغ نفتی و سایر وسایل گرمایشی وارد ساختمان هلال احمر شوند.

یکی از تجمع کنندگان مقابل فرمانداری تربت جام می گوید: «۷۵۰ هزارتومان کپسول گاز، هیتر برقی ۶۰۰هزارتومان. وقتی کارخانه خوابیده کارگر از کجا ۶۰۰ هزارتومان بدهد. گاز پیک‌نیک دانه‌ای ۱۰۰هزارتومان ... این چه قانونیه. در یحیی‌آباد گلخانه داریم همه گل‌ها نفله می‌شن ...»

مسئولان که هیچ توضیح قانع‌کننده‌ای ندارند، و با بی‌توجهی و بی‌مسئولیتی مشکلات تازه‌ای به سایر مشکلات مردم افزوده‌اند، هزاران خانوار در سرما مانده اند، در کنار انکار وجود مشکل، از مصرف «بی‌رویه» انرژی توسط خانوارها انتقاد کرده و مدعی شدند افت گاز ناشی از مصرف بالای مردم است. رسانه‌های دولتی مدام مردم را به صرفه‌جویی در مصرف گاز دعوت می کنند.

در کنار دعوت از مردم به صرفه‌جویی در مصرف انرژی، با تعطیل مدارس، کاهش ساعت کار ادارات و تعطیل کردن واحدهای تولیدی بار بیشتری بر دوش خانواده‌ها گذاشته شد. از یک سو از مردم خواسته می‌شود در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند از سوی دیگر معلمان، دانش‌آموزان و کارمندان ناگزیر شده اند برای تحصیل و کار در خانه بمانند.

وزارت آموزش و پرورش، آموزش مراکز آموزشی با تأسیسات گرمایشی گازسوز  را غیرحضوری کرده و از معلمان و دانش‌آموزان خواسته‌اند آموزش را در شبکه شاد انجام دهند. یک سوم کارکنان ادارات دولتی نیز به منظور صرفه‌جویی در مصرف گاز ادارات، به دورکاری موظف شده اند.

دوشنبه ۲۶ دی، استاندار خراسان رضوی اعلام کرد دستگاه‌های اجرایی، ادارات، بانک‌ها، مراکز آموزش عالی و نهادهای عمومی به‌جز مراکز امدادی، خدماتی، درمانی و شعب منتخب بانک‌ها استان سه‌شنبه ۲۷ دی ماه ۱۴۰۱ نیز تعطیل خواهد بود و کارکنان این مراکز دورکاری خواهند کرد.

شامگاه دوشنبه، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز  به مردم تربت جام وعده داد: «در تلاش هستیم تا ساعاتی دیگر گاز مناطق تربت‌جام را که با افت فشار یا قطعی گاز مواجه هستند برطرف کنیم».  

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.