ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افزایش حوادث کار؛ ۷۰ درصد حوادث کار از «ناایمن بودن محیط کار» ناشی می‌شود

در حالی که وزارت کار مسئول بازرسی از مراکز کار و تولید و نظارت بر ایمنی و بهداشت محیط کار است، مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اذعان می‌کند «۷۰ درصد حوادث محیط‌های کارگری به دلیل ناایمن بودن محیط کار و ۲۰ تا ۳۰ درصد به علت بی احتیاطی کارگران است

خبرهای منتشر شده در روز چهارشنبه پنجم بهمن حاکی است که دست‌کم ۱۴ کارگر در حوادث کار مصدوم شده و یک کارگر شهرداری جان باخته است. یک روز قبل، سه‌شنبه ۴ بهمن خبر مرگ یک کارگر تعمیرکار در فریمان و مصدومیت یک کارگر نقاش در اصفهان در اثر آتش سوزی منتشر شده بود. در حالی که وزارت کار مسئول بازرسی از مراکز کار و تولید و نظارت بر ایمنی و بهداشت محیط کار است، مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اذعان می‌کند «۷۰ درصد حوادث محیط‌های کارگری به دلیل ناایمن بودن محیط کار و ۲۰ تا ۳۰ درصد به علت بی احتیاطی کارگران است».

تازه ترین موارد حوادث کار مربوط است به ریزش تونل آزاد راه تهران-شمال که به مصدومیت ۱۲ کارگر انجامید.

این حادثه سومین مورد از حوادث منجر به مصدومیت و مرگ کارگران در این پروژه است. حوادث قبلی پروژه ساخت این آزادراه در سال ۱۳۹۸ و بار دیگر سال ۱۴۰۰ به مرگ دو کارگر و مصدومیت ۹ کارگر دیگر انجامید، اما مسئولان با بی اعتنایی از کنار آن گذشتند. مورد دیگر مصدومیت دو سیمبان شرکت توزیع برق وابسته به وزارت نیروست. هر سال ده‌ها سیمبان در اثر در اختیار نداشتن وسایل و تجهیزات ایمنی، و خستگی ناشی از ساعات طولانی کار دچار برق گرفتگی می‌شوند و یا سقوط از ارتفاع جان خود را از دست می‌دهند و تعداد بیشتری مصدوم و از کارافتاده می‌شوند.

حوادث کار در پروژه تونل آزادراه تهران-شمال: ۲۱ مصدوم و دو کشته

شبانگاه سه‌شنبه چهارم بهمن زمانی که کارگران شاغل در تونل آزادراه در حال ساختن تونل تهران به شمال و بتن ریزی آن بودند، داربست تونل ریزش کرد و ۱۲ تن از کارگران مصدوم شدند. به گفته‌ مسئولان، ۷ تن از کارگران صدمه دیده سرپایی مداوا شده و ۵ تن به بیمارستان انتقال یافتند.

مدیرعامل شرکت آزادراه‌ تهران-شمال در توضیح حادثه گفته است کارگران در حال ساخت سردر بودند که قالب در رفته و کارگران دچار مصدومیت شدند.

سال گذشته نیز یک حادثه در پروژه ساخت آزادراه تهران – شمال از میان کارگران قربانی گرفت. خرداد ۱۴۰۰ ریزش سنگ از بالای تونل در حال ساخت جان دو کارگر را گرفت، یک کارگر نیز مصدوم شد.

اردیبهشت سال ۹۸، آتش سوزی در یکی از تونل‌های آزادراه سبب شد هشت کارگر برای ساعاتی در تونل محبوس شوند.

کارگران از طریق شرکت پیمانکاری جنرال مکانیک از زیرمجموعه‌های بنیاد مستضعفان در تونل کار می‌کردند. آتش سوزی و ریزش تونل در بخش خروجی تونل به سمت مازندران رخ داد. سه تن از کارگران که از حبس در تونل رهایی یافته بودند با سوختگی شدید به بیمارستان منتقل شدند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در توضیح این حادثه با بی تفاوتی گفت:

«ظاهرا انفجار یا آتش سوزی یا اتصال برق یا هر چیز دیگر در این بخش از تونل موجب بروز آتش‌سوزی شده است، در حالی که آن قسمت تونل تقریباً تکمیل بوده و نیازمند هیچ انفجاری نبوده است.»

سیمبانان در معرض میدان‌های الکترو مغناطیسی برق فشار قوی و بیماری‌های نابودکننده سیستم عصبی

دو تن از مصدومان حوادث کار روز گذشته، سیمبانان شرکت برق منطقه‌ای در کرمانشاه و کهگیلویه و بویراحمد هستند.

عطالله مُعین دوست، سیمبان بویر احمد روی پایه برق مشغول کار بود که دچار برق گرفتگی شد و به بیمارستان بهشتی یاسوج انتقال یافت. سیمبان شرکت توزیع برق کرمانشاه نیز به همان شیوه بر اثر برق گرفتگی دچار مصدومیت شد و به بیمارستان منتقل شد.

یکی از کارگران سیمبان گفته است شرایط کار برای سیمبانان ایمن نیست و وسایل و تجهیزات ایمنی خوب و با کیفیت در اختیار آن‌ها قرار نمی‌گیرد.

سیمبانان شرکت توزیع برق کشور به دلیل نوع کار خود، در معرض میدان‌های الکترو مغناطیسی برق فشار قوی قرار دارند. آن‌ها در صورتی که در اثر حادثه کار صدمه نبینند ممکن است به بیماری‌های نابودکننده سیستم عصبی مبتلا شوند.

یکی از سیمبانان درباره شرایط کار سیمبانان و مخاطراتی که آن‌ها را تهدید می‌کند، به ایلنا گفته است:

«حدود دو هزار کارگر در شرکت توزیع برق کشور به عنوان سیمبان خطوط گرم و سرد زیر نظر پیمانکاران مختلف مشغول کار هستند که از این تعداد بیش از نیمی از آن‌ها در خط گرم فعالیت دارند که در تمامی این سال‌ها در معرض انواعی از میدان‌های الکترو مغناطیسی و بیماری‌های نابودکننده سیستم عصبی قرار گرفته‌اند.»

او افزوده است بهداشت و ایمنی کار در هیچ یک از مراحل کار سیمبانان رعایت نمی‌شود و کارگران شاغل در خطوط گرم با حداقل امکانات ایمنی و وسایل و ابزار استاندارد در معرض انواع میدان‌های الکترو مغناطیسی قرار دارند و نگران سلامت خود هستند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.