ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کنکور: قطع منطقه‌ای اینترنت به جای قطع سراسری آن

معاون سازمان سنجش گفته بود امسال هنگام برگزاری کنکور برای جلوگیری از تقلب اینترنت به‌طور سراسری قطع خواهد شد اما وزیر ارتباطات می‌گوید اینترنت تنها در محدوده‌ حوزه‌های برگزاری کنکور قطع می‌شود.

کنکور سال ۱۴۰۲ فردا پنج‌شنبه و پس فردا جمعه، ۲۹ و ۳۰ دی‌ماه برگزار خواهد شد. در سال‌های اخیر پدیده لو رفتن سئوالات کنکور و رواج تقلب همپای رشد شبکه‌های مجازی و وسایل الکترونیکی و ابزارهای هوشمند افزایش یافته است و نگرانی‌هایی در میان داوطلبان کنکور ایجاد کرده است. مسئولان آموزشی تنها روشی که برای مقابله با این وضع به فکرشان رسیده قطع اینترنت است.

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات چهارشنبه  ۲۸ دی‌ در حاشیه جلسه دولت درباره قطع اینترنت به‌دلیل برگزاری کنکور گفت:

«بر اساس مصوبه شورای امنیت کشور درخواستی را وزارت علوم مطرح کرده بود، برای قطع سراسری اینترنت که ما اعلام کردیم با قطع سراسری اینترنت مخالفیم و با قطع سراسری هم موافقت نشد.»

بر این اساس، زارع‌پور افزود:

«از ساعت ۷ و۳۰ دقیقه تا ۱۱ و ۳۰ دقیقه فردا پنج‌شنبه اینترنت در محدوده‌ حوزه‌های برگزاری کنکور با اطلاع قبلی به ساکنان آن مناطق قطع می‌شود.»

وزیر ارتباطات به وزارت علوم توصیه کرد که «از ابزارهای جدید برای مقابله با تقلب استفاده کنند» و «نگرانی‌ها را با استفاده از روش‌های جدید کاهش دهند».

عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش نیز به‌تازگی گفته بود که در زمان برگزاری کنکور اینترنت همراه به صورت نقطه‌ای قطع می‌شود.

گفته شده است کسانی که در محدوده برگزاری کنکور زندگی می‌کنند، از پیش پیامی در این‌باره دریافت می‌کنند تا آمادگی داشته باشند و قطع اینترنت هم در ساعت برگزاری کنکور به‌شکل محدود انجام می‌شود.

دولت سیزدهم برای فرستادن دانش‌آموزان دبیرستانی به دانشگاه، به مشکلاتی ساختاری و پایه‌ای مواجه است. برگزارکنندگان کنکور ۱۴۰۲ برای برقراری امنیت و سلامت این آزمون، به طرح‌هایی غیرکارشناسانه نیز متوسل شدند. حسن مروتی، معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش، ۱۴ دی در یک برنامه‌ تلویزیونی گفت:

«سال گذشته اینترنت به صورت نقطه‌ای قطع شده بود اما از آنتن‌های دیگر توانسته بودند آنتن بگیرند چرا که اگر یک آنتنی در یک منطقه‌ای قطع باشد، در همان منطقه این امکان وجود دارد که از آنتنی که کمی دورتر است، خط را بگیرید. بنابراین ما قصد داریم در زمان برگزاری کنکور در کل کشور اینترنت را قطع کنیم.»

همان روز وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات با صدور اطلاعیه‌ای از سوی مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی این وزارت‌خانه خبر قطع اینترنت را به دلایلی چون برگزاری کنکور سراسری تکذیب کرد و گفت «تاکنون در این‌ ارتباط نه چیزی تصویب و نه ابلاغ شده است».

محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری نیز ۱۵ دی‌‌ماه در این‌باره گفته بود:

«قطع اینترنت در حوزه‌ برگزاری کنکور یکی از راه‌ حل‌های موجود است. مطمئن هستم که مردم قطع اینترنت را می‌پذیرند چرا که سرنوشت فرزندانمان در گرو کنکور است. با توجه به تعداد زیاد داوطلبان، مردم با سعه صدر در زمان برگزاری آزمون سراسری با ما همکاری لازم را خواهند داشت.»

در ایران خرید و فروش سئوالات کنکور و استفاده از شبکه‌های اجتماعی در این زمینه به امری متداول تبدیل شده است که خود نشانگر بی‌لیاقتی مسئولان در برگزاری سالم چنین آزمون‌های مهمی در سرنوشت جوانان کشور است.

عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش پیش از این گفته بود که در جریان برگزاری کنکور ۱۴۰۱، ۸۵۷ نفر با تجهیزات دستگیر و بین سه تا ۱۰ سال از شرکت در کنکور محروم شدند. به‌گفته‌ او، تعداد متقلبان کنکور ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل از آن چهار برابر شده بود.

بسیاری از کارشناسان حوزه آموزش از سال‌ها پیش کنکور سراسری را به‌عنوان زمینه‌ای برای ناعدالتی، بایسته‌ حذف دانسته‌اند. توزیع رتبه‌های برتر کنکور براساس انواع مدارس کشور، سهمیه‌بندی‌های تبعیض‌آمیز و ظرفیت کم دانشگاه‌ها نسبت به شمار داوطلبان در کنار تقلب‌های گسترده که از آن به‌عنوان «مافیای کنکور» یاد می‌شود، کنکور در ایران را شدیداً نابرابر کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.