ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تصویب متمم طرح پارلمان اروپا برای تروریست خواندن سپاه پاسداران

نمایندگان پارلمان اروپا در متمم طرحی که تصویب کردند از اعضای اتحادیه اروپا خواستند که نام سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی این اتحادیه قرار دهند. این طرح قرار است در پارلمان تصویب شود.

پارلمان اروپا چهارشنبه ۲۸ دی‌ / ۱۸ ژانویه در متمم طرحی که قرار است به رأی نهایی گذاشته شود از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست تا نام سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهند.

این متمم با ۵۹۸ رأی مثبت، ۹ رأی منفی و ۳۱ رأی ممتنع تصویب شد.

طرح اصلی و نهایی قرار است فردا پنج‌شنبه ۲۹ دی / ۱۹ ژانویه به رأی‌ نمایندگان پارلمان اروپا گذاشته شود.

نمایندگان پارلمان اروپا همچنین اعدام‌های اخیر معترضانی را که در اعتراضات گسترده علیه رژیم ایران شرکت کرده بودند محکوم کردند.

هانا نویمان، نماینده پارلمان اروپا از آلمان در این‌باره گفت:

«تا زمانی که سپاه پاسداران مردم خود و کل منطقه را تهدید و ارعاب می‌کند، ما باید با آن‌ها به‌عنوان تروریست رفتار کنیم و آن‌ها را در لیست تحریم‌ها قرار دهیم.»

قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی به این معناست که عضویت در این گروه، حضور در نشست‌های آن و حمل آرم آن در اماکن عمومی جرم محسوب می‌شود.

روز دوشنبه هزاران ایرانی‌ از سراسر اروپا در محل پارلمان اروپا در استراسبورگ فرانسه گرد آمدند و خواهان قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در لیست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا شدند. روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا نیز در این تظاهرات حضور یافت و در سخنان کوتاهی ضمن حمایت از جنبش «زن، زندگی، آزادی» گفت از سوی پارلمان اروپا آمده است تا بگوید «با شما هستیم و شما را تنها نخواهیم گذاشت».

اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا نیز روز گذشته (سه‌شنبه) در حاشیه نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد (WEF) در داووس سوئیس گفت:

«ما در واقع به‌دنبال وضع دور جدیدی از تحریم‌ها [علیه ایران] هستیم و من از قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی نیز حمایت می‌کنم. شنیده‌ام که چندین وزیر خارجه این درخواست را دارند و من فکر می‌کنم که حق با آن‌هاست.»

بیش از ۱۰۰ نماینده پارلمان اروپا نیز هفته گذشته نامه‌ای امضا کردند و از اتحادیه اروپا خواستند موضع قاطع‌تری علیه ایران بگیرد. نامه نمایندگان پارلمان اروپا به جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از این اتحادیه خواسته بود که سپاه پاسداران را «به‌طور کامل به‌عنوان یک سازمان تروریستی» بشناسد.

اسماعیل کوثری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، از سرداران سابق سپاه و عامل سرکوب اعتراضات سراسری در دی‌ماه ۱۳۹۶ روز چهارشنبه به خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران به اروپا هشدار داد که در دام آمریکا نیفتند و سپاه را در فهرست تروریستی قرار ندهند. کوثری گفت:

«در صورتی که اتحادیه اروپا بخواهد سپاه پاسداران را به‌عنوان یک نهاد قانونی که مورد احترام ملت ایران است در لیست گروه‌های تروریستی قرار دهند باید به تبعات سنگین این اقدام توجه کنند(...) اگر دست به این توطئه بزرگ علیه سپاه بزنند ما هم می‌دانیم چه‌کار کنیم چون با این اقدام سپاه نه تنها محدود نمی‌شود بلکه ممکن است شرایط طور دیگری رقم بخورد.»

نشست عمومی پارلمان اروپا در واکنش به اعتراضات و اعدام‌ها در ایران بعد از ظهر سه‌شنبه ۲۷ دی / ۱۷ ژانویه آغاز شد و فردا پنج‌شنبه ۲۹ دی / ۱۹ ژانویه قطعنامه‌ای در این‌باره صادر خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.