ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر خارجه بریتانیا برای رایزنی درباره اعدام علیرضا اکبری به آمریکای شمالی می‌رود

جیمز کلورلی که اعدام علیرضا اکبری را انتقام‌جویی‌های سیاسی حکومت اسلامی در ایران دانسته بود به آمریکا و کانادا سفر می‌کند تا افزون بر موضوعات مربوط به اوکراین درباره اعدام اکبری با مسئولان دولتی این دو کشور گفت‌وگو کند.

به گزارش روزنامه گاردین، وزارت امورخارجه بریتانیا اعلام کرد که جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه این کشور قرار است امروز سه‌شنبه ۲۷ دی / ۱۷ ژانویه ابتدا به واشنگتن و سپس به تورنتو بروند تا با همتایان خود و دیگر مقام‌های بلندپایه این کشورها دیدار کند.

کلورلی در جریان این سفر با آنتونی بلینکن و ملانی جولی وزیران امور خارجه آمریکا و کانادا درباره حمایت‌های بیشتر از اوکراین در برابر روسیه و همچنین ایران و اجرای حکم اعدام علیرضا اکبری، معاون پیشین وزارت دفاع جمهوری اسلامی و مشاور سابق علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، گفت‌وگو کند.

مرکز رسانه قوه قضائیه جمهوری اسلامی صبح روز شنبه ۲۴ دی‌ماه از اعدام علیرضا اکبری خبر داد. اکبری شهروند دوتابعیتی ایرانی-بریتانیایی بود و در روزهای گذشته مقام‌های بریتانیا از جمهوری اسلامی خواسته بودند تا اجازه دسترسی کنسولی و بازنگری در این پرونده برای او فراهم شود.

قوه قضائیه جمهوری اسلامی اعلام کرد که حکم نهایی پرونده علیرضا اکبری بر اساس اثبات اتهام «افساد فی‌الارض و اقدام گسترده علیه امنیت داخلی و خارجی کشور از طریق جاسوسی برای دستگاه اطلاعاتی دولت انگلیس» صادر شده است.

در پی اعدام علیرضا اکبری، ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، اعدام او را محکوم کرد و گفت این اقدام بدون پاسخ نخواهد ماند. جیمز کلورلی نیز خواهان محکومیت این «اقدام وحشیانه» شد.

بریتانیا همچنین در واکنش به این اقدام سایمون شرکلیف، سفیر خود در تهران را برای رایزنی درباره این موضوع به‌طور موقت فراخواند.

روز گذشته، دوشنبه ۲۶ دی / ۱۶ ژانویه جیمز کلورلی، یک بار دیگر در پارلمان بریتانیا اعدام علیرضا اکبری را محکوم کرد و گفت:

«اکبری پیش از مرگ گفت که بر او چه گذشته و تحت چه شکنجه‌ای بوده است. بدون ‌شک او قربانی انتقام‌جویی یک حکومت ستمکار شد. اعدام او عملی بزدلانه و شرم‌آور از سوی رهبر جمهوری اسلامی است. کسی که از اعدام به‌عنوان ابزاری برای خاموش کردن صدای مخالفان و تسویه‌حساب‌های داخلی استفاده می‌کند.»

کلورلی درباره فراخواندن سفیر بریتانیا از ایران افزود:

«من به‌طور موقت سایمون شرکلیف را برای مشورت از تهران فراخواندم و امروز صبح با هم ملاقات و در این مورد گفت‌وگو کردیم. اکنون باید در نظر داشته باشیم که در کنار متحدان خود چه اقداماتی برای مقابله با تهدید فزاینده ایران انجام می‌دهیم و خود را به اقداماتی که پیش از این اعلام کردیم، محدود نمی‌کنیم.»

وزیر خارجه بریتانیا خطاب به رهبران جمهوری اسلامی تأکید کرد که «جهان نظاره‌گر شماست و در مقابل اقداماتتان پاسخگو خواهید شد».

پیش از این، کشورهای غربی نیز اعدام علیرضا اکبری را محکوم کرده بودند.

پارلمان اروپا هم گفت‌وگوهای خود برای تنبیهات بیشتر علیه جمهوری اسلامی به‌دلیل سرکوب اعتراضات مردمی آغاز می‌کند. روز گذشته هزاران ایرانی در استراسبورگ فرانسه، در محل پارلمان اروپا دست به تظاهرات زدند و خواهان قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا شدند. اتحادیه اروپا قرار است روز پنج‌شنبه ۲۹ دی / ۱۹ ژانویه درباره ایران قطعنامه‌ای صادر کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرهاد - فرهادیان

    یکی از اشتباهات فاحش جمهوری اسلامی عدم تعامل با دولت بریتانیا بود که من دعا می کردم این اتفاق بیفتد و خوشبختانه افتاد . حال مطمئن شدم که دیگر این انقلاب در راه پیشرفت و پیروزی قطعی قرار خواهد گرفت زیرا بریتانیا نیز از کنار جمهوری اسلامی فاصله گرفته است من بارزترین تجربه را در مورد رئیس فرانسوی فیفا را یادآوری می کنم که با رشوه روسیه و قطر را برنده برگزاری جام جهانی اعلام کردند و دو سال نشد که دستهای رئیس فیفا بالا رفت و مجبور به استعفا شد . حالا علی خامنه ای هم همین مسیر را رفته است و خیلی زود باید ببیند که تمام دنیا علیه او و دارودسته اش خواهد بود حتی چین و روسیه هم با یک تکه امتیاز از بریتانیا پیروی خواهند کرد همیشه سیاست انگلیسا رو دست کم نگیرید