ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دیدار جمعی از ایرانیان ساکن هلند با دو مقام عالی‌رتبه این کشور − پرسش درباره مضمون این دیدار

گفت‌وگو با بیژن مشاور

جمعی از ایرانیان ساکن هلند با نخست وزیر و وزیر امور خارجه دیداری داشتند. زمانه با بیژن مشاور که در این ملاقات حضور داشت گفت‌وگو کرده است. او نتیجه این دیدار را بسیار مثبت ارزیابی می‌کند.

جمعی از ایرانیان ساکن هلند روز دهم ژانویه با مارک روته، نخست وزیر و ووپکه هوکسترا، وزیر امور خارجه هلند دیداری داشتند و درباره مسائلی پیرامون جنبش «زن، زندگی، آزادی» گفت‌وگو کردند. زمانه با یکی از ایرانیان حاضر در این جلسه دکتر بیژن مشاور، متخصص سرطان و عضو حزب سبز درباره این ملاقات گفت‌وگو کرده است. 

ایرانیان حاضر در این دیدار پشتیبانی دولت هلند را خواستار شدند و چندین مطالبه داشتند. به گفته بیژن مشاور، دولت هلند با حمایت از جنبش انقلابی در ایران، از تمام درخواست‌ها استقبال کرد و قول داد پی‌گیری کند.

گفت‌وگوی کامل با بیژن مشاور را در این لینک بشنوید: 

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

این ملاقات در پی تصویب طرحی شکل گرفت که یک ماه پیش به پارلمان هلند ارائه شد و با اکثریت آرا در پارلمان تصویب شد. به گفته بیژن مشاور طبق این طرح دولت هلند باید با ایرانیان ساکن هلند درباره مسائل ایران صحبت کند تا بیشتر به‌طور عینی در جریان وقایع ایران قرار بگیرد. پس از تصویب این طرح دولت موظف بود تا این ملاقات را ترتیب دهد. مشاور درباره این جلسه به زمانه می‌گوید:

افرادی که در این جلسه شرکت کردند از طیف‌های متفاوت و اکثریت‌شان را خانم‌ها تشکیل می‌دادند.  اسامی این افراد از طریق نمایندگان مجلس به دولت ارائه شده بود، از جمله نمایندگان احزاب در مسند قدرت نیز ایرانیانی را دعوت کرده بودند، مثل حزب «CDA»، «VVD» ، «D66» و حزب مسیحی کریستن یونی. اعضای ایران این جلسه از طریق این احزاب در جلسه حاضر شدند و بسیاری یکدیگر را نمی‌شناختند.

در ملاقاتی که صورت گرفت ایرانیان حاضر در جلسه درخواست‌های مشخصی را به دولت هلند ارائه کردند. 

 درخواست‌های این جمع از دولت هلند از این قرار بود:  

  • گسترش تحریم‌های سیاسی بر علیه مسئولان جمهوری اسلامی و وا بستگان آن‌ها از طریق مصادره اموال و ممنوعیت سفر به اتحادیه اروپا.
  • پیگرد قانونی مسئولان جمهوری اسلامی که در نقض حقوق بشر دست داشته‌اند.
  • مقابله با شبکه مالی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی که تحریم‌ها را دور میزند و از طریق جاسوسی، تهدید و قتل در دهه‌های گذشته امنیت شهروندان اروپایی و مخصوصا ایرانی تباران را به مخاطره انداخته است.
  • پذیرش تقاضای پناهندگی ایرانیان، خودداری از اخراج متقاضیانی که جواب منفی گرفته‌اند و الحاق سریع خانواده‌های پناهندگان ایرانی که هنوز در ایران هستند.
  • قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا.
  • متوقف کردن مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی.
  • اعزام هیئت‌های ناظر برای وضعیت زندانها و زندانیان.
  • به کارگیری ابزار دیپلماتیک برای توقف احکام اعدام.


این جمع پیش از جلسه مواردی که می‌خواستند با دولت مطرح کنند را جمع‌آوری کرده و به دولت ارائه کردند. بیژن مشاور به زمانه گفت که مارک روته و وزیر خارجه از تمام خواسته‌ها استقبال کردند. 

استقبال دولت خیلی خوب بود و هیچ موردی در موارد ذکر شده نبود که آنها در پاسخ بگویند انجام نخواهد شد. برخی موارد را پذیرفتند و گفتند خودشان نیز در نظر داشتند آنها را انجام دهند. بقیه موارد را نیز قول دادند که در پارلمان اروپا در هماهنگی با کشورهای دیگر در پیش بگیرند که رژیم دیگر راهی برای شانه خالی کردن از این موارد نداشته باشد. 

به گفته مشاور در این جلسه قرار گذاشته شد که در وزارت دادگستری و وزارت خارجه هلند نیروی ویژه‌ای را به مسئله ایران اختصاص دهند که مسائل ایران را به‌طور دقیق‌تری دنبال کنند و اگر به کمک و اطلاعات نیاز دارند، دوستان ایرانی در اختیارشان قرار دهند. 

یکی از مواردی که ایرانیان در این دیدار از دولت هلند مطالبه کردند این بود: پذیرش تقاضای پناهندگی ایرانیان، خودداری از اخراج متقاضیانی که جواب منفی گرفته‌اند و الحاق سریع خانواده‌های پناهندگان ایرانی که هنوز در ایران هستند. به‌طور مشخص از بیژن مشاور پرسیدیم که واکنش دولت نسبت به این مورد چه بود و او پاسخ داد که واکنش آنها مثبت بود. 

استنباط من این است که آنها می‌خواهند این را انجام دهند. این موضوع را در همان نیروی ویژه‌ای که در وزارت دادگستری بررسی کنند و فشار بیاورند که این مسئله حل شود. درباره هیچ مورد مشخصی صحبت نکردیم و قرار شد با انجمن پناهندگی در هلند گفت‌وگو شود و سیاست هلند درباره پذیرش پناهندگی افرادی که در حال حاضر در هلند هستند تغییر کند و افراد را به ایران برنگردانند. همچنین افرادی که بخشی از خانواده‌هایشان ایران هستند را با رویکرد مثبت‌تری برای الحاق خانواده در نظر بگیرند. 

دولت هلند در ماه‌های آغازین جنبش «زن، زندگی، آزادی» نسبت به آنچه در ایران می‌گذشت، حساسیت چندانی نشان نداد. بیژن مشاور نیز معتقد است که حمایت دولت هلند از جنبش اعتراضی اخیر کافی نبوده است. همین سبب شده بود که با نمایندگان پارلمان هلند تماس‌های بسیاری داشته باشند و به دولت فشار آورند که با ایرانیان ساکن هلند مذاکره کنند. مشاور می‌گوید:  

همانطور که اطلاع دارید رئیس فراکسیون روسای چهار حزب حاکم در مجلس دو هفته پیش در روزنامه «فولکس کرانت» مقاله‌ای نوشتند که در آن به دولت هلند در رابطه با کوتاهی‌، سهل‌انگاری و عدم دقت کافی درباره مسئله ایران و و عدم اعمال مقرراتی که به رژیم ایران فشار وارد کند، انتقاد کردند. این انتقاد تاثیر مثبتی داشت و دولت مشخصا این را پذیرفت که شاید به اندازه کافی درباره ایران اقدام عملی نداشته است. به همین دلیل اکنون دولت می‌خواهد دست به عمل بزند. 

او ادامه می‌دهد: 

ما در این جلسه ضمن انتقاد از دولت درباره عدم رسیدگی‌شان در چهار ماه گذشته، خواستیم که به‌صورت جدی موضوع ایران را دنبال کنند. به همین دلیل می‌خواهند از این پس پیگیری مطالباتی که مطرح کردیم را در وزارتخانه‌هایشان در دست بگیرند.  

 به گفته بیژن مشاور شرایط ایران به گونه‌ای است که کشورهای اروپایی دیگر نمی‌توانند انکارش کنند. تا مدتی قبل آنها وضعیت ایران را در اولویت‌ قرار نمی‌دادند و به‌دنبال منافع و داد وستدهایشان بودند. ولی با توجه به شرایطی که به‌وجود آمده نمی‌توانند به راحتی از ایران چشم بپوشند. 

نخست وزیر و وزیر خارجه هلند به ایرانیان حاضر در این جلسه قول دادند که در اروپا برای هماهنگ کردن برنامه‌ها و ایجاد و تصویب قوانین مثل تحریم‌های مختلف از جمله گذاشتن سپاه در لیست تروریستی، تحریم چهره‌های رژیم، بستن کانال‌های مالی رژیم و غیره   به‌طور موثرتری دست به‌کار شوند. مشاور در این باره می‌گوید: 

همانطور که می‌دانید همین روزها در پارلمان اروپا درباره وضعیت ایران رأی‌گیری وجود دارد که سپاه را در لیست سازمان‌های تروریستی قرار دهند. در این باره با نمایندگان مختلف کارهای تبلیغاتی بسیاری در پارلمان اروپا انجام شده، از جمله دوستان هلندی که آنجا فعال هستند. آنها از این موضوع بسیار حمایت می‌کنند و جو مثبتی در پارلمان اروپا وجود دارد که اگر تحریم سپاه صورت بگیرد و تصویب شود ضربه‌ بزرگی به رژیم خواهد بود. 

بیژن مشاور با وجود بهای سنگینی که تا کنون داده شده، چشم‌انداز مثبتی را برای جنبش رهایی بخش «زن، زندگی، آزادی» می‌بیند و آن را نتیجه سالیان سال سرکوب و فشاری می‌داند که بر مردم ایران تحمیل شده است. 

به گفته او طبیعی است که هر مقطعی اعتراضاتی شکل گرفته ولی مجددا سرکوب شده تا به این نقطه رسیده، یعنی این جنبش، ثمره مبارزات و خون آزادی‌خواهان است که در طول چهل و سه سال گذشته ریخته شده یا کسانی که در حبس بودند، شکنجه شدند و اکنون به این مقطع رسیدیم. 

این بار با مرگ مهسا امینی جرقه‌ای زده شد و میزان خشم و نارضایتی مردم ایران را برانگیخت، مثل آتش سوزانی که زیر لایه نازکی از خاکستر بود، لایه خاکستر را کنار زد و طغیان کرد. این حرکت و استمرار این مبارزه در چهار ماه گذشته نشان داده که این‌بار با دفعات گذشته از نظر کمیت و کیفیت متفاوت است. 

به گفته مشاور این جنبش با جنبش‌های قبلی تفاوت‌های بسیاری دارد. زیرا اعتصاباتی که صورت گرفته نشان می‌دهد که این جنبش ریشه‌های عمیقی در جامعه دارد به‌خصوص در اقشار فقیر و کارگر. این جنبش فقط منحصر به یک قشر متوسط و مرفه نیست بلکه اقشار مختلف در این انقلاب در جریان سهیم هستند و به طور وسیعی در جامعه ریشه دارد.

 این انقلاب یک راه طولانی خواهد بود، راه سخت، و خونین. ولی من خیلی خوشبینم و امیدوارم که بعد از مبارزه و تلاش سختی که عزیزان در ایران متقبل شدند، به نتیجه برسد. 

او نقش ایرانی‌ها در دیاسپورا را این می‌داند که از این جنبش حمایت کنند و با فعالیت‌هایشان کاری کنند که در ایران برای مبارزین ایرانی فضای بیشتری برای فعالیت ایجاد شود.

 «اگر نگاه کنید تمام اقشار جامعه در زندان نماینده دارند. آنها به فضا و کم شدن فشار نیاز دارند تا بتوانند مبارزه‌شان را ادامه دهند.»

 به گفته مشاور، ایرانیان دیاسپورا با حمایت از معترضان داخل ایران به آنها نشان می‌دهند که تنها نیستند و با ایجاد امکانات و فشار بر رژیم جمهوری اسلامی کمک می‌کنند که آنها مبارزه‌شان را به نتیجه برسانند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرهاد - فرهادیان

    انقلابیون داخل ایران تا کنون به هیچ جریان و شخصی نمایندگی نداده اند و اظهارات این افراد دیدگاههای شخصی آنها محسوب شده و هیچ تعهدی برای دولت و حکومت آینده نمی آورد ما ضمن حسن توجه دولتها از جمله کشور هلند تمام دولتهای خارجی را مطلع می سازیم که امکان سوء استفاده از این روابط در بین ایرانی های مقیم خارج بسیار مشاهده شده است که مسئولیتی را متوجه مردم ایران نخواهد کرد .