ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بحران گاز در استان سیستان و بلوچستان: مردم از سوزاندن فضولات حیوانی برای گرم کردن خود استفاده می‌کنند

وضعیت گاز در بسیاری از مناطق ایران از خاش در سیستان و بلوچستان تا گلستان و خراسان شمالی هم‌چنان «بحرانی» است. گاز به یک کالای لوکس تبدیل شده و طبعاً مناطق محروم، به ویژه ساکنان سیستان و بلوچستان در سرمای استخوانسوز از آن بی‌بهره‌‌اند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گزارش داده است که مردم خاش در استان سیستان و بلوچستان در شرایط دشوار یخبندان با کمبود سوختی و بی‌نفتی و نبود یا کمبود و گرانی گاز و قبوض نجومی برق مواجه شده‌اند. در همان حال سرمای بی‌سابقه‌ای در این مناطق زندگی را برای مردم دشوارتر کرده است. معین‌الدین سعیدی، نماینده سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با «انتخاب» درباره وضعیت کنونی مردم استان گفت:

«گاز تبدیل به کالایی لوکس شده که دسترسی به آن برای بسیاری از مردم رویایی شده است. صف‌های طویل مردم برای گرفتن کپسول گاز را شاهد هستیم و هر کپسول تا ۲۰۰ هزار تومان هم فروخته می‌شود.»

طبعا در چنین شرایطی قیمت لوازم و تجهیزات گرمایشی مانند چراغ و اجاق برقی جهش پیدا کرده و یکی دیگر از مشکلات هم توزیع نفت و گاز در استان سیستان و بلوچستان است.

صاحب‌گل صالحی، فرماندار شهرستان خاش پیش از این با تأکید بر اولویت قرار دادن تأمین سوخت نانوایی‌ها و گلخانه‌های این شهرستان گفته بود تأمین سوخت گلخانه‌ها در اولویت است، زیرا در غیر این‌صورت صاحبان گلخانه‌ها ممکن است ورشکست شوند.

وضع در شمال استان سیستان و بلوچستان بحرانی‌تر است

به گفته نماینده چابهار در مجلس شورای اسلامی وضعیت در شمال استان، به ویژه در زاهدان و زابل بحرانی‌تر و در جنوب استان سرما قابل تحمل‌تر است. سعیدی در این مصاحبه گفت:  

«مردم در شمال استان مخصوصا خاش، سراوان، زابل و زاهدان دچار چالش‌اند و از سوزاندن فضولات حیوانی برای گرم کردن خود استفاده می‌‌کنند. در جنوب هنوز هوا آنقدر سرد نشده است که مجبور به چنین کارهایی شوند، ولی اصل موضوع که مطلقا شبکه گازرسانی وجود ندارد، بسیار آزاردهنده است.»

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در تابستان گذشته در جریان مذاکرات احیای برجام می‌گفتند با توجه به جنگ اوکراین و قطع گاز صادراتی روسیه، اروپا «زمستان سختی» در پیش روی دارد و به نفت و گاز ایران محتاج است و با همین استدلال هم در پذیرش توافق تعلل کردند و در پی گرفتن امتیازات بیشتر بودند. اما اروپا موفق شد ذخایر گاز خود را تأمین کند، توافق از دستور کار کشورهای غربی خارج شد و تمرکز بر اعتراضات ملت ایران قرار گرفت.

نماینده مردم چابهار در مجلس در ادامه این مصاحبه ارزیابی خود از عملکرد وزارت نفت در بحران گاز گفت:

«کشوری که دارای دومین ذخایر گازی جهان است، طبیعتا این شرایط قابل پذیرش نیست که چنین کشوری با چنین منابع بی‌بدیلی کماکان مردم باید چنین مشکلاتی داشته باشند. وزیر نفت در مرداد ماه زمستان سخت اروپا را مثال زد. حال دیدیم که این اتفاق در آنجا نیفتاد و در کشور ما متاسفانه رخ داد.»

نه از سیلندر گاز خبری است و نه از نفت سفید

پیش از این عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان و محمد سرگزی، نماینده زابل در مجلس، از قطع گاز، کمبود نفت سفید و سیلندر گاز در منطقه با وجود سرمای هوا انتقاد کرده بودند. عبدالحمید روز سه‌شنبه گذشته در توییتی با اشاره به قطع گاز برخی شهرها نوشت:

«نتیجه بی‌توجهی به نخبگان جامعه و گزینش مدیران ناکارآمد آن است که مردم کشوری که روی سفره نفت و گاز نشسته‌اند، برای گرم‌ کردن منازل خود با سختی و مشکل مواجه‌ هستند.»

فداحسین مالکی، نماینده زاهدان در گفت و گو با «انتخاب» درباره وضعیت گاز در استان سیستان و بلوچستان گفت: «متاسفانه مردم ما به شدت مشکل دارند چون خیلی از مناطق سیستان گازرسی نیست و حتی سیلندرهای گازی که باید به منطقه کمک کنند تا کنون انجام نشده است. نفت سفیدی هم که باید به منطقه شمال استان بدهند عملی نشده و نهایتا مردم منطقه در سرمای شدیدی که در طول نیم قرن گذشته بی‌سابقه بوده است به سر می‌برند.»  

این نماینده مجلس در ادامه این مصاحبه درباره وضعیت مردم استان سیستان و بلوچستان در شرایط بحرانی گاز گفت:

«صف‌های مختلفی برای بنزین در استان داریم که برای مردم غیرقابل تحمل شده است. در مناطق سردتر استان مثل سیستان، خاش و زاهدان که گاز نداریم، دولت باید هم سیلندرهای گاز و هم نفت را به وفور در اختیار مردم قرار می‌داد تا این مشکلات حداقل تشدید نمی‌شد.»

جواد اوجی، وزیر نفت پیش از این به شهروندان توصیه کرده بود جوراب و لباس گرم بپوشند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرهاد - فرهادیان

    اگر ورود خبرنگاران خارجی بصورت تهیه ی گزارش آزادانه مجاز بود قطعا برای بازسازی زندگی در 200 هزار سال پیش بشر از زندگی مردم ایران می توانستند مستند تهیه کنند . چون این روش در دورانی مرسوم شد که انسان گاوها و گوسفندان را اهلی کرده بود از تپاله ی گاو و پشگل گوسفند بعنوان سوخت استفاده می شد که البه تا 50 سال پیش که نفت سفید جایگزین شد دیگر بعنوان کود حیوانی مصرف شدند بازگشت مردم ایران به زندگی بدوی در متن ایدئولوژی این حکومت بر اساس تئوریزاسیون دکتر علی شریعتی و جلال آل احمد احیا ء شده است پس منتظر باشید که در چند سال دگر در غارها برویم . چون وضعیت مسکن هم فعلا مردم را وادار کرده تا با کندن چاله و یا قبرهای آماده بخوابند و این مقدمه ای بر غارنشینی ست که هر روز ابعاد گسترده تری هم خواهد گرفت .