ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

معترضان بلوچ: «جمهوری اعدامی نمی‌خواهیم»

پانزدهمین جمعه اعتراضی در شهرهای سیستان و بلوچستان، به‌ویژه در زاهدان با حضور گسترده مردم برگزار شد. اعتراضات این جمعه به‌دلیل تدابیر شدید امنیتی حکومت در زاهدان از اهمیت برخوردار بود. امام جمعه زاهدان از فضای امنیتی شهر انتقاد کرد و خواهان مجازات آمران و عاملان کشتار مردم شد.

جمهوری اسلامی روز گذشته، پنج‌شنبه ۲۹ دی در زاهدان دست به تدابیر امنیتی شدیدی زد تا با ایجاد ترس مانع از حضور مردم در اعتراضات متداول روز جمعه شود. نیروهای امنیتی اقدام به ایجاد ایستگاه‌هایی برای بازرسی‌های گسترده در سطح شهر و ورودی‌های آن و همچنین ایجاد موانعی در مناطق مختلف زاهدان کردند. براساس گزارش‌های «کمپین فعالین بلوچ» مسجد مکی و مصلای مکی زاهدان نیز در محاصره نیروهای امنیتی قرار گرفت.

با این حال، امروز جمعه ۳۰ دی‌ماه در صدوبیست‌و‌هفتمین روز جنبش سراسری در ایران هزاران نفر از معترضان بلوچ همانند جمعه‌های گذشته به خیابان‌ها آمدند و علیه جمهوری اسلامی شعارهایی سر دادند. در راسک و خاش نیز تظاهرات مشابهی گزارش شد.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

مردم بلوچ در اعتراضات امروز خود شعارهای «آزادی، آزادی، آزادی»، «مرگ بر دیکتاتور»، «جمهوری اعدامی ـ نمی‌خواهیم، نمی‌خواهیم»، «زندانی سیاسی آزاد باید گردد»، «حکومت نظامی ـ نمی‌خواهیم، نمی‌خواهیم»«خامنه‌ای حیا کن ـ مملکتو رها کن»، «توپ تانک فشفه ـ آخوند باید گم بشه» سر دادند. آن‌ها همچنین با شعار «تهرانی باغیرت ـ حمایت، حمایت» خواستار حمایت مردم تهران از بلوچستان شدند.

در طول راهپیمایی شهر زاهدان پلاکاردهایی با مضامین این‌که مردم به زانو در نخواهند آمد و یا در مخالفت با حکومت‌های جمهوری اسلامی و سلطنت، در دست تظاهرکنندگان بود.

تظاهرات اعتراضی مردم بلوچ در زاهدان ـ جمعه ۳۰ دی‌ماه ۱۴۰۱ ـ عکس از شبکه‌های اجتماعی

«کمپین فعالین بلوچ» در میان گزارش‌های خود نوشت که نیروهای امنیتی در سطح شهر زاهدان از چهره معترضان بلوچ و انتظامات مسجد مکی فیلم‌برداری می‌کردند و انتظامات مسجد مکی یک نفر از آن‌ها را که در حال شناسایی و فیلم‌برداری بود، دستگیر کرد.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

عبدالحمید اسماعیل‌زهی (مولوی عبدالحمید)، امام جمعه اهل سنت زاهدان در نماز جمعه این هفته با انتقاد از فضای امنیتی در زاهدان گفت:

«در شهر ما اخیراً جو شدیداً امنیتی حاکم شده و ۱۵ ایست و بازرسی اضافه شده است. این به سود امنیت نیست.»

او همچنین با بازداشت‌های گسترده و صدور احکام اعدام علیه معترضان مخالفت کرد و گفت:

«نباید جوانان را به زندان انداخت. به بچه‌ها باید ترحم کرد. با آن‌ها باید صحبت کرد. نباید این‌ها را شکنجه و اعدام کرد. اگر حرف جوانان صحیح است آن را قبول کنید و اگر اشتباه است آن‌ها را قانع کنید.»

او با بیان این‌که «رهبران ۸۰ و ۹۰ ساله نمی‌توانند برای شهروندان جوان قانون تعیین کنند»، افزود:

«۴۴ سال پیش قانون اساسی تدوین شد و به‌روز نشده است. شرایط فرق کرده و باید قانون اساسی را تغییر داد.»

برخی از شبکه‌های اجتماعی جمعیت شرکت‌کننده در اعتراضات جمعه زاهدان را «ده‌ها هزار نفر» عنوان کردند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

روز گذشته، پنج‌شنبه ۲۹ دی اعلام شد که ابراهیم و خالد لجه‌ای، پسرخاله‌های خدانور لجه‌ای، از کشته‌شدگان جنبش سراسری با یورش نیروهای امنیتی در منزل خود واقع در منطقه شیرآباد دزاپ بازداشت شدند.

مردم زاهدان از آغاز جنبش سراسری جاری در ایران هر جمعه دست به تظاهرات اعتراضی و ضدحکومتی زده‌اند. به‌گفته کمپین فعالین بلوچ، استان سیستان و بلوچستان پس از تهران، کردستان و آذربایجان غربی بیشترین شمار بازداشتی‌ها را از ابتدای اعتراضات تاکنون داشته است. همچنین سیستان و بلوچستان، بیشترین تعداد کشته‌شده‌ها را داشته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • زهرا

    اشتباه زدید شانزدهمین میشه نه پانزدهمین(جدا از ۸ مهر) جمعه متوالی میشه تو ویکی‌پدیا جمعه به جمعه میزدیم شانزدهمین میشد حتی با تقویم و دستی هم حساب کردم

  • فرهاد - فرهادیان

    مردم بلوچ می دانند که تمام ایران همدل در کنار آنها هستند فقط اعتراضات خیابانی مبارزه نیست مردم تهران هم در مراسم ها هم در دانشگاهها و هم مراکز کارگری بسیار فعال انقلاب را توسعه و گسترش می دهند و اعتراضات را بعنوان یک شمشیر بالای سر حکومت نگه داشته اند و فعلا یک آتش بس موقت داده اند تا دست و پای فراخوانهای خارج کشور که پوچ و توخالی هستند جمع کنند همچنین جمهوری اسلامی باید خیلی زود دادگاههای انقلاب را منحل کند احکام اعدام را ملغی کند و زندانیان سیاسی را بطور کلی آزاد نماید . اگر رضا پهلوی و دارودسته های چماقدارش در خارج از کشور سکوت کنند ما در داخل فراخوان خواهیم داد منتظر هستیم تا تکلیف وکالتهای این شازده هم تعیین شود . جنبش زن زندگی آزادی سلطنت طلب نیست ساختار سازی دارد که حتی آنها هم می توانند با ساز و کارهای دموکراتیک و مانند مردم متمدن حزب تشکیل داده و در انتخابات شرکت کنند مانند همه ی جریانهای سیاسی که همین الان در ادامه ی انقلاب با ما همکاری دارند و برای انقلاب خط قرمز تعیین نمی کنند ما خط قرمز های رضا پهلوی را دشمن دموکراسی و ناسیونال فاشیستی می دانیم که از «مقدسات ملی » حرف می زند برای انقلاب زن زندگی آزادی هیچ چیز و هیچ کس مقدسی ندارد و برسمیت نمی شناسد مردم حق دارند از هر چیزی انتقاد کنند حتی فحش بدهند آزادی بیان است که بقول فرانسوی ها آزادی تعریف آخوندی ندارد . رضا پهلوی باید برود دنبال یک کار دیگر دست خامنه ای را بگیرند با میلیاردها دلار مردم ایران شریک شوند . چون ما در فردای ایران شغلهای شاه و شیخ نداریم